Hlavní obsah

Bez obalů až domů. Vznikají nové e-shopy na prodej do vratných nádob

Foto: Hana Kožušníková

Ilustrační foto.

Reklama

Zájem nakoupit si on-line potraviny a další sortiment do recyklovatelných obalů roste. Už zavedeným e-shopům roste konkurence. Zatím se soustředí na Prahu a okolí, kde je důraz na ekologii i kupní síla největší.

Článek

Udržitelné nakupování do vratných nádob, rychlejší doručení ekologičtějšími auty, podpora lokálních dodavatelů a odvoz tříděného odpadu jako bonus pro zákazníky. Martin Černý, který před pár týdny spustil nový e-shop s bezobalovým sortimentem, má velké plány.

„Chceme udat směr, že lze udržitelně nakupovat do vratných nádob a že při tomto způsobu nákupu nevznikají nerecyklovatelné odpady. Tedy takové, které končí na skládkách a spalovnách,“ říká jednatel firmy provozující nákupní portál RádobyNádoby.cz. „Člověk nakupující v našem e-shopu šetří životní prostředí, šetří primární zdroje, které se díky recyklaci skla nemusí vynakládat,“ doplňuje.

Obchod není zcela bezobalový. „Ty odpady vznikají, my ale chceme minimalizovat jejich vznik, tedy opětovné plnění, anebo v případě skla jejich recyklaci. Je to možná třetí cesta k zcela bezobalovému nakupování a k tradičnímu obalovému nakupování,“ vysvětluje Černý.

Pokud jde o ceny sortimentu i dopravy, jsou RádobyNádoby.cz schopné konkurovat už zavedeným službám Rohlík.cz či Košík.cz. Oba on-line supermarkety také nabízejí bezobalový prodej.

„Naší dlouhodobou misí je mít možnost prodávat na váhu asi pětinu ze všech kategorií. Momentálně nabízíme asi 110 druhů potravin a drogerie,“ uvádí mluvčí Košíku.cz František Brož.

Podle něj je zájem o sortiment do vratných nádob velký. „Bezobalový nákup od spuštění projektu využilo zhruba 13 procent zákazníků, u těch, co nakupují pravidelně, je to víc než každý pátý,“ říká. Navíc – kdo jednou koupil, nakupuje pravidelně. „Roste také počet jednotlivých druhů na jeden nákup, nyní je průměr více než tři sáčky na každý nákup s položkami na váhu,“ konstatuje Brož.

Černého projekt zatím není v zisku. Mluvčí konkurenčního Rohlíku.cz Zdeňka Svobodová Kuhnová ale říká, že bezobalový prodej je schopný si na sebe vydělat. I ona potvrzuje rostoucí zájem o tento segment ze strany zákazníků.

Zerowaste

Martin Černý absolvoval školu zaměřenou na zpracování odpadu. Po pár letech v oboru si ale řekl, že lepší než odpad draze zpracovávat je ho vůbec nevytvářet. Se známým tak naskočili na trend bezobalového prodeje.

Loni v červenci otevřeli bezobalovou prodejnu v Kladně. Cílem bylo přispět co nejvíce k zerowaste způsobu života. Tedy minimalizovat odpady, zejména ty plastové. Prodejna s kavárnou funguje jako sociální podnik. Zaměstnává přednostně osoby pečující o dítě a osoby nad 50 let z pracovního úřadu.

„Do Kladna jsme šli z důvodu, že jde o veliké město se 70 tisíci obyvatel, kde bezobal nebyl a kde jsme předpokládali zájem,“ říká Černý. Očekávání spolumajitelů se ale nenaplnila. Aby Černý rozšířil okruh zákazníků, značku Rádoby Nádoby si pronajal a a ve vratných nádobách spustil i rozvozy.

Pro svůj e-shop vybírá lokální dodavatele a zejména ty, kteří již do bezobalových prodejen dodávají a nemají problém se toku materiálů přizpůsobit. Zákazník nakoupí zboží, které mu e-shop nabalí do zálohovaných nádob, nebo je zboží již nabaleno od dodavatelů. Při dalším nákupu obchod nádoby odebere zpět a zákazníkům vrátí peníze.

„Některé nádoby máme tedy zálohované, některé ne, ale i ty odebereme. Tomu přizpůsobujeme hledání dodavatelů: upřednostňujeme ty, kteří od nás obaly odeberou zpět. Pokud taková možnost není, obaly předáme k recyklaci. Nádoby tedy bud předáme dodavatelům, nebo je sami vymyjeme a naplníme,“ popisuje jednatel.

V plánu je expanze

Podle Františka Brože jsou právě dodavatelé tím nejužším místem pro zavádění nových druhů zboží na váhu. Uvést svůj produkt pro „bezobalový prodej“ totiž dokáže stále jen malá část z nich.

Až 80 procent výrobků na RádobyNádoby.cz je v kvalitě bio. „Cílem je, aby si zákazník dokázal nakoupit vše u nás, aby neměl potřebu odcházet jinam,“ informuje Černý. Zatím není možné si zde koupit čerstvé maso, do budoucna ale jeho prodej plánují.

E-shop dováží zatím v Praze a části Středočeského kraje. „V plánu je expanze do větších měst. Chceme hlavně zjednodušit doručování a zkrátit časy doručení,“ prozrazuje své ambice Martin Černý.

Na léto plánuje spustit crowdfundingovou kampaň na výběr peněz pro nákup CNG dodávky, která by měla šetřit životní prostředí. Ekologičnost svého projektu podporuje i tím, že zákazníkům nabízí zdarma možnost odvozu tříděného odpadu.

Reklama

Doporučované