Hlavní obsah

Boeing nedostal letadla MAX zpátky do vzduchu, ale už sní o novém letounu

Boeing má kromě uzemněných letounů 737 MAX další problémy.

Reklama

Uzemnění Boeingu 737 MAX a snaha společnosti dostat letouny zpět na oblohu je pro budoucnost jejího podnikání zásadní. Není to však jediná výzva, před kterou výrobce letadel stojí. Firma musí pracovat na budoucích modelech, ale její sílu odčerpávají současné problémy.

Článek

Uzemněná letadla typu MAX, odložené testy 777X a do toho ještě črtání nových modelů, když se část inženýrů musí pořád soustředit na vychytávání chyb starých modelů. Tak vypadá situace u amerického výrobce letounů Boeing.

Po dvou tragických haváriích s 346 oběťmi na životech nesmějí modely MAX od loňského jara do vzduchu a firma jejich výrobu musela v lednu pozastavit, protože už neměla vyráběné kusy kam postavit. Samozřejmě že počítá s tím, že dostane letoun znovu do vzduchu, ale k tomu dojde nejdříve za několik měsíců.

A díky tomu dostala evropská konkurence vzpruhu, Airbus po osmi letech předstihl v počtu objednávek Boeing a dokázal mu vzít i prestižní letecké spoje. Například australské aerolinky Qantas na konci minulého roku oznámily, že na nejdelších komerčních letech mezi Austrálií, New Yorkem a Londýnem bude létat až dvanáct Airbusů A350–1000. Původně Qantas sázely na stroje americké provenience, ale nakonec se místo Boeingů 777X budou radovat airbusy. Hlavní letečtí výrobci se o zakázku přetahovali už od roku 2017.

O tom, že Airbus předběhl Boeing, není pochyb. Dokazují to statistiky, které zveřejňují sami výrobci na svých internetových stránkách. V případě Boeingu je to navíc poprvé od roku 1962, kdy americký výrobce letadel za leden nedostal jedinou objednávku. V některých měsících minulého roku výrobce objednávky sice zaznamenal, ale po započtení zrušených zakázek se měsíční objednávky hlásily v červených číslech.

Ale od aerolinek dostává firma kromě některých zrušených objednávek i pozitivní hlášení. Prvním zájemcem o nešťastné modely 737 MAX byl šéf International Airlines Group Willie Walsh, který potvrdil, že firma má zájem o nákup nových letadel 737 MAX, nabídku dal rovněž i Ryanair. Důvěru v uzemněné letouny potvrdil vedle irské nízkonákladovky i letecký magnát David Neeleman, který stojí za novou aerolinkou Breeze Airways.

Nadějí pro Boeing je i vyjádření šéfa amerického úřadu civilního letectví FAA Steva Dicksona, podle kterého je možné uskutečnit certifikační let v řádu týdnů.

777X má zpoždění

Kromě uzemněných 737 MAX je další výzvou Boeingu nový dálkový letoun 777X. Ten na konci letošního ledna úspěšně absolvoval první zkušební let. Dobrou zprávu však kalí fakt, že podle původního jízdního řádu se měl dostat do vzduchu o půl roku dříve. Objevily se totiž potíže s křídly, softwarem i dodávkami motorů firmy General Electric.

Nová řada širokotrupých dvoumotorových letadel určených na dlouhé lety má dvě varianty, kratší verzi 777–8 a delší 777–9. První z nich přepraví přesně 365 cestujících. S druhou a zároveň větší verzí může cestovat až 414 pasažérů. První dodávky by společnost měla realizovat v příštím roce, ale stejně jako u testovacích letů se první dodávky opozdí. Aerolinky s nimi měly začít létat od poloviny roku, což je nereálné.

Zkušební let totiž vlastně jen zahajuje další měsíce testování a pak teprve může padnout rozhodnutí, zda stroj dostane povolení k provozu. Jako prvního zákazníka, který bude mít 777X ve flotile, uvádí agentura Reuters dubajské aerolinky Emirates.

Odplata pro Airbus?

Ačkoliv má Boeing plné ruce práce s problémovým modelem 737 MAX a zpožděným letounem 777X, zároveň slibuje další vývoj nového letadla. Není zatím jasné, zda půjde o vylepšenou verzi v minulosti diskutovaného modelu NMA určeného pro středně dlouhé lety, nebo o úplně nový letoun. Šéf Boeingu David Calhoun jen oznámil, že inženýři využijí poznatky z vývoje NMA.

Spekulace o zahájení projektu nového letounu Calhoun osobně potvrdil krátce po oznámení loňských výsledků firmy. „Jsme stále aktivní v oblasti vývoje letadel a v tomto byznysu i nadále zůstaneme,“ řekl.

Jen před několika dny vyšlo najevo, že Boeing projekt NMA odkládá zatím na neurčito. Na projektu stroje, který má nahradit svojí velikostí a doletem hlavně Boeingy 757 a částečně i 767, pracuje od roku 2015. Dvoumotorové letadlo má pojmout 200 až 270 lidí. Jenže Boeingu vyrostla v tomto segmentu konkurence, protože Airbus prodloužil dolet u svého modelu A321, nejprve ve verzi A321LR a následně A321XLR, a rychle získal stovky nových objednávek.

Spekulace, zda nové letadlo společnost vyvíjí jako reakci na model A321XLR od Airbusu, šéf Boeingu odmítl. „Něco narychlo vyvíjet jako reakci na jiný produkt na trhu není něco, co bychom chtěli dělat,“ sdělil.

Reklama

Související témata:

Doporučované