Hlavní obsah

Brněnské nádraží čeká masivní oprava za dvě miliardy, dotkne se většiny cestujících

Výluka se týká všech vlaků, které hlavním nádražím projíždí.Video: Filip Kříž, Seznam Zprávy

 

Reklama

Brněnské hlavní nádraží čeká rozsáhlá oprava zabezpečovacího zařízení skoro za dvě miliardy. Od 9. prosince tam proto začne výluka, jakou Brno nepamatuje. Změny se dotknou tří čtvrtin všech cestujících, vlaky pojedou na další brněnské zastávky. Na hlavní nádraží se vlaky vrátí v prosinci příštího roku. Výluka naváže na opravy mostů, které začaly v létě.

Článek

Od devátého prosince čeká na většinu cestujících, kteří přijíždějí vlakem do Brna, nepříjemné překvapení. Začne tu rozsáhlá rekonstrukce hlavního nádraží, která potrvá přes rok.

Výluka se týká všech vlaků, které hlavním nádražím projíždí. „Nádraží nebude uzavřené, ale bude ze severu neprůjezdné,“ řekla tisková mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. Spoje, které na hlavním nádraží běžně končí, tam budou jezdit i nadále. Hlavním dopravním uzlem se na víc než rok opět stane dolní nádraží, které leží u autobusového nádraží Zvonařka. Stát tam má i chystané přesunuté nádraží.

Dolní nádraží, na kterém vlaky zastavovaly již při menší výluce před rokem a půl, prošlo rozsáhlými úpravami. „Vybudovali jsme jedno ostrovní nástupiště, ke kterému povede podchod,“ řekl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC pro modernizaci. Na dolním nádraží budou vlaky využívat celkem tři koleje, mimo nástupiště budou moci využít novou vytápěnou mobilní čekárnu s pokladnami nebo toalety. Zastavovat tam budou mezistátní rychlíky od Prahy a vlaky linky S3, které jezdí přes Modřice.

Velký význam nabyde také nádraží v Židenicích. Zastavovat tam bude většina vlaků a stane se z něj přestupní uzel. „Posílili jsme úklid, vymalovali jsme, větší opravy jsou součástí modernizace železničního uzlu Brno,“ dodal Pavel Šprdlík, náměstek SŽDC pro infrastrukturu. Spoje od Havlíčkova Brodu a Přerova budou končit v Králově Poli, regionální linku z Křenovic nahradí autobusy. Vznikne také linka S33, která bude v patnáctiminutových intervalech jezdit mezi hlavním, židenickým a královopolským nádražím.

Na dolním nádraží, které se má již za dva týdny stát hlavní brněnskou stanicí, přitom dělníci pořád pracují. „Vše se stihne, stejně jako otevření 5. a 6. nástupiště na hlavním nádraží,“ ujistil Nejezchleb. Ten také ocenil komunikaci všech zúčastněných. „Historicky tu nic takového nebylo, jsme rádi, že s námi koordinátor, kraj i město komunikují,“ řekl.

Společnost KORDIS, která spravuje dopravu v kraji, je na výluku připravena. „Bude to podobné jako při předchozích výlukách, omezením je akorát uzavřený Zábrdovický most,“ řekl její ředitel Jiří Horský. Místo tramvají tak budou cestující ze Židenic muset na hlavní nádraží dojet vlakem. Mezi dolním a hlavním nádražím bude jezdit autobus 61, do Králova Pole pojede posilová linka P6. Na nádraží ve Slatině pojede autobus 77, linky 610, 611 a 612 budou zajíždět až k hlavnímu nádraží.

Výluka je součástí jízdního řádu na příští rok, oficiálně skončí 15. prosince 2019. Změní plány 45 ze 60 tisíc cestujících, kteří denně hlavní nádraží využijí. Cestující Českých drah si kvůli dojíždění na hlavní nádraží nebudou muset kupovat další jízdenku, náhradní spoje pro ně budou zdarma. U RegioJetu bude zdarma pouze přejezd z dolního nádraží. „Umožníme zakoupení lístku, který bude platit v celém integrovaném systému,“ uvedl jeho mluvčí Aleš Ondrůj.

Budování nového zabezpečovacího zařízení naváže na opravu mostů přes ulice Křídlovickou a Hybešovu, která začala v létě. Dělníci také na hlavním nádraží opraví koleje a vymění výhybky. Celá akce bude stát přes dvě miliardy korun.

Reklama

Doporučované