Hlavní obsah

Bolt pošle do ulic i elektrokoloběžky. Ale jen tam, kde budou vítané

Rozhovor s Romanem Syslem, regionálním manažerem společnosti Bolt pro střední Evropu.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Alternativní taxislužba a platforma Bolt získala investici 2,7 miliardy korun od Naya Capital. 300 milionů korun využije v České republice – na rozvoj přepravy, třeba i formou elektrických koloběžek.

Článek

Nový model koloběžek už mohou využívat zákazníci na Slovensku nebo v Polsku. Během následujících měsíců chystá Bolt spuštění této služby v dalších 45 městech po celém světě. Nejen o této službě si Seznam Zprávy povídaly s Romanem Syslem, regionálním manažerem Boltu pro střední Evropu.

Co z té investice bude konkrétně využito v Česku?

V České republice máme připraveno na další růst a investice zhruba 300 milionů korun. Počítáme, že budeme tyto peníze investovat především do krajských měst. Samozřejmě bude záležet na jejich zájmu o to, abychom v nich působili. Pokud tento zájem bude, rádi tam budeme investovat a rozšiřovat svoje služby, a to jak přepravu osob, tak dopravu jídla i služby v oblasti mikromobility, což jsou především sdílené koloběžky.

Takže se dočkáme vašich sdílených koloběžek třeba i v pražských ulicích?

To bude záležet na tom, jak se budeme bavit s městem a jak o to bude mít zájem. Nechceme jít cestou některých konkurentů, kteří jdou do měst, i když tam nejsou vítaní. Vedeme s městy dialog, věříme, že umíme koloběžky dělat tak, aby to bylo přínosné pro obyvatele i k radosti představitelů měst. Ostatně ve městech, ve kterých působíme, to tak je. Posledním příkladem je Bratislava, kde jsme ve velice aktivní komunikaci s jejími představiteli, na všem se domlouváme společně a ta spokojenost je všestranná.

Jaké máte další plány? Na co cílíte?

My jsme na tom už před vypuknutím koronavirové krize nebyli špatně. Směřovali jsme k nějaké profitabilitě, pokud jde o naši globální společnost. Mohli jsme jí dosáhnout a měli bychom jí dosáhnout tento rok. Krize nás samozřejmě zasáhla jako všechny, u nás ten výpadek byl opravdu znatelný, bylo to globálně něco mezi 75 a 80 procenty. Dotklo se nás to na všech trzích, dokonce na Slovensku to bylo až 100 procent, když se prostě úplně zakázalo naše služby provozovat.

Teď přichází oživení a doufáme, že se vrátíme zpátky k té profitabilitě. Jak jsem ale zmiňoval, peníze jsou především na další růst, abychom mohli službu nabídnout více uživatelům. Ať už na straně poskytovatelů, nebo příjemců služby.

Cílíte tak na přední příčky, pokud jde o přepravu lidí?

To určitě. Ve většině zemí, ve kterých působíme, už jednička na trhu jsme a věříme, že tam, kde nejsme, brzo budeme.

Pozměnila tato velká investice nějakým způsobem i hodnocení celé firmy?

Naše firma naštěstí od začátku jede opravdu efektivně. Právě proto jsme nemuseli ani nikoho propouštět a navíc jsme hodně oceňovaní i mezi investory, v současné době jsme si zachovali jejich důvěru. Valuace společnosti Bolt byla stanovena na 1,9 miliardy dolarů. Dříve to bylo 1,5 miliardy.

Začala jednání ohledně investice už před koronakrizí?

My s našimi i potenciálními investory komunikujeme neustále. Jsme stále oslovováni novými a zároveň se bavíme s existujícími investory, jestli chtějí investovat více, zda chtějí u nás zvýšit podíl. Vždy zvažujeme podmínky tak, aby pro nás byly výhodné a zároveň pro investory vedly k co nejlepším zhodnocením. A stejné to bylo i v tomto případě.

Dva nebo tři měsíce před vypuknutím krize jsme uzavřeli půjčku od Evropské investiční banky ve výši 50 milionů eur, takže nějaké prostředky už jsme měli. Pořád jsme se však rozhlíželi, jak dál, kde v budoucnu ještě investovat, pořád jsme v kontaktu s dalšími investičními podniky. Krize nás vedla k tomu, že jsme potřebovali investici, abychom měli nějakou jistotu, že se nemusíme obávat případně ani druhé vlny nebo dalšího nejistého vývoje. Chtěli jsme mít dostatečnou hotovost na účtech na to, abychom mohli naplňovat svoje plány.

Jak se dotkla pandemie nemoci covid-19 a související opatření vás?

Nemohu být úplně konkrétní, pokud jde o Českou republiku, ale ta čísla byla docela podobná tomu, co jsem uváděl pro globální trh. To znamená, že dopad byl opravdu závažný – jako pro spoustu firem tady. My jsme se k tomu postavili aktivně, neřekli jsme si: „Teď všechno vypínáme, jdeme domů a počkáme, až bude líp“, ale snažili jsme se vymýšlet nové věci. Právě proto jsme akcelerovali náš start s ostatními službami, které reagují na krizi – dovážka jídla a podobně. Kvůli tomu, že jsme byli takhle aktivní, jsme ale nedostali žádnou podporu od státu, který podporuje vlastně jenom ty, kteří se rozhodli nedělat nic.

A žádali jste o podporu?

Chtěli jsme žádat, ale zjistili jsme, že na to nemáme nárok, protože naši lidé něco dělali.

Dopadla situace nějak na vaše zaměstnance?

Všechny jsme zachovali. Rozhodli jsme se, na rozdíl od konkurence, že nikoho nepropustíme. A takovým aktem solidarity bylo, že jsme si všichni snížili odměny o 20 procent, management o 30 procent a vlastníci nebo zakladatelé dokonce o 100 procent, abychom nemuseli nikoho propouštět.

Reklama

Doporučované