Hlavní obsah

Bidli přichází s čínskými auty. Sází hlavně na elektromobily

Rozhovor s výkonným šéfem holdingu Bidli Jiřím Lejnarem.Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Do Česka přicházejí čínská auta. Prorazit na domácím trhu se značkou Dongfeng ještě v letošním roce plánuje realitní a stavební skupina Bidli. Prodávat chce stovky čínských vozů na elektřinu nebo benzin ročně.

Článek

Skupina Bidli se chce stát zcela novým hráčem na českém trhu s osobními auty. Pokud se jí to povede, bude to husarský kousek. Zatím nemá s prodejem aut sebemenší zkušenost, vyrostla na finančním poradenství pro zájemce o bydlení.

Majitel a výkonný ředitel Bidli Jiří Lejnar začínal kariéru u stavební spořitelny Modrá pyramida, jeho dnešní holding se začal rodit pod původním názvem RSH Realitní společnost v roce 2010. Od zprostředkování úvěrů a realitního poradenství se RSH postupně rozšířila o vlastní development, stavebnictví, dodávky interiérů, instalace solárních elektráren a prodej energií.

V roce 2018 přijala nový název a značku Bidli a letos založila dceřinou firmu Bidli Auto, s níž vstupuje na automobilový trh právě s čínskými auty značky Dongfeng.

Jiří Lejnar a Bidli

Začínal jako finanční poradce u Modré pyramidy, několik let řídil síť jejích Hypocenter.

V roce 2010 zakládá RSH Realitní společnost (roku 2018 skupina RSH mění název na Bidli holding). Ve spolupráci s Modrou pyramidou a KB poskytuje finanční poradenství a zprostředkovatelské služby.

V dalších letech se RSH, později Bidli, rozšiřuje o stavební firmu, vlastní development, výrobu panelů, firmu na dodávku interiérů a designových návrhů nebo prodej energií. Do svých struktur začlenila také poradenskou síť Chytrý Honza.

V realitách se Bidli soustředí především na stavbu a prodej rodinných domů, většinou montovaných nebo dřevěných staveb. Má kolem 40 poboček a pracuje pro ně přes 600 lidí.

Loni firma začala s dodávkou solárních a bateriových systémů, letos vstupuje na trh s auty.

Foto: Seznam Zprávy

Zakladatel Bidli holding Jiří Lejnar.

Ve Vestci u Prahy Bidli zatím představuje své první čtyři dovozené dongfengy. V první fázi nabídne tři modely SUV: kupé Fengon 5 a rodinný sedmimístný vůz Glory 580 (cena 700 a 600 tisíc korun s DPH, obojí na benzin) a dále městský elektromobil Seres 3 (přes 900 tisíc korun).

Přestože čínské vozy na evropském trhu mají pořád nádech kuriozity, vedení Bidli nepochybuje, že o ně v Česku zájem bude.

Stovky aut ročně

Firma chce za první rok prodat asi 500 aut, ráda by ale pak každoročně prodej zdvojnásobila. „Zatím plánujeme, že každé zhruba tři měsíce dovezeme nějakých sto až dvě stě automobilů,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Jiří Lejnar.

Startovací stovka dongfengů by měla pro Bidli dorazit na přelomu října a listopadu. „První várku máme už předem vyprodanou a připravujeme se teď k další,“ řekl Lejnar.

Hlavním motivem k rozšíření činnosti o prodej aut je podle Lejnara přesvědčení, že jde o logickou návaznost na vstup Bidli do energetiky.

„Snažíme se poskytovat komplexní produkt související s bydlením,“ říká majitel Bidli. Právě proto firma postupně k realitnímu zprostředkování a finančnímu poradenství přidávala vlastní stavební činnost, dodávky domácích elektráren a baterií i prodej elektřiny a plynu. Od toho je podle šéfa Bidli k prodeji aut vlastně už blízko. Zvlášť pokud jde o elektromobily.

