Hlavní obsah

Boj o mýto neskončil. Kapsch se nehodlá vzdát

Mýtné brány zbyly po výběru poplatků, který provozovala společnost Kapsch.

Reklama

Mezinárodní arbitráž, Ústavní soud nebo žaloba na náhradu škody. Možnosti, které bývalý provozovatel mýtného systému zvažuje.

Článek

Spory kolem mýtného tendru zatím neskončily. Bývalý provozovatel mýta společnost Kapsch nyní řeší další postup, zveřejnit by jej měl v řádu týdnů. Uvedl to mluvčí firmy David Šimoník, konkrétní kroky však zatím nechtěl komentovat. V minulosti společnost připustila například možnosti ústavní žaloby nebo mezinárodní arbitráže. Současný stav, kdy mýtný systém provozuje konkurenční konsorcium CzechToll/SkyToll, už ovšem žádný z případných kroků nezvrátí.

Další kroky společnost řeší na úrovni své mateřské firmy ve Vídni, více se proto zatím k dalším krokům podnik nechtěl vyjadřovat. V minulosti ovšem firma hovořila o různých scénářích dalšího pokračování sporu. Patří mezi ně mezinárodní arbitráž nebo i ústavní žaloba. Dalším krokem může být žaloba na náhradu škody. Té může nahrávat i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který řešil platnost mýtné smlouvy mezi novým provozovatelem mýta a státem. Soud sice potvrdil platnost smlouvy, zároveň ale kritizoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za jeho postup při řešení sporu. Úřad podle soudu měl po skončení vlastního předběžného opatření, které znemožňovalo uzavření smlouvy, vydat nové.

Společnosti Kapsch se nelíbily některé podmínky mýtné soutěže. Kritizovala například rozšíření mýta o dalších 900 kilometrů, které podle firmy bylo nastaveno neurčitě. U antimonopolního úřadu napadla také podmínky uzavření mýtné smlouvy a způsob vypořádání jejích připomínek ze strany úřadu. ÚOHS i Ministerstvo dopravy námitky rakouské firmy odmítly, podle nich byl průběh soutěže v pořádku. Kapsch se následně obrátil i na soudy. Krajský soud v Brně nejprve nařídil ÚOHS případ znovu prošetřit, Nejvyšší správní soud však jeho rozhodnutí zrušil.

Kapsch provozoval mýto v Česku od roku 2007. Na začátku prosince loňského roku ho vystřídalo konsorcium CzechToll/SkyToll, které za desetiletý provoz dostane 10,75 miliardy korun. Systém se od začátku letošního roku rozšířil o více než 900 kilometrů na 2400 kilometrů silnic a dálnic. Stát loni z mýtného vybral 10,94 miliardy korun, meziročně o 1,2 procenta více.

Reklama

Související témata:

Doporučované