Hlavní obsah

Buď to zaplatí stát, nebo motorky v Brně končí, říká primátorka

Foto: automotodrombrno.cz

MotoGP v Brně v roce 2021 brzdí dohady o peníze i pandemie koronaviru.

Reklama

Největší sportovní akci brzdí spory o opravu trati i pandemie koronaviru. Brněnská primátorka Markéta Vaňková v rozhovoru popisuje, co stojí za úvahami o konci MotoGP v Brně.

Článek

Brno a Velká cena motorek. Tohle spojení platilo s krátkým přerušením 55 let. Po letech dohadů o financování závodu má letos nejblíž konci. Pořádající Spolek pro MotoGP, tvořený Brnem a Jihomoravským krajem, odmítá dát 100 milionů korun na opravu dráhy, což požaduje španělský promotér závodu. Nejistotě nahrává pandemie koronaviru.

Podle brněnské primátorky Markéty Vaňkové (ODS) ale hraje klíčovou roli, že se aktérům nepodařilo dojednat podmínky na následujících pět let. „Bez delšího kontraktu není reálné zaplatit novou dráhu na jediný ročník,“ říká primátorka. V rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje zákulisní jednání o zachování největší sportovní akce v Česku.

V poslední době zní opět silné výroky o konci MotoGP v Brně. Nezměnilo se ještě něco, vedete nějaká jednání?

Stále nemáme od státu definitivní odpověď na žádost, aby se podílel na financování oprav dráhy. Ministerstvo pro místní rozvoj nám zaslalo doplňující dotazy. Na ty jsme odeslali odpovědi na začátku tohoto týdne a zatím čekáme na nějaký závěr. Bez finální odpovědi od státu nemůžeme Dorně říct, že dráhu neopravíme, byť jsme jasně deklarovali, že město a kraj ty peníze na opravu nemají. Jediná reálná možnost je participace státu. Všechno se odvíjí od toho, jaký výsledek získáme od ministerstva.

Není trochu neobratné hodit zodpovědnost na stát, když pro letošní a následující ročník slíbil 85 milionů korun, nejvíc peněz za poslední roky?

Je otázka, jak počítat spojení „nejvíc peněz“. Ale když vezmete, jaká je struktura rozložení daňových příjmů mezi město, kraj a stát, tak je naprosto jasné, že nejvyšší příjmy z akce má stát. Pokuď by se to mělo brát i z hlediska investic do závodu, tak je tam výrazný nepoměr.

Foto: Profimedia.cz

Brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Mluvíte o daňových výnosech. Nepovažujete za chybu, že nikdo z aktérů nevychází z aktuální ekonomické analýzy brněnského závodu, když jediná významnější vznikla už před šesti lety?

Samozřejmě vždycky se mohou dělat nějaké analýzy. Ale od té doby se zase tolik nezměnilo. Jakákoli nová analýza by potvrdila stará fakta. Hlavním příjemcem daní je stát.

S vedením okruhu se nemůžete shodnout na opravách dráhy za 100 milionů korun. Město i kraj jako součást pořádajícího spolku odmítají tuto částku zaplatit. Tenhle závazek jste ale sami letos v červenci podepsali ve smlouvě, která řeší příští ročník. Proč tedy?

S Dornou jsme se domluvili, že kvůli koronaviru nebude ročník 2020 poslední v tom nasmlouvaném období. Protáhli jsme tedy pětiletý kontrakt o jeden ročník. Měli jsme podmínky vyjednané i odsouhlasené a byli blízko podpisu smlouvy s Dornou. Jenže jsme měli dohodnutý kontrakt s Automotodromem jen do roku 2020. Pokud bychom podepsali smlouvu jen s pořadateli, neměli bychom na příští rok zajištěný pronájem trati.

Takže byste mohli mít závod bez dějiště?

Ano, měli bychom závazky vůči Dorně, ale závod bychom bez vlastníka dráhy nemohli uskutečnit. Proto jsem osobně považovala za nezbytné, abychom současně uzavřeli nájemní smlouvu s Automotodromem. Vzhledem k tomu, že nebylo možné s vedením okruhu vyjednat jakékoli lepší podmínky, brala jsem za nejlepší řešení, že se v podstatě totožná smlouva z předchozích pěti let přesune i na ten rok další. Jako náhrada za rok 2020 bez diváků. Ano, bohužel jedna z podmínek byla oprava dráhy. Ryze formálně jsme uzavřeli novou smlouvu, ale ryze prakticky to byla totožná smlouva s podmínkami pro rok 2020.

Nicméně vedení okruhu tvrdí, že vás španělský promotér už tři roky upozorňoval, že bude třeba dráhu opravit. Nebylo už v červenci jasné, že je požadavek nasnadě a bude znamenat problém pro následující ročník?

V tu chvíli to rozhodně jasné nebylo. Nikdy na jednáních s panem Ezpeletou (šéf promotéra MS - pozn. red.) - ani v letos v lednu, kdy jsme za ním byli v Madridu a řešili následnou pětiletou smlouvu, nezaznělo, že je nezbytné opravovat dráhu pro rok 2020. Nezaznělo to ani u jednání o prodloužení na rok 2021. Obecně se hovořilo o tom, že dráha je na hranici životnosti a pro následující období bude nutná rekonstrukce asfaltu. Vždy jsme to brali tak, že doběhne pětileté období a zároveň s podmínkami na dalších pět let se bude řešit oprava dráhy. Domnívali jsme se, že pro letošek a příští rok postačí nezbytné úpravy, stejně jako v roce 2019, kdy se částečné úpravy dráhy dělaly také.

Jako primátorka ponesete částečný podíl na konci MotoGP v Brně. Proč podle vás zmizí brněnská zastávka z kalendáře šampionátu?

Ten důvod je zřejmý. Jsou to podmínky, které má Dorna nastavené. Nevnímám je nijak negativně. Pokud je promotér schopný s ostatními státy dojednat navýšení ceny a ostatní jsou schopní splnit požadavky na zalistovací poplatky, tak je to naprosto v pořádku. Pro Českou republiku je částka devět milionů eur (přes 235 milionů korun - pozn. red.) nepřijatelná. Pokud se stát nezapojí větší dotací - a ta vůle tady není - nejsme schopní zalistovací poplatek zaplatit. Opakovaně jsme se u promotéra snažili o nižší částku. Když by se podařilo vyjednat novou pětiletou smlouvu, tak by se vyřešil i ročník 2021. S novou smlouvu už jsme mohli kalkulovat i s opravami dráhy. Bez delšího kontraktu není reálné zaplatit novou dráhu na jediný ročník.

Takže opravy okruhu už byl jen doprovodný problém, který nehrál klíčovou roli?

Přesně tak. Hraje klíčovou roli pro rok 2021. Nepočítali jsme, že pro jediný ročník bude požadována kompletní rekonstrukce dráhy. Proč tedy MotoGP pravděpodobně v Brně skončí, je nemožnost dojednat akceptovatelné podmínky pro další pětileté období. Argument promotéra je jasný: Od roku 2022 nastavují stejné podmínky pro všechny státy. Uzavírají nové smlouvy. Když jsme chtěli snížení poplatku alespoň na dva roky, vždy nám bylo řečeno, že přes tu částku nejede vlak. Pan Ezpeleta vždy prezentoval, že tam není prostor uhnout ani o kousek. Jediné, o čem bylo možné vyjednávat v lednu 2020, tedy ještě před koronavirem, že by nám umožnil ve smlouvě větší reklamní prostor pro region. Mohly se více zapojit reklamní subjekty. Z Madridu jsme odjížděli s tím, že se budeme snažit podmínky naplnit. Jenže vzhledem ke koronavirové krizi nevidíme reálně, že by se podařilo získat sponzory, kteří potřebnou částku zaplatí.

Ředitelka okruhu vám a další lidem ve vedení spolku právě vyčítá, že jste s unikátním prostorem na reklamu nedokázali naložit a pro zachování závodu jste neudělali nic.

Výroky od paní Ulmanové jsme slyšeli opakovaně i z očí do očí. To pro mě není žádná novinka. Velmi těžko se propaguje něco na příští rok, když nevíme, jestli se to uskuteční, a to bez ohledu na problémy s opravami trati. Nevíme, jestli příští léto bude možné pořádat jakékoli akce s diváky. Byť jsme měli v rozpočtu vyčleněné peníze na propagaci, tak současná situace naprosto neodpovídá tomu, co se tady dělo roky předtím. Na letošek nebyla propagace nutná. A ani teď nevíme, jak se situace vyvine. Vůbec netušíme, jestli bychom mohli s opatřeními uspokojit všechny diváky, kteří už lístek mají. Dávat další peníze do propagace nám nepřijde logické. I bez problémů s opravou dráhy bych za současné pandemie nechtěla dělat nějakou výraznou propagaci.

Co se týče zapojení reklamních partnerů, skutečně jsme v lednu chtěli touto cestou jít. Jenže do toho hned vpadl koronavirus. Podnikatelské subjekty, s nimiž jsme počítali a chtěli je oslovit, mají od té doby úplně jiné problémy, než aby vedly jednání, jestli budou partnery MotoGP. Vyjednávat při koronaviru sponzoring MotoGP je nereálné.

Diváci mají ve vstupenkách přes 30 milionů korun. Jak tedy spolek závazek vynahradí, když Velká cena příští rok nebude?

Jasno v tuto chvíli nemáme. Čekáme na definitivní odpověď státu. Ve chvíli, kdy rozhodnutí padne, bude třeba zjistit, jaké všechny závazky spolek má. Až pak bude jasné, jestli je spolek může všechny uhradit. Předně by se vracely peníze divákům. Anebo dospějeme k závěru, že spolek dost peněz nemá, pak by mohly být zbývající závazky vykryté ze strany města a kraje. Nejhorší varianta znamená, že by spolek skončil v insolvenci.

Vidíte nějakou naději na zachování závodu?

Nevidím jinou cestu, než že by opravu dráhy zaplatil stát. Dostali jsme nějaké tři nabídky soukromých subjektů, které nabízely různé formy financování. Vstupy do jejich fondů, nebo nějaké úvěry. Ale tyto nabídky jsme nevyhodnotili jako výhodné.

Reklama

Doporučované