Hlavní obsah

Bitva o záchranu českých aerolinií. Číňané se nechtějí vzdát bez boje

Foto: smartwings.com

„Jsme připraveni na jednání s vicepremiérem Karlem Havlíčkem. Přáli bychom si ustavení expertní skupiny všech akcionářů a ministerstva průmyslu a obchodu, která by projednala jednotlivé alternativy,“ řekl Seznam Zprávám zástupce čínských finančníků Jaroslav Tvrdík.

Reklama

Zástupce čínských akcionářů Jaroslav Tvrdík odmítl, že by jeho strana přenechala státu svůj podíl ve Smartwings za korunu. Pokud stát vypomůže, čínští investoři jsou připraveni investovat do záchrany aerolinek půl miliardy.

Článek

Bitva o budoucnost leteckého dopravce Smartwings se naplno rozjela. Do pohybu se dali česko-čínští akcionáři i stát, o jehož pomoc aerolinky žádají. Jinak jim hrozí krach. Seznam Zprávy zjistily, že do hry se vložil čínský akcionář – skupina CITIC Group.

Pro jejího zástupce Jaroslava Tvrdíka bylo klíčové, že pomocnou ruku nabídl stát. „Nechci rozvíjet prognózy, ale jedná se tady zhruba o 1,5 miliardy,“ uvedl v úterním rozhovoru pro Lidové noviny vicepremiér Karel Havlíček (za ANO), jakou sumou by mohl stát aerolinky založit – ať už formou garance, či úvěru.

„Jde o pozitivní signál k možné záchraně leteckého přepravce Smartwings. Jestliže si stát současně přeje znovu majetkově vstoupit do aerolinií, je CITIC podle mého názoru připraven takovouto alternativu podporovat,“ řekl zástupce čínského investora Jaroslav Tvrdík Seznam Zprávám.

Zároveň popřel informaci, že by se čínští finančníci hodlali svého bezmála 50procentního podílu zbavit za korunu, jak v úterý v rozhovoru pro DVTV uvedl generální ředitel Smartwings Roman Vik.

„Jednáme s nimi, uvědomují si situaci. Deklarují, že pokud by stát měl zájem jejich podíl odkoupit či převzít, je připraven to za jednu korunu předat. Pokud by to mělo pomoci odblokování situace,“ řekl přesně Vik, který je vedle Číňanů a miliardáře Jiřího Šimáněho spoluvlastníkem Smartwings.

„Nemohu potvrdit slova akcionáře a generálního ředitele společnosti pana Romana Vika, že CITIC je připraven jednostranně prodat svůj podíl za jednu korunu,“ reaguje na jeho slova exministr obrany Tvrdík.

Ten teď bude usilovat o vytvoření expertní komise, ve které by zasedly všechny zúčastněné strany.

„CITIC je připraven na jednání s vicepremiérem Havlíčkem a přál by si ustavení expertní skupiny všech akcionářů a ministerstva průmyslu a obchodu, která by projednala jednotlivé alternativy. Těmi jsou půjčka garantovaná akciemi leteckého přepravce, vstup státu kapitalizací ve výši plánované finanční podpory nebo odkup 100 procent akcií leteckého přepravce – byť při vědomí skutečnosti, že valuace může být velmi nízká,“ řekl Seznam Zprávám Tvrdík.

Čína dodá půlku

Podle informací Seznam Zpráv by Smartwings potřeboval finanční injekci ve výši zhruba dvou a půl miliard korun. To za předpokladu, že krize v letecké dopravě potrvá přibližně do příštího dubna, nikoliv déle.

Pokud by stát poskytl aeroliniím avizovaných 1,5 miliardy korun, chyběla by ještě miliarda. Na té je Tvrdíkova skupina ochotná participovat poskytnutím její poloviny, tedy zhruba 500 milionů.

Podmínkou CITIC, čínským státem kontrolovaného konglomerátu, bude podle zjištění redakce zapojení všech tří financujících stran do záchrany – tedy státu a česko-čínských akcionářů. Zástupci všech stran by se pak měli podílet na řízení společnosti, včetně působení ve statutárních a kontrolních orgánech Smartwings.

Číňané budou rovněž usilovat o to, aby stát přišel s jasnou koncepcí a propočty, proč se vládě a státnímu rozpočtu případně vyplatí dopravci pomoci. „Bojí se spekulací týkajících se ať už vztahů Číňanů s okolím Hradu, nebo vazeb mezi českými akcionáři a členy vlády,“ řekl Seznam Zprávám pod příslibem anonymity podnikatel blízký vyjednávání.

Na mysli měl na jedné straně pročínskou politiku prezidenta Miloše Zemana a jeho okolí, na straně druhé veřejně známou náklonnost mezi miliardářem Šimáněm a premiérem Andrejem Babišem (ANO). Dosud byla možnost státní pomoci česko-čínským aerolinkám spíše terčem kritiky.

Babišova vláda situaci v leteckém koncernu Smartwings, jehož součástí jsou i České aerolinie, analyzuje. O možném scénáři výpomoci dosud hovořila spíše v obecné rovině.

„Nejlepší variantou jsou běžné podpůrné nástroje typu záruk a úvěrů,“ zmiňoval vicepremiér Karel Havlíček. „Vstup do firmy by ale byl až tou poslední variantou,“ dodal v úterý pro Seznam Zprávy ministr dopravy a zároveň ministr průmyslu a obchodu.

Reklama

Doporučované