Hlavní obsah

Boeing 737 MAX je zpět! V USA poprvé vzlétl s pasažéry na běžné lince

Foto: Profimedia.cz

Z Miami do New Yorku a zpět. Boeing 737 MAX se vrací v USA po dvou letech na oblohu.

Reklama

Letoun typu Boeing 737 Max se ve Spojených státech vrátil do provozu. Na pravidelnou dopolední linku z Miami do New Yorku a zpět jej jako první nasadila společnost American Airlines.

Článek

Jinak běžný úterní spoj tak vstoupí do historie. V 10:32, tedy krátce po půl páté českého času, totiž z Mezinárodního letiště v Miami odstartoval Boeing 737 MAX. Míří do New Yorku na letiště LaGuardia, které je určeno především k vnitrostátním letům. Letový čas je přesně 2 hodiny a 58 minut.

Stalo se tak po téměř dvouletém a historicky nejdelším uzemnění stroje vůbec. Při dvou tragických nehodách v Indonésii a Etiopii zahynulo 346 lidí a úřady zakázaly novou řadu letounů Boeingu, nesoucí označení MAX 7 a MAX 8, v březnu 2019 používat. Hlavním důvodem byly chyby v softwaru, především v automatizovaném systému řízení letu.

Boeingu přineslo uzemnění strojů vyšetřování amerického Kongresu, pošramocenou prestiž i ztráty přesahující 20 miliard dolarů, a to ještě před vypuknutím pandemie covidu-19 a největšího omezení leteckého provozu od druhé světové války. Nyní jsou podle odhadů ztráty amerického výrobce dvojnásobné.

Nyní společnost zveřejnila, že splnila všechny požadavky, kterými americký Federální úřad pro letectví FAA podmínil návrat strojů do komerčního provozu. Letouny mají modernizovaný software a piloti procházejí znovu speciálním výcvikem.

Jak upozornila americká CNN, návrat „Maxů“ do vzduchu nebude snadný, neboť z reakcí pasažérů mají obavy i někteří piloti. Podle den starého průzkumu agentur Reuters/Ipsos uvedlo 57 procent dotázaných Američanů, že by tímto typem stroje neletělo. 37 procent pak odpovědělo, že by na palubu vstoupili až poté, co by tyto stroje bez problémů létaly šest měsíců nebo déle.

Na druhou stranu řada dopravních expertů je toho názoru, že Boeing investoval tolik peněz do modernizace stroje, že jde s nadsázkou o nejprověřenější letoun na světě.

Pro Boeing i samotné aerolinky je bezproblémový návrat strojů klíčový. Zatím nabízejí, že letenky zdarma vymění, pokud by cestující chtěl letět v jiném typu letadla.

Například nízkonákladový dopravce Ryanair už oznámil, že navýší počet objednaných strojů typu MAX. O povolení k návratu do vzduchu nad Evropou bude začátkem ledna rozhodovat i Evropská unie.

Reklama

Doporučované