Hlavní obsah

„Bez vyšších daní, ale s redukční dietou.“ Koalice Spolu zahájila kampaň

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Koalice Spolu ve středu v Brně zahájila předvolební kampaň.

Reklama

„Je třeba zastavit šílené zadlužování státu,“ zní od lídrů koalice Spolu. ODS, TOP 09 a KDU-ČSL v Brně zahájily kampaň do podzimních sněmovních voleb.

Článek

„Zastavme šílené zadlužování České republiky.“ To je jedno z hlavních hesel koalice Spolu, v níž se spojili občanští demokraté, lidovci a TOP 09. Ve středu na Moravském náměstí v Brně odstartovali kampaň do říjnových parlamentních voleb.

Koalice v programu klade důraz na reformy ve školství, zeštíhlení státního aparátu, mluví o redukční dietě pro Česko. „Nechceme stát, který obtěžuje, šikanuje občana. Nepotřebujeme další zvyšování daní, ale je třeba zkrotit provozní výdaje. Garantujeme rozumné investice a modernizaci,“ řekl předseda ODS Petr Fiala, který vede kandidátku v Jihomoravském kraji.

Právě tam – v centru Brna kousek od sochy Jošta Lucemburského a také při vydatném lijáku – bývalý rektor Masarykovy univerzity zahájil závěrečné pětiměsíční snažení, které má trojkoalici vynést do vlády. Fiala s desítkami politických kolegů v zádech přednesl pět dobrých zpráv. Opírají se o hlavní teze programu Spolu.

„Už při sestavování koalice jsme se dokázali domluvit. A dokážeme se dohodnout i po volbách, až se bude sestavovat vláda. Domluvíme se s politiky, kteří budou sdílet naši jednoduchou vizi. Totiž že vláda je tu od toho, aby spravovala republiku ve prospěch občanů, nikoli ve prospěch nějakých soukromých firem, které čerpají dotace,“ uvedl Fiala.

Zdůraznil také příslušnost k demokratickému Západu a jeho hodnotám. „Z naší historie víme, že bezpečnost a suverenita nejsou samozřejmost. Jsme zvyklí, že východní diktatury o náš stát dlouhodobě projevují zájem. Ale nikdy se s tím nesmíme smířit,“ pokračoval šéf ODS.

Avizoval také změny ve školství v duchu vize „míň se biflovat, víc tvořit“. Podle něj je třeba zastavit zadlužování státní kasy. „Chceme zkrotit provozní výdaje, potřebujeme rozumné investice a modernizace,“ doplnil Fiala. Koalice se také podle něj bude ze všech sil snažit, aby se do veřejného života vrátily hodnoty a morálka.

Jak vypadal start kampaně Spolu:

Předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová, která povede Spolu do voleb v Praze, vyzdvihla úlohu žen-matek při pandemii. „Musely zvládnout mnohem víc úkolů, než je běžné. Na ně bychom neměli zapomenout. Budeme podporovat flexibilní pracovní úvazky, nedopustíme rušení dětských skupin, naopak chceme zdůraznit kvalitu ve vzdělávání a péči o děti,“ uvedla.

Šéf lidovců Marian Jurečka řekl, že Česko čekají nejdůležitější volby za posledních třicet let. „Pro naši koalici jsou důležitá 4 S. Svoboda, spravedlnost, suverenita a subsidiarita,“ hlásal k Moravskému náměstí, kde se sešlo několik stovek lidí. Jurečka je lídr koalice v Olomouckém kraji.

Lídři přijeli ve speciálně upravených dodávkách. Každá z nich je určená pro lídry v krajích. Speciální žlutý vůz s nápisem mamhlas.cz přivezl poslance Dominika Feriho (TOP 09). Nejúspěšnější český politik na sociálních sítích má v kampani cílit na nejmladší voliče. „Napadlo mě dát dohromady mladé kandidáty. Nápad se kolegům líbil. Chceme motivovat mladší lidi k zájmu o politiku jako takovou. Chci, aby věděli, kam se volí a proč je to důležité. To je moje primární poselství,“ sdělil Feri.

„Dáme Česko dohromady“

Na webu mamhlas.cz mají postupně přibývat edukativní články. Feri je přesvědčený, že lze nejmladší spoluobčany přesvědčit, aby přišli k volbám. „Samozřejmě je nechceme přehltit. Hlavní poselství zaznělo ve videu: Ten, kdo může volit a nejde, pak může nadávat jen sobě,“ dodal Feri.

Kampaň nese heslo „Dáme Česko dohromady“. ODS má lídra v devíti krajích, lidovci ve třech, TOP 09 v Praze a v Pardubickém kraji je v čele kandidátky nestraník Pavel Svoboda. Předsedové stran podepsali koaliční dohodu na začátku dubna. Na spolupráci se dohodli už loni.

V posledních volebních průzkumech Spolu figuruje na druhém místě se ziskem přes 21 procent, v čele je koalice Pirátů a STAN.

Reklama

Související témata:

Doporučované