Hlavní obsah

Brněnská revoluce v parkování? Další modré zóny vyprázdnily ulice, parkovací domy v centru jsou plné

Modré zóny se od prvního listopadu rozšířily i na sever od historického centra, nově sahají až po ulice Kotlářská, Úvoz a Traubova. Nově zahrnují 41 ulic a přes 3500 parkovacích stání.Video: Jan Kozel, Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

 

Reklama

aktualizováno •

Řidiči přijíždějící do centra Brna ve čtvrtek zažili převrat v parkování. Modré rezidentní zóny se z historického centra rozšířily do dalších tří částí severně od středu Brna. Nově se týkají dalších 3500 stání a 25 tisíc aut.

Článek

Hledání parkovacího místa i desítky minut. To byla realita ranní špičky v brněnské třídě Kapitána Jaroše. Řidiči, kteří ve čtvrtek ráno přijeli do známé ulice v centru, si možná připadali jako při blokovém čištění. Místo kolon a stresu tam byla spousta prázdných míst.

Je to jeden z dopadů další fáze rezidentního parkování. Modré zóny se od prvního listopadu rozšířily i na sever od historického centra, nově sahají až po ulice Kotlářská, Úvoz a Traubova. Nově zahrnují 41 ulic a přes 3500 parkovacích stání. A obyvatelé dotčených oblastí si změny všimli takřka okamžitě. „Je to rozhodně lepší, ještě včera se tam nedalo zaparkovat,“ řekl rezident Jiří Jarolím.

Zatímco z regulovaných částí auta zmizela, parkovací domy v centru města byly ve čtvrtek obsazenější než obvykle. Například v parkovacím domě Domini Park bylo kolem třetí odpolední úplně plno. Řidiči tam nenašli místo ani v sedmém patře. Hodina parkování tam přitom vyjde dráž – přes den za ni řidiči zaplatí 30 korun.

Brněnské modré zóny dělí řidiče na rezidenty, abonenty, tedy podnikatele, kteří mají v místě provozovnu a návštěvníky.

Povolení za první auto pro první dvě skupiny je přitom až do konce dubna zdarma, každé další stojí 15 tisíc ročně. Parkovat tu mohou i návštěvníci, první hodinu mají zdarma, druhou za 10, každou další za 20 korun. Zaplatit mohou přes mobilní aplikaci nebo v jednom ze 46 automatů.

Povolení k parkování ve třech nových zónách má zatím necelá desetina z pětadvaceti tisíc registrovaných aut. Mohou si je vyřídit na pracovišti v ulici Zvonařka, s Brnopasem i přes internet.

Podle náměstka pro dopravu Richarda Mrázka lidé povolení neřešili, protože nebylo jisté, jestli bude druhá fáze opravdu zavedena ve stanoveném termínu. „Lidé si parkování nevyřizovali, protože si mysleli, že k ní ani nedojde,” řekl. Nově vznikající koalice v čele s navrhovanou primátorkou Markétou Vaňkovou za ODS žádala odsunutí druhé fáze na 1. dubna příštího roku. Dosluhující rada to odmítla, parkování pro návštěvníky pouze zlevnila.

Na správné parkování dohlíží dvě auta se speciálním kamerami. „Shromažďují data, která pak lze využít pro vyhodnocení a udělení pokut,“ popsal technický ředitel Brněnských komunikací Aleš Keller.

Auto snímá kamerami registrační značky zaparkovaných aut ze všech možných úhlů. Trasu v jedné zóně objede za hodinu a půl. „Auta jsou schopná zvládat i pětkrát větší zóny,” pochvaloval si Keller.

Právě kontrola je zatím palčivé téma. V historickém centru od září platí zákaz vjezdu pro návštěvníky. Hříšníky měly odhalit kamery na budovách. Kvůli problémům s výběrovým řízením však město doposud systém nevysoutěžilo. Vjezdy tak hlídají strážníci. Na základě dat ze speciálních aut dosud žádná pokuta nepadla.„Nechci předjímat rozhodnutí policie a odboru dopravně-správních činností, ale zpočátku lze od nich očekávat rozumný přístup i v další fázi rezidentního parkování,” naznačil končící náměstek pro dopravu Richard Mrázek. Zavedení dalších zón si ve čtvrtek pochvaloval.

Ne všem místním se systém rezidentního parkování pozdává. Prý jde těžko rozpoznat, kde mohou parkovat jako návštěvníci. Záleží totiž pouze na barvě pruhu, který je na značce. Dle Mrázka je ale systém značení v pořádku. “Lidé se bojí, když vidí modrou čáru. Myslí si, že tam nemohou zaparkovat. Problémem je, že si ani nepřečtou, jak se při parkování mají chovat,” uvedl Mrázek.

I modré čáry jsou terčem kritiky. „Je to plýtvání barvou, jinde mají jednu čáru při vjezdu, takhle se v tom nikdo nevyzná,“ nechápal řidič Stanislav Krůtil. Na nátěr nových míst padlo 6 a půl tuny modré barvy a přibylo 1 500 nových značek. Navíc si myslí, že se problém s parkováním pouze posouvá dál od centra. Například za ulicí Kotlářskou, kde již rezidentní parkování neplatí, se volné místo redaktorům Seznamu hledalo jen stěží.

Druhá vlna rezidentního parkování navázala na historické centrum, tam modrá zóna platí od září. Nová koalice v čele s ODS netají, že se jí systém v současné podobě nelíbí. „V centru uděláme jen drobné změny, ale v dalších oblastech jsme pro jinou formu regulace,“ řekla navržená primátorka Markéta Vaňková. Současné rozšíření modrých zón stálo městskou kasu asi 14 milionů korun.

Reklama

Související témata:

Doporučované