Hlavní obsah

Bistra jdou na expanzi vědecky. Ideální místo pro pobočky najdou pomocí dat

Foto: Marie Bartošová / Meat Vandals

Za sítí Meat Vandals stojí spirit sommelier a milovník pastrami Martin Zvěřina (vlevo), šéfkuchař Vlastimil Pavlica (vpravo) a trio brněnských společníků a investorů Jan Vágner, Martin Dokoupil a Květoslav Škrob, kteří vlastní developerskou skupinu DIVERSE a také brněnské restaurace Let ́s Steaking a JAKOBY.

Reklama

Firma Meat Vandals chce i v dnešní pro restauratéry pohnuté době expandovat. Původní plány ovšem zhatil koronavirus. Streetfoodová síť proto chce otevírat jen výdejní okénka. Kam je má umístit, jí poradí geomarketéři.

Článek

Bistra Meat Vandals chtějí rozšířit síť výdejních okének, k tomu plánují využít data pomocí tzv. geomarketingu. Na jejich základě odhadnou, kde je nejlepší okénko otevřít.

Hledaná cílová skupina by mohla vypadat takto: „Ženy i muži od 23 do 50 let, kteří žijí a pracují v Praze. Mají střední nebo vysokou školu, pracují ve středním a vyšším managementu. Ideálně v IT, ale obecně v kanceláři, berou od 40 do 100 tisíc měsíčně. Informace si vyhledávají primárně na internetu, mají rádi styl a kvalitní jídlo. Mají cestovatelskou zkušenost a ze zahraničí znají pastrami a trhané maso.“

Síť bister Meat Vandals se specializuje na masové sendviče s hovězím pastrami nebo trhaným vepřovým. Původní plán přidat ke dvěma již existujícím bistrům na Praze 1 další prozatím zhatil koronavirus. Firma proto svůj koncept upravila a chce otevírat právě výdejní okénka pro výše definovanou cílovou skupinu.

O firmě

Meat Vandals odstartovali v roce 2018 v kontejneru gastronomického Manifesto Marketu v Praze na Florenci, po roce se s kontejnerem přesunuli k obchodnímu domu Kotva a loni v září se přestěhovali do první kamenné provozovny v Myslíkově ulici u Karlova náměstí, odkud v současnosti realizují rozvoz a okénkový prodej. Provoz poslední pobočky v Dlouhé ulici zatím pro absenci lidí v lokalitě zmrazili.

Za sítí stojí spirit sommelier a milovník pastrami Martin Zvěřina, šéfkuchař Vlastimil Pavlica a trio brněnských společníků a investorů Jan Vágner, Martin Dokoupil a Květoslav Škrob, kteří vlastní developerskou skupinu DIVERSE a také brněnské restaurace Let ́s Steaking a JAKOBY.

„V současné situaci se snažíme využít příležitostí, které se nabízejí. Proto jsme oprášili původní myšlenku na Meat Vandals Street a ke dvěma stávajícím bistrům se plánujeme rozšířit o několik dalších výdejových okének v oblastech, kde je vysoká koncentrace lidí,“ přibližuje plány Martin Zvěřina, jeden ze spoluzakladatelů Meat Vandals. Rodící se síť má zatím dvě pobočky, a to v pražské Myslíkově a Dlouhé ulici.

Investice do jednoho výdejového okénka o pár metrech čtverečních by i s potřebným vybavením neměla přesáhnout půl milionu korun. Zatímco investice do třetího kamenného bistra, které mělo původně otevřít ještě letos, by vyšla zhruba na dva miliony korun. Teď ale postrádá smysl.

„Vzhledem k aktuální potřebě stabilizovat se, nutnosti co největšího využívání vlastních zdrojů a snahy jít dál za svým cílem se investice do výdejových okének zatím jeví jako nejefektivnější forma expanze,“ říká Jan Vágner, jeden ze tří investorů gastronomické sítě.

+2

Meat Vandals hledají místa pro svá výdejní okénka hlavně v Praze. „Dnes je dost lidí na home office, nechtějí vařit a chtějí šetřit za rozvoz, proto chceme jít do okrajových částí,“ vysvětluje Martin Zvěřina.

Geomarketing

S výběrem té správné lokality pro výdejní okénka má pomoct specialista na geomarketing. „Za zcela zásadní v tomto typu zadání vidím nadefinování rozsahu cílové skupiny,“ uvádí Jan Senohrábek, expert ze společnosti Česká distribuční, kterou si Meat Vandals najali.

Ta se vedle neadresné distribuce letáků například pro maloobchodní sítě věnuje právě geomarketingovým analýzám. Geomarketing využívá celá řada sítí i v méně tradičních oblastech, třeba pro náborové kampaně anebo vytipování vhodných lokalit pro umístění provozoven.

S čím může pomoct geomarketing

Vedle základních parametrů o zákaznících, jako je třeba pohlaví, věk, profese, vzdělání, také typ bydlení anebo jejich osobní charakteristiky, chtějí Meat Vandals zasáhnout lidi, kteří mají cestovatelskou zkušenost a pastrami znají ze zahraničí, mají rádi styl a dobré, kvalitní jídlo.

Geomarketingová analýza čerpá z databází, lokalizace jiných restaurací s rychlým občerstvením, hustoty zalidnění, podílu obyvatelstva podle věku a vzdělání, heat map a propojení cílové skupiny s tvrdými a měkkými daty, kterou doplňuje lokalizační syntéza.

„Zaměřujeme se především na sociodemografickou strukturu obyvatelstva, která se v krátkém časovém horizontu v podstatě nemění,“ vysvětluje Senohrábek. Dnes je ale potřeba brát v úvahu i dopady pandemie. Lidé jsou víc doma, kancelářské čtvrtě jsou vylidněné.

„Naším hlavním záměrem je primárně oslovovat cílovou skupinu v místě jejího domova, což se v době pandemie, nebo obecně při omezení pohybu obyvatel, ještě umocňuje. Není podstatné, co se odehrává nyní anebo čeho jsme byli svědky na jaře v době částečného uzavření ekonomiky. Je klíčové, jestli nastavené vzorce chování obyvatel, například více rozšířený a umožněný home office, se udrží jako trend i po konci epidemie,“ doplnil geomarketingový specialista.

Půl milionu místo dvou

Jednotlivé suroviny a komponenty společnost plánuje do okrajových lokalit distribuovat z výrobny v Myslíkově ulici, která je koncipována na zásobování až deseti takovýchto provozů.

„Dnes musíme každý den utržit kolem 18 tisíc za den, abychom pokryli běžné náklady. A do těch nepočítám bankovní závazky, ty se zatím hradí z počáteční investice,“ popisuje Martin Zvěřina. „Nedaří se to vydělat každý den, měsíčně jsme v minusu od 100 do 150 tisíc,“ doplnil. Když přitom začínali s kontejnerem v Manifesto Market, dokázali ve dvou za den utržit i 40 tisíc.

Do budoucna by se chtěli Meat Vandals rozšířit například do Brna a také za tuzemské hranice: sní o Berlíně, Budapešti a Vídni. „Nyní je však prioritou přežít a v rámci možností uspět v Praze,“ uzavírá Zvěřina.

Reklama

Doporučované