Sám Lejnar jezdí na elektřinu zhruba rok a je přesvědčen, že elektrická auta si v Česku budou nacházet čím dál víc příznivců.

Foto: Dongfeng/Bidli.cz

Městské vozidlo na elektřinu Seres 3 L4.

Proč Čína, proč Dongfeng?

Bidli nepočítala od počátku s tím, že nabídne právě čínská auta. „Snažili jsme se domluvit s celou řadou i evropských automobilek. Navrhovali jsme: pojďte nám dodávat vaše elektromobily, které tak propagujete. Ale postupně jsme nabyli dojmu, že elektromobilita v evropských automobilkách je něco, co dělají, jen aby to v portfoliu měly. Ne něco, na čem chtějí do budoucna opravdu ten byznys tvořit,“ říká Lejnar. Nakonec tak skončila Bidli u dodávek z Číny, která klade důraz na rozvoj digitálních, solárních a bateriových technologií a je předním globálním hráčem v produkci elektroaut.

Přesvědčení, že označení „Made in China“ automaticky znamená nižší kvalitu, je podle Lejnara přežitek.

„Hodně lidí při představě něčeho čínského automaticky vidí vietnamské tržiště 90. let s nekvalitním zbožím. Ale dnešní doba je úplně jiná. V řadě oborů, jako je fotovoltaika nebo hardware, je Čína, řekl bych, jedničkou na trhu. Mají řadu vlastních automobilek a navíc se tam vyrábí i spousta automobilů evropských nebo amerických značek,“ říká Lejnar. Na čínské vozy si podle něj evropský zákazník během několika let zvykne tak, jako si před třemi dekádami zvykl na produkci korejských automobilek.

Konkrétního dodavatele Dongfeng Motor Corporation si firma Bidli vybrala jako jednoho z největších čínských výrobců, který navíc používá v elektromobilech specifický typ LFP baterie – (lithium-železo-fosfátové akumulátory).

„Mají proti klasickým lithium-iontovým bateriím o hodně delší životnost. Také nehoří, což je důležité, protože v souvislosti s elektromobilitou se o požárech hodně mluví,“ vysvětluje šéf Bidli. „Kromě toho jsme hledali automobilku, která dělá něco, co by bylo přímo kompatibilní s evropským trhem. Aby to nepůsobilo na první pohled jako asijské auto, ale auto pro Evropana,“ dodává. Další výhodou Dongfengu podle něj bylo, že vyrábí jak klasické spalovací vozy, tak elektromobily, byť podle Lejnara „slibují, že do nějakých tří pěti let postupně výrobu spalovacích motorů omezí“.

Foto: Dongfeng/Bidli.cz

Kupé Fengon 5 jezdí na benzin.

Vlajková loď Vestec

Bidli má dnes po republice přes 40 poboček a auta chce nabízet jednak prostřednictvím svých vlastních zástupců, jednak prostřednictvím smluvních partnerů. Největší showroom, kde chce prezentovat své vozy, bude ve Vestci.

„To bude naše vlajková loď. Sami plánujeme synchronizovat pobočky, které jsou k tomu vhodné, přímo s prodejem aut. Ale v každém kraji si vyhledáme konkrétního obchodního partnera, který nám pomůže jednak s prodejem aut, jednak se servisem. Víme, že právě servisní služba je věc, kterou ze všeho nejvíc nesmíme podcenit. Budeme tak držet v Česku i sklad, abychom měli možnost dodat do 24 hodin jakýkoliv díl, který bude potřeba,“ ujišťuje.

Zatím registruje Bidli větší zájem o benzinová SUV, která tvoří asi dvě třetiny první prodejní vlny, zatímco elektromobily jen třetinu. Poměr se podle Lejnara ale může otočit s rozšiřující se nabídkou elektroaut.

„Teď čekáme na model Seres 5, který bude mít dojezd kolem nějakých 600 kilometrů, v exkluzivní verzi dokonce až 1 000 kilometrů na jedno nabití,“ říká. Na vůz, jehož cena zatím není známa, má prý Bidli už řadu předběžných objednávek. „Myslím, že zhruba do roka se zájem o benzin a elektřinu vyrovná, že to bude půl na půl. A podíl elektromobilů bude čím dál víc nabírat na intenzitě vůči benzinovým autům,“ soudí.

Foto: Dongfeng/Bidli.cz

Sedmimístný model Glory 580, rovněž na benzin.

Soláry-úložiště-elektromobil

Podle Lejnara mezi Čechy, obecně skeptickými jak vůči elektromobilům, tak vůči obnovitelným zdrojům energie, zájem o „zelené“ technologie roste.

Bidli je na realitním trhu specialistou hlavně na výstavbu rodinných domů. A většina klientů z této oblasti dnes podle Lejnara má zájem o domácí fotovoltaiku. Nejčastější typy střešních instalací sice zvednou pořizovací cenu pětimilionového domku v průměru o půl milionu, přesto se prý prodávají dobře. Solární investice (s využitím dotace) se podle Lejnara vrací už v horizontu šesti až sedmi let.

Tento trend podle šéfa Bidli bude posilovat s tím, jak zdražuje elektřina a zároveň klesají ceny solárních instalací. „Jsem přesvědčený, že bude čím dál výhodnější mít na střeše fotovoltaiku a z ní nabíjet elektromobil,“ říká.

Skepse vůči Číně?

Dongfeng je jen jednou z několika čínských automobilek, které zahajují expanzi na evropský trh a jejichž hlavním beranidlem jsou právě elektromobily. Podle výkonného šéfa Asociace pro elektromobilitu Lukáše Hataše je pronikání čínských vozů do Evropy i přes vysoké náklady na jejich přepravu a cla důkazem, že masová produkce dokáže cenu elektroaut výrazně snížit. Číňany podle něj není radno podceňovat.

„Ať je to Tesla Model Y, vyráběná v Šanghaji nebo zmiňovaný Dongfeng, provedení i kvalita jsou na velmi vysoké úrovni a v mnohém předčí zavedené evropské značky, které si zatím cestu k masové bateriové elektromobilitě klestí spíše luxusními vozy,“ říká Hataš. „Dongfeng určitě není auto pro každého, ale cenou může nerozhodnuté zájemce oslovit,“ dodává.

Mezi českými odborníky na automobilový trh jinak ovšem převažuje vůči nové aktivitě Bidli spíš skepse. Partner poradenské společnosti EY Petr Knap pro deník E15 vyjádřil pochyby, zda Bidli – tedy realitní firma bez zkušeností v oboru – doceňuje náročnost automobilové branže. Větší šance při pokusu o uvedení Číňanů na trh by dával firmám tipu Alza nebo Auto Jarov.

Podle Michala Razima z PwC čínská automobilová produkce je a ještě dlouho bude v Evropě spíš okrajová, a nepředstavuje tak pro místní výrobce vážnější konkurenci.

Martin Jahn z představenstva Škody Auto v rozhovoru pro SZ Byznys minulý týden upozornil na předchozí opakované pokusy čínských automobilek o vstup na evropský trh. „Zkoušely to už před 20 lety, nebylo to úspěšné. Uvidíme, jak se jim bude dařit teď,“ říká. Na druhou stranu Jahn připustil, že hlavně čínské elektroautomobilky udělaly velký krok kupředu.

„Fakticky přeskočily jednu vývojovou generaci. V Číně je velký focus na elektrické vozy. Nicméně si myslím, že škodovky nebo volkswageny budou potřebám, vkusu a chuti evropských zákazníků odpovídat více než čínské,“ dodal škodovácký manažer.

Reklama

Související témata:
BIDLI holding
Dongfeng Motor Corporation

Doporučované