Hlavní obsah

Brno omezí auta v historickém centru. Přidá se i Praha?

Hustý provoz v brněnské pěší zóně zachycený ze zadního vagonu tramvaje. Na Facebooku video vyvolalo bouřlivé reakce.Video: Facebook/Ještěže se toho nedožilo Brno autem

 

Reklama

Brněnské centrum. Chodci tam kličkují mezi auty, kolem projíždějí tramvaje. Dopravu tam magistrát plánuje od jara omezit. V Praze zatím sbírají data, do neděle bude uzavřené Smetanovo nábřeží a Malá Strana.

Článek

Blokoval tramvajové koleje v Brně. K vjezdu do historického centra přitom neměl povolení. Dopravní kolaps, který v pondělí večer způsobil řidič mercedesu, je pouze jeden z případů vyhrocené situace ve středu jihomoravské metropole. Lidé si stěžují i v komentářích pod videem na Facebooku, které zachycuje hustý provoz aut za tramvají, která projíždí přes střed města.

Podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) je situace v okolí náměstí Svobody neúnosná, z pěší zóny se stává vytížená dopravní tepna. „Lidé nemohou jet do kavárny v centru a zastavit přímo před ní,“ podotkla.

Záznamy z kamer ukazují, že přibližně čtyřicet procent řidičů vjede do centra neoprávněně. Povolení má přitom v Brně asi třináct tisíc řidičů. Podle radních je počet příliš vysoký, plánují povolenky revidovat. Před dvěma měsíci radní také schválili rozdělení historického centra do sedmi oblastí s přísnou regulací pro zásobování i taxikáře. „Celodenní povolení dostanou pouze lidé s trvalým bydlištěm nebo provozovnou v centru. Zahrnuti jsou ale třeba i zdravotně postižení nebo městská policie,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Změny začnou platit na jaře příštího roku.

Praha experimentuje

Extrémní přetížení dopravy a znečištění ovzduší trápí i centrum Prahy 1. O uzavření ulic Ostrovní, Husova a Mariánského náměstí, kde sídlí Národní knihovna nebo pražský magistrát, informoval Seznam již dříve. Současné vedení v červenci také mluvilo o omezení průjezdu Prašnou bránou nebo uzavření Malostranského náměstí.

Nyní je v Praze uzavřené Smetanovo nábřeží a Malá Strana. Do neděle tam vedení města sbírá data o plynulosti dopravy. Poté zváží, zda ji omezí dlouhodobě. Uzavírka pražských nábřeží však komplikuje dopravu na jiných místech. Třeba na Národní třídě se tvoří kolony, tramvaje ve směru do centra nabírají zpoždění a komplikace jsou i u tunelu Blanka.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) ale dopravní komplikace nepozoruje. „Jsme v unikátní situaci zjistit a vyhodnotit, zda bychom mohli přistoupit k lepší ochraně historického centra, o kterém se mluví už od přelomu tisíciletí. Praha je asi jediným městem na světě, jehož památkově chráněnou zónou projíždí tak intenzivní automobilová doprava,“ řekl.

S vedením nesouhlasí šéf klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil (TOP 09) „Trvalou uzavírku průjezdů aut přes Smetanovo nábřeží a Malou Stranu zásadně odmítáme. V situaci, kdy město nenabízí dopravní alternativy a není dostavěný Městský okruh, by zamýšlená opatření jen komplikovala život Pražanům,“ napsal na Facebooku.

V Brně hlídá vjezdy do centra městská policie

Brněnští strážníci prozatím navýšili počet kontrol v centru. „Od poloviny minulého týdně jsme zkontrolovali přes 1 400 vozidel. Řešíme neoprávněné vjezdy i parkování. Zabýváme se zhruba tisícem případů měsíčně,“ popsal Pavel Čermák, vedoucí odboru pořádkových útvarů. Pokud řidiči povolení k vjezdu zneužijí, může jim ho brněnský magistrát odebrat.

Od radních se také snesla kritika na bývalé vedení města, které z centra utvořilo jednu oblast. „Řidiči teď mohou s oprávněním libovolně vjíždět a vyjíždět různými ulicemi,“ popsala Vaňková. Za kolaps dopravy v Brně se na sociální síti omluvil bývalý náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Na příspěvek reagoval spolek Brno autem. „Bývalý náměstek by se měl osobně omluvit všem chodcům, které v pěší zóně ohrožují řidiči kurýrních služeb, závodící taxikáři a „zásobovači“ v limuzínách a SUV,“ napsal spolek na Facebooku.

Dopravu v centru omezí i ve světě

Zklidnění dopravy v městských centrech je trendem moderních metropolí. Třeba v Paříži zavedli první neděli v měsíci bez aut. Místostarostka Osla zase televizi CNA řekla, že do roku 2020 bude centrum norské metropole bez osobních vozidel. Změny budou i v Londýně. Od letošního dubna tam vyjde jízda centrem přibližně na 350 korun za den. Řidiči zaplatí takzvaný poplatek za přetížení. Mimo Evropu se k omezením přidali i za oceánem. Třeba v New Yorku zablokovali vjezd aut do částí Central Parku.

Reklama

Související témata:

Doporučované