Hlavní obsah

Primátorský kandidát Stuchlík: Na Babiše číslo mám, ale posílám mu SMSky

Sledujte, jak Petr Stuchlík odpovídá na otázky diváků.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Sledujte, jak Babišův kandidát na primátora odpovídá na dotazy čtenářů a diváků Seznamu.

Článek

Lídr pražské kandidátky hnutí ANO Petr Stuchlík ještě před začátkem prázdnin netušil, že za čtyři měsíce bude v komunálních volbách bojovat o post příštího pražského primátora. Jednačtