Hlavní obsah

Becherovku loni podrželi Slováci a Rusové. Tam spotřeba rostla

Ana Beriashvili šéfuje firmě vyrábějící jeden z nejznámějších českých nápojů – Becherovku.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Becherovce se i v pandemii dařilo v zahraničí. Víc se jí vypilo na Slovensku, v Rusku a na Ukrajině. Naopak Češi zejména na začátku pandemie sáhli po levnějším alkoholu. Seznam Zprávám to řekla šéfka firmy Ana Beriashvili.

Článek

„Pandemie změnila vše kolem nás a ovlivnila i trh s alkoholem,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys šéfka Jan Becher Pernod Ricard Ana Beriashvili. Pití alkoholu se z barů a hospod přesunulo do domácností a zejména ze začátku se Češi přiklonili k levnějšímu alkoholu. Ikonické Becherovky se tak vyrobilo jen 5 milionů litrů. O 20 procent méně než v nepandemickém roce.

Na druhou stranu, i v pandemii se Becherovce podařilo navýšit tržby v zahraničí. Více likéru se vyvezlo hlavně na Slovensko, do Ruska a na Ukrajinu.

Firma teď v Karlových Varech chystá největší investici za posledních 12 let. Kompletně vymění svou výrobní linku, což jí umožní až o polovinu navýšit výrobní kapacity. A Čechům se rozšíří nabídka – na domácí trh chce totiž mateřská firma české Becherovky přinést nové značky alkoholických nápojů.

Jak pandemie změnila trh alkoholových nápojů?

Pandemie změnila vše kolem nás, naše životy. Takže samozřejmě, že změnila i trh s alkoholem. Těch změn je hned několik. Dlouhý lockdown a uzavírka barů a restaurací samozřejmě ovlivnily způsoby konzumace. Přesunula se do domácností – do domovů. Všechny tržby jsme tak realizovali prostřednictvím maloobchodu a e-shopů.

Zejména v počátku pandemie byli také zákazníci výrazně citlivější na cenu. To samozřejmě ovlivnilo jejich výběr a preferovali levnější druhy alkoholu.

Uzavírky samozřejmě ovlivnily naše prodejní kanály. V restauracích a barech jsme propadli o 30 procent. Řekla bych, že aktuálně se tam odehrává třetina našich tržeb.

Becherovka

  • Bylinný likér se podle tradiční, tajné receptury vyrábí od roku 1807. Někdy se „becherovce“ také říká třináctý karlovarský pramen.
  • Karlovarský výrobce je od roku 1997 součástí francouzské skupiny Pernod Ricard, jednoho ze dvou největších výrobců lihovin a vína na světě. Od roku 2001 Francouzi český podnik vlastní zcela.
  • Stěžejním produktem společnosti je světově proslulý bylinný likér Becherovka Original, vyváží se do více než 40 zemí světa.

Největší exportní trhy:

  • 35 % Slovensko
  • 22 % Rusko
  • 17 % Německo

Jaký pro vás byl ten minulý rok, co se týče prodeje a finančních výsledků?

Prošli jsme si mimořádným rokem a patří do toho vše, o čem jsem již mluvila – lockdown, dlouhodobé omezení a hlavně absence turismu v České republice, což je pro náš průmysl jeden z velmi důležitých faktorů.

Co to znamená ve finančním vyjádření?

Náš objem prodeje klesl okolo osmi procent a náš obrat je nižší o 11 procent. Celkově bych ale v kontextu celého roku ohodnotila naše výsledky jako pozitivní.

5 milionů litrů Becherovky. Mělo to být víc

Pokud porovnáte roky 2019, 2020 a aktuální rok 2021?

U nás je jiný finanční rok a kalendářní rok. Finanční rok nám končí v červnu. Pokud tedy vezmu poslední fiskální rok – tedy rok 2020, který zahrnuje i další vlnu covidu, je mnohem negativnější než ten předchozí. Na druhou stranu aktuální rok, který pro nás začal před pěti měsíci, je docela silný. Při současné nejistotě je ale velice složité cokoliv předvídat. Covid dost ztížil veškeré plánování.

Kolik litrů Becherovky jste loni vyrobili?

Minulý rok jsme vyprodukovali kolem pěti milionů litrů Becherovky.

A když to porovnáte s „necovidovým“ rokem?

Pokud se bavíme o roku, který byl ještě před pandemií, tak produkce definitivně klesla. Bavíme se o mínus dvaceti procentech.

Většina jde do zahraničí. Tam se loni dařilo

Jak velká část vaší produkce jde na export a jak se vám vlastně loni dařilo likér vyvážet?

Aktuálně u nás export představuje zhruba 66 procent naší produkce. Jsem šťastná a pyšná, že se nám loni vývoz podařilo navýšit. Sice jenom trochu, ale zvýšil se.

V jakých zemích se vám dařilo?

Hlavní země, kam se export zvýšil, je Slovensko, země východní Evropy jako například Rusko, Ukrajina nebo také Německo.

Jak je to možné, že zatímco v Česku spotřeba spadla, tam rostla?

Asi to závisí na tom, jak se každá země dokáže s pandemií vyrovnat. Některé země byly úspěšnější, celkový výsledek ale ovlivňují různé faktory. Co se týče České republiky a Becherovky, tak tady je potřeba upozornit, že na ikonickou značku země mělo značný dopad právě omezení cestovního ruchu.

Když se bavíme o barech a restauracích, jaký vliv mají současná pandemická opatření?

Očekáváme, že určitá část zákazníků určitě ubude. Na druhou stranu ale věřím, že aktuální opatření povedou k tomu, aby se více lidí nechalo testovat a že společnost bude mít konečně možnost se covidu postavit, a nakonec se vše vrátí do normálního stavu.

Co teď aktuálně vaši firmu čeká?

Jednou z našich posledních novinek je Becherovka nefiltrovaná. Momentálně ale pracujeme na několika různých projektech, kde dokončujeme poslední detaily, takže o nich zatím nemohu mluvit. Naše inovace však nebudou zahrnovat pouze Becherovku samotnou, ale o novinky se rozroste i portfolio nápojů, které do Česka importujeme. Čekají nás ale ještě určitá vyjednávání, takže o tom zatím nemohu mluvit.

Reklama

Související témata:

Doporučované