Hlavní obsah

Blog: Nemůžete navázat vztah? Možná je problém ve vašem tričku

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Profimedia.cz

To, co je na tričku, může ovlivnit, jestli vás protějšek vnímá jako proutníka, nebo naopak budoucího ženicha. (Ilustrační foto.)

Reklama

Chcete získat vysněného partnera? Nebo vyšší plat? Přehršle studií o psychologii odívání vám poradí, jak na to. Vážně i nevážně o módě ve víkendovém sloupku Seznam Zpráv.

Článek

Je to možná povrchní, je to možná nespravedlivé, ale je fakt, že to, jak se oblékáme, má své následky.

Ukazuje to třeba čerstvá studie z Michiganské univerzity zveřejněná v respektovaném Personality and Social Psychology Bulletin. Ta se zaměřila na nositele značkového oblečení, na kterém se skví i logo módního domu. A závěr trochu nadneseně zní: Velké logo na triku či košili z vás dělá proutníka.

Poslechněte si blog i v audioverzi.

Teď tedy trochu vážně. Vědci se studenty zkoumali, jak jsou vnímáni muži, kteří na sobě mají svršek s logem. Konkrétně tedy ikonického hráče póla Ralpha Laurena. Ti s nadměrným obrázkem byli vnímáni jako lovci, hledající pobavení a rychlé až jednorázové vztahy. Důvod? „Nositel velkých log je vnímaný jako ten, kdo chce rychle zapůsobit. Ukázat, že má na značkové oblečení, a udělat tím dojem,“ popsal pro The Guardian vedoucí studie evoluční psycholog Daniel Kruger. Aniž by taková možnost byla výslovně zmíněna před účastníky studie dopředu, řada z nich přisuzovala těm, kdo takové svršky nosí, vlastnosti jako: „vídá se s více partnery najednou“ nebo „flirtuje se zadanými“. Zkrátka proutník.

Naopak maličké logo působí prý přesně opačně. Jeho nositel je „jasný kandidát na ženění“ nebo aspoň trvalý vztah. Podle Krugera se „nevtíravé poukazování na značku“ pojilo s vnímáním nositele jako někoho, kdo ctí tradice, je spolehlivý či loajální.

Jestli zrovna toto neřeší váš problém, proč nemůžete najít ten pravý protějšek, pak mají vědci a odborníci další studie v zásobě. Z těch pak lesklé i méně lesklé magazíny extrahují návody, jak se oblékat. Základní pravidlo prý zní: Oblékejte se podle toho, koho k sobě chcete najít. Má to být sportovní protějšek, pak sportovně, jste uzavřenější a chcete i takového partnera, pak jsou konzervativní nepříliš výrazné barvy váš typ. A tak dále.

Když se vám to pak podaří, nesmíte se podle psychologů divit, že s partnerem začínáte nosit ladící věci. Vztahová psycholožka doktorka Nikki Goldsteinová to popsala pro Huffington Post následovně: „Jde o podvědomou záležitost, která se začíná projevovat zhruba šest měsíců po začátku vztahu. Chceme bez ohledu na naši jedinečnost působit jako pár propojeně.“ Varuje ovšem před tím, když se to neděje přirozeně, ale snažíme se mermomocí ladit s partnerem, aby to na harmonický vztah vypadalo a ztrácíme přitom sebe.

Zpět ovšem k odborným studiím. Těch o módě a jejím vnímání je opravdu přehršel. Z valné většiny docházejí k závěrům, které tak trochu všichni tušíme. Ale je to podpořeno výzkumy a slovutnými univerzitními logy (jistě maličkými, aby to bylo vnímáno jako spolehlivé). Takže například vědci z univerzit ve Wisconsinu a Minnesotě došli k tomu, že atraktivní lidé jsou šťastnější a úspěšnější. Kolegové z Michiganu pak doplnili, že hezcí lidé (ale zejména tedy muži) se zdají být okolí kompetentnější. No a díky tomu také vydělávají víc, ukazují další vědecká poznání.

To sice nemá s oblečením zatím nic společného, ale právě studie zveřejněná v Home Economics Research Journal ukazuje, že padnoucím a vkusným oblečením jsme schopni nedostatky, které nám byly dány do vínky, zamaskovat. Neboli – když se dobře oblékneme (a teď je potřeba to „dobře“ vnímat jako obecně přijímaný standard líbivosti), zvýšíme svou atraktivitu.

Stará dobrá studie z The Journal of Social Psychology už někdy z 80. let pak došla k závěru, že když se nám podaří vychytat outfit, tak je pravděpodobnější, že dostaneme zaměstnání, o které usilujeme, nebo budeme povýšeni. Notabene další studie dospěla k tomu, že když jsme dobře oblečeni, vypadáme chytřejší. A kdo by takového zaměstnance nechtěl.

Možná ale nejdůležitější zjištění přináší nedávná studie publikovaná v Journal of Experimental Social Psychology. Ta totiž říká – a není v tom mimochodem sama – že přes oblečení vnímáme sami sebe. A podle něj se i hodnotíme, což zase ovlivňuje to, s jakou sebedůvěrou se chováme. Takže po všech experimentech a bádáních by snad bylo možné říci: Hlavně noste to, v čem se cítíte dobře a padne vám to. Zbytek tak nějak přijde s tím.

Reklama

Související témata:

Doporučované