Hlavní obsah

Bez strojvůdce, rychlostí 350 km/h. Rekordman mezi vlaky jezdí v Číně

Nejrychlejší chytrý vlak na světě.Video: Jan Marek, Xinhua

 

Reklama

Dvě až tři hodiny trvající cestu zkrátil na 47 minut, píše server CNN. Revoluční dopravní prostředek spojuje Peking s městy Jen-čching a Čang-ťia-kchou: tři destinace klíčové pro konání zimních olympijských her v roce 2022.

Článek

Údajně má jít o první vlak s takovou rychlostí, který je navíc samořiditelný. I bez strojvůdce zvládne podle čínské zpravodajské agentury Sin-chua dosáhnout ke 350 kilometrům za hodinu. Vysokorychlostní elektrická jednotka ze série Fuxing státního železničního výrobce CRRC má být první na světě svého druhu: nejrychlejší chytrý vlak.

Čtyři roky práce: šest chytrých vlaků pro deset stanic

Národní dopravce CRH spolu se zmíněným výrobcem na vlaku podle serveru pracovali čtyři roky. Nyní projíždí celkem deseti stanicemi, z nichž jednou je městys Pa-ta-ling – nejpopulárnější část Velké čínské zdi.

Chytrých vlaků v Číně vyrobili celkem šest a do flotily třiceti vysokorychlostních souprav jsou zařazeny od konce minulého roku. Jízdenka v „obyčejném“ Fuxingu se pohybuje v rozpětí od 11 do 33 dolarů podle třídy a od 12 do 38 dolarů, tedy mezi 250 a 860 korunami, v samořiditelném. Rezervaci je nutno provést dva dny předem.

5G, skoro tři tisíce senzorů, bezdrátová nabíječka

První chytrá vysokorychlostní železnice na světě, jak uvádí CNN, poskytuje pasažérům plné pokrytí 5G signálem u všech vozů, inteligentní osvětlení a 2718 senzorů, které v reálném čase sbírají údaje o cestě a slouží k detekování jakýchkoliv případných abnormalit v provozu. Každé ze sedadel je vybaveno rovněž dotykovou kontrolní obrazovkou a bezdrátovými panely k nabíjení mobilů a jiných elektronických zařízení.

Interiér je zároveň uzpůsobený připravovaným zimním olympijským hrám v roce 2022, tedy především pro potřeby sportovců a novinářů. Zavazadlový prostor je proto v některých vagonech větší – k uložení vybavení a náčiní olympioniků. Jídelní vůz je vybaven pohyblivými stoly a sedadly, aby se dal případně upravit pro potřeby novinářů na „krizové“ press centrum.

Vlaky pro lidi bez lidí

Byť se všech šest supervlaků obejde bez strojvedoucích – výjezd, zastavení i upravování rychlosti na trase mezi stanicemi probíhá automaticky, stroje kontrolují vzdáleně z centrály pracovníci státní železnice. Odbavení cestujících na nádražích ovšem obstarávají technologie rozpoznávání obličeje, zavazadla pak roboti.

Čína v současnosti disponuje největší železniční sítí na světě, dodává server CNN. Rozpíná se na 35 tisících kilometrech a rovněž se po ní prohání vůbec nejrychlejší vlak šanghajská maglev s maximální rychlostí 431 kilometrů v hodině.

Reklama

Doporučované