Hlavní obsah

Blog: Obalená v luxusu šla na akci pro smetánku po krku bohatým

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Profimedia.cz

Levicová politička Alexandria Ocasio-Cortezová, bojující za podstatně vyšší daně pro bohaté na akci… pro hodně bohaté. Aneb Letošní Met Gala.

Reklama

Výrazné nápisy a v nich obsažené proklamace politických názorů jsou v českých podmínkách vyhrazeny bavlněným tričkům. To za oceánem do toho umí šlápnout jinak. Vážně i nevážně o módě v politice v předvolebním fashion občasníku.

Článek

Met Gala v New Yorku je neoddiskutovatelně největší módní událost roku. Šaty pro tuto příležitost jsou především kostýmy, takže co na tom, že se v nich téměř nedá hýbat (v tomto směru letos vyhrála gymnastka Simone Bilesová ve čtyřicetikilovém modelu). A pokud už na zrádné schody před Metropolitním muzeem umění, kde se akce koná, vstoupíte a zrovna o vaší kreaci se nemluví, je to, jako byste tam nebyli.

Zástup tradičních pozornost poutajících módních ikon, jako jsou Rihanna, Kim Kardashianová nebo raper Lil Nas X (podívejte se ve fotogalerii níže, stojí to za to), letos porazila v kategorii „vážně se o tom hodně mluví“ členka dolní komory Kongresu Alexandria Ocasio-Cortezová. Bojovnice za zdravotní péči pro všechny, školy bez stipendií… no zkrátka dáma na americké poměry hodně nalevo přišla v na první pohled nenápadné bílé róbě (díky dokonalé postavě a odhaleným ramenům to zas tak nenápadné nebylo, ale rozhodně na poměry Met Gala zepředu nuda).

To hlavní bylo vidět zezadu. Tam skvěl obří nápis „Tax the Rich“. Neboli zdaňte bohaté, což je nyní jeden z hlavních bodů politického programu mladé kongresmanky, jejíž jméno běžně americká média zkracují na AOC. Její zápal se dá v tomto směru rozhodně srovnat s tím, co u nás před volbami víc než hlasitě předvádí Jana Maláčová z ČSSD, kdy má jeden až pocit, že jejím ideálem by bylo bohaté lidi a podnikatele vůbec zrušit.

Pikantní na tomto politickém sloganu vepsaném na sněhobílé róbě je fakt, že lístek na Met Gala stojí minimálně 35 tisíc dolarů (přes 700 tisíc korun) pro jednu osobu, stoleček si pořídíte za 200 tisíc dolarů. Unikátní šaty pak pocházely z dílny luxusní (a samozřejmě striktně udržitelné) značky Brother Vellies, jejíž zakladatelka Aurora Jamesová dělala Ocasio-Cortezové na večeru doprovod. Brother Vellies je značka známá především luxusními botami a kabelkami. Jeden pár vyjde na 500, ale i k tisíci dolarů (tedy až přes 20 tisíc korun).

Kritici urputné AOC si samozřejmě nenechali ujít, že jde trochu o podivné prohlášení na akci pro smetánku. Naopak zástupkyně demokratů v Kongresu jásala, jak obří mediální pokrytí se jejímu vzkazu dostalo. A dodala, že na akci byla zvaná zdarma a šaty i ladící boty a kabelka se stejným nápisem od stejné značky byly zapůjčené. Jamesové, která se vypracovala od nuly k milionovému majetku, se ostatně tato reklama vyplatila. Střevíčky za tisíc dolarů, které měla Ocasio-Cortezová na nohou, byly okamžitě vyprodané.

Foto: Profimedia.cz

Na nezájem médií si díky nápisu na šatech kongresmanka vážně stěžovat nemohla. Vedle ní stojí návrhářka Aurora Jamesová.

Levicová bojovnice nebyla na akci jediná, kdo vsadil na riskantní kartu modelu s poselstvím. Také její kolegyně ze sněmovních lavic Carolyn Maloneyová dorazila v šatech s obřím nápisem. Toaleta v barvách sufražetek žádala na obřích stuhách vytvářejících dojem pláště rovná práva pro ženy. Ironicky by se chtělo poznamenat, že model trochu evokoval soutěž Miss Severní Karolíny, odkud politička pochází, ale to je jen tím, že v našem středoevropském prostoru příliš s šerpami či politickými hesly na stuhách mimo soutěže krásy a maturitní plesy nepracujeme.

To za oceánem je to v tomto směru jiná liga. V obou předešlých případech jde o příležitostí přehnaná gesta a modely. Ale „vzkazy“ na oblečení jsou jinak v amerických poměrech celkem běžnou záležitostí. Stačí si vzpomenout třeba na kozačky dnešní první dámy Jill Bidenové v kampani, kdy na jedné holínce se přes celé lýtko skvěl nápis VOTE, tedy „Volte“. Občas se to tedy s těmi motty na oblečení nevyvede, jako kdysi Melanii Trumpové v bundě s nápisem „Je mi to úplně jedno, a vám?“, když jela do centra, kde byly internovány děti imigrantů. Ale to je jiná kapitola.

Za oceánem si na výrazná vyjádření přesvědčení potrpí. Co na tom, že jde pak o šaty na jedno použití.

+18

V české kotlině se politici a političky v tomto směru drží při zemi. Tradicí jsou různá trika s nápisy projevujícími světonázor. To třeba když šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová vynese triko s Václavem Havlem. Od dob, kdy vstoupil do politického rybníčku Andrej Babiš, se uchytila i trika s (někdy více, někdy méně) úsměvnými nápisy. Začalo to se „Sorry jako…“, které dokázal premiér přetavit ve svou výhodu, ač byl za něj nejdříve pranýřován. A pak už to pokračovalo se „Za všechno může Kalousek“ a nedávno třeba „Za všechno může Ferjenčík“ (ovšem bez háčku nad „s“), což vyprovokovalo matadora Miroslava Kalouska k rýpanci, že „Pirát ukradne i fór“.

Upřímně, je to v tuzemských podmínkách lepší varianta, než kdyby se pokoušeli politici a političky o rozmáchlejší gesta ve stylu Ocasio-Cortezové. Jednak bavlněná trička jsou podstatně menší investicí a výroba i s nápisem je rychlá. Jednak abyste mohli vynést model z kategorie „tady tím něco říkám“, musíte mít celkem vytříbený styl, aby to nevypadalo podivně. A ten by se u českých politiků hledal spíš obtížně (čest několika výjimkám).

Reklama

Související témata:
Met Gala

Doporučované