Hlavní obsah

Black Friday a advent jsou zkouškou e-shopů. Zboží začíná chodit pozdě

Foto: Pexels.com

Ilustrační foto.

Reklama

Letošní slevové akce v rámci Black Friday budou zátěžovým testem pro všechny oblasti internetových nákupů. Stejně jako e-shopy, i dopravci evidují rekordní růst zájmu. Advent bude nejkritičtější období pro všechny články řetězce.

Článek

České internetové obchody čekají v rámci letošního nákupního svátku Black Friday nové rekordy. Růst prodejů vedle slev posilňuje především fakt, že zůstaly uzavřené kamenné prodejny.

„Vzhledem k současným opatřením a epidemické situaci už několik týdnů vidíme, že letos lidé nákupy dárků řeší více než kdy jindy na internetu,“ říká tisková mluvčí e-shopu Mall.cz Pavla Hobíková pro Seznam Zprávy.

Původně americký nákupní svátek Black Friday letos oficiálně připadá na pátek 27. listopadu. V Česku se ale slevy pod tímto označením začaly objevovat už počátkem měsíce. „3. listopadu nabízelo slevy asi 5 procent prodejců. V polovině měsíce se zapojilo 17 procent obchodů. A dnes se slevou lze nakoupit u 56 procent obchodů,“ uvádí David Vurma z konzultační společnosti Acomware, která na téma cenových akcí uskutečnila průzkum.

Black Friday

Americký Black Friday, v překladu Černý pátek, představuje pro zákazníky pomyslný svátek slev a šanci nakoupit zboží – například vánoční dárky – výrazně levněji. Pro maloobchodníky naopak svátek představuje hnací motor jejich prodejů před Vánoci. Tuto slevovou akci přebírají po vzoru USA země po celém světě včetně Česka.

Letos budou padat rekordy

Právě internetový obchod Mall svoje výprodejové akce v rámci Black Friday spustil už v polovině října s dvěma tisíci produkty. Postupně jich ale zapojoval čím dál více. „Celkem bylo v nabídce téměř 30 tisíc položek a teď v závěru akce mohou zákazníci vybírat z více než 11 tisíc produktů,“ popisuje průběh výprodeje Hobíková.

„V těchto dnech zpracováváme denně o 40 procent objednávek více než v loňském roce. Ve srovnání například s letošním září jde dokonce o trojnásobek,“ dodala.

S dobrými výsledky počítá také největší internetový obchod v Česku, Alza.cz. Na jeho webových stránkách akce běží od poloviny listopadu a tento víkend bude, stejně jako na ostatních e-shopech, vrcholit. Podle informací sdělených pro Seznam Zprávy obchod do letošní akce zařadil zboží v hodnotě 1,8 miliardy korun.

„Za listopad tak očekáváme obrat ve výši 5 miliard korun, což představuje meziroční růst o více než třetinu. V počtu kusů prodaného zboží je nárůst ještě vyšší, a to o více než 60 %,“ říká pro Seznam Zprávy tisková mluvčí internetového obchodu Alza Daniela Chovancová.

V praxi takový růst podle jejích slov znamená, že během listopadu společnost přijímala jednu objednávku téměř každou vteřinu, a to po dobu celého měsíce.

„Nejsilnější den v rámci Black Friday bylo zatím úterý 24.11., ale dnes očekáváme nový denní obratový rekord,“ avizovala Chovancová za obchod.

Není sleva jako sleva

Podle dostupných informací v letošním roce v rámci akce klesají ceny produktů více než loni. Zhruba každý pátý obchod letos totiž snížil cenu celého svého sortimentu. Průměrná výše takové slevy je skoro 25 procent. „Zlevnit vše v nabídce se obchodům vyplatí u zboží, na kterém mají velkou marži. Jde například o oblečení nebo hračky,“ vysvětluje Vurma z konzultační společnosti Acomware. Takové slevy jsou zpravidla věrohodné, protože si obchod slevu odečítá ze své marže. „Není ji proto nutné tolik prověřovat. Třeba u elektroniky se ale vyplatí ověřit stáří modelu, do prodeje se dostala spousta výprodejového zboží,“ dodává.

Přes půl milionu Čechů dnes využije slev

Do nakupování v českých e-shopech se letos na Black Friday podle společnosti Shoptet navíc zapojí více než půl milionu zákazníků. „Většinou se ale jedná o přirozené slevy. Tedy takové, které se týkají výprodejového zboží, například starších modelů spotřební elektroniky. E-shopy jejich ceny před Vánoci sníží, aby je snadněji prodaly. Poté cenu opět navýší, aby o několik týdnů později mohly lákat zákazníky na novoroční výprodeje,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

V případě menších internetových obchodů budou podle Shoptetu slevy v průměru dosahovat jen zhruba 15 procent. Tahouny Black Friday jsou tradičně zejména velké e-shopy, řada menších se do něj nezapojuje, často i kvůli chybějícím marketingovým kampaním. Výprodejové akce totiž mají pro internetové obchody smysl jen tehdy, pokud dokážou přilákat dostatek zákazníků a mohou se tak zbavit skladových zásob.

S rychlým doručením spíše nepočítejte

Vzhledem k hektické situaci začíná být ale problém s kapacitou e-shopů i přepravců. „Mnoho z nich je aktuálně na dvojnásobku běžných kapacit. Některé logistické firmy už tento týden začaly omezovat příjem zásilek. A problémy mají i některé e-shopy, jejichž expediční kapacity jsou vyčerpány,“ říká Vurma. Zákazníci by proto měli počítat s tím, že se jejich zásilky mohou zpozdit. „Pokud se od pondělka neotevřou běžné obchody, situace se ještě zhorší. Výjimkou nemusí být ani dodací lhůty v délce jednoho týdne,“ dodal.

Možné problémy s kapacitou potvrzuje také skupina Mall, u níž je zájem zákazníků vysoký a každým dnem dál roste.

„U našich logistických partnerů máme nasmlouvané maximální kapacity, jaké nám byli schopni nabídnout. Stejně tak jako náš sklad, i oni mají ale své limity, ať už jde o množství řidičů a vozů. Pokud tedy zákazník zvolí jako způsob dodání doručení domů na adresu, záleží často na konkrétní situaci u přepravce, která se momentálně liší. Co se možných zpoždění týče, jsou dopravci, kteří zatím žádné komplikace nehlásí, ale jsou i tací, kteří nyní doručují o dva dny později, než avizovali,“ popisuje současná zpoždění tisková mluvčí společnosti Mall.

Zdá se tak, že na internetové objednávky dárků není důvod čekat, spíš naopak. „Zákazníkům bychom chtěli v každém případě doporučit, aby už s nákupem dárků neotáleli a do objednávání se pustili co nejdříve,“ dodává.

Fronty a výzva k odběru zboží

Ke stejnému kroku vyzývá také Alza. Před jejími výdejnami v současné době nejsou fronty výjimkou. A problémy s kapacitou nejsou jen u samotných výdejen. Přetížené jsou totiž i některé tzv. AlzaBoxy, do kterých dopravci ukládají balíky a kde si je pomocí kódu mohou zákazníci sami vyzvednout.

„Některé nejvíce frekventované AlzaBoxy mohou být ve špičkách zaplněné na hranici své kapacity, i proto zákazníky ve zprávách, které je informují o zavezení jejich zakázky, prosíme o rychlé vyzvedávání,“ vysvětluje tisková mluvčí Daniela Chovancová. Jako důvod pak firma uvádí současný nouzový stav.

Jednou z priorit společnosti je tak od léta intenzivní navyšování počtu AlzaBoxů – aktuálně v Česku Alza.cz provozuje více než 350 těchto schránek a každý týden přidává další.

Pro dopravní firmy bude adventní období zátěžový test

Velmi zatíženými se kvůli rostoucímu zájmu o internetové nákupy stávají také logistické firmy.

„V meziročním srovnání e-commerce segmentu za měsíc listopad rosteme dokonce přes 82 procent. Z informací od zákazníků, kteří využívají více partnerů, je patrné, že stojíme před adventním obdobím, které bude pro všechny zúčastněné bezprecedentním zátěžovým testem,“ uvádí Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss ČR.

„Největší, nebo spíše extrémní nárůsty se týkají zejména balíkové přepravy, tedy menších zásilek. U některých našich obchodních partnerů se po zavedení říjnových vládních opatření poptávka zvýšila o víc než 100 procent. Naši velcí partneři z oblasti e-commerce požadují více než zdvojnásobení objemu našich služeb. Zaznamenali jsme případy, kdy se e-shopy ve snaze ulevit extrémně zatíženému balíkovému segmentu snaží motivovat zákazníky k vlastnímu vyzvednutí zboží na svých prodejnách, tam ale v určitých hodinách vznikají dlouhé fronty a naráží se na další epidemiologická omezení,“ říká Jan Kodada.

Nastávající Black Friday s významnými slevami tuto situaci ještě umocní, logističtí experti zároveň s napětím očekávají vládní rozhodnutí o případném znovuotevření kamenných prodejen 30. listopadu veřejnosti. „Je možné, že nerealizované tržby se maloobchod bude snažit dohnat rychlým výprodejem stávajících zásob, což přinese další potřebu rychlého zásobení ze skladu na prodejny. Logistické společnosti se na tuto situaci připravují, zvládnout takový souběh prudkého nárůstu e-commerce, předvánoční sezony a případného skokového nárůstu potřeby přesunu zásob z centrálních skladů na prodejny bude pro všechny zúčastněné opravdovou výzvou,“ upozorňuje Jan Kodada za logistickou společnost.

Mění se nákupní chování

Podle e-shopu se v letošním roce do výběru zboží a vánočních dárků promítá také nejistota Čechů ohledně dalšího vývoje pandemie. Češi si také uvědomují, že doma stráví pravděpodobně delší dobu, a investují tak více do spotřebičů, jako jsou roboti nebo elektrické a multifunkční hrnce. Ve vyhledávání se nyní objevují také domácí vinotéky nebo kávovary.

Změny se dějí také v souvislosti s prací z domova a distanční výukou, která trvá od jara. Obchody evidují stále velký zájem o webkamery, kterých se i v listopadu prodalo meziročně několikanásobně více. Podle mluvčí Alzy se ale projevuje také dlouhodobá práce z domova i změna životního stylu. „V řádech stovek procent narostly prodeje masážních límců, polohovacích stolů a kancelářských židlí,“ dodává Chovancová.

Reklama

Související témata:

Doporučované