Britští vědci objevili nový tmavozelený kámen

Anglické hrabství Cornwall. Je známé i díky industriální archeologii.

Na seznam minerálů přibyl nový nález. Britští vědci objevili nový druh vzácného kamene - kernovit. Je pojmenován podle anglického hrabství Cornwall, kde byl těžen ještě před 220 lety.

Ve Velké Británii byl objeven dosud neznámý minerál. Dříve se předpokládalo, že jde o druh lirokonitu, jiného vzácného kamene. Avšak tým mineralogů z londýnského přírodopisného muzea pod vedením Mika Ramseyeho dospěl k závěru, že kernovit má odlišné chemické složení, a tak patří mezi unikátní minerály. Objev již schválila Mezinárodní mineralogická asociace a informace o něm budou v příštím roce zveřejněny ve vědecké publikaci, píše britská BBC.

Anglické hrabství Cornwall - místo, kde byl před 220 lety kámen nalezen - má bohatou historii těžby se statusem světového dědictví UNESCO a je celosvětově známou studnicí minerálů. „K mnoha z těchto objevů došlo před více než 100 lety, když byly doly stále aktivní,“ uvedl Ramsey.

Vzhledem k tomu, že tento kraj prozkoumala spousta geologů z celého světa, je mimořádné, že se právě britským odborníkům podařilo nalézt nový vzácný kámen, uvedl Ramsey. „Skutečnost, že v roce 2020 objevujeme nový druh minerálu, je neuvěřitelná,“ cituje vědce BBC.

Lirokonit, který obsahuje měď a hliník, se těžil hlavně v dole Wil-Gorland v Cornwallu od konce 18. do počátku 20. století, potom byl uzavřen a zbořen.

Nový nerost lze podle mineraloga považovat za jakousi časovou schránku. „Místo, kde byl minerál nalezen, již dávno zmizelo a je nemožné se k němu vrátit. A to, co jsme našli, je jako časová kapsle,“ řekl vědec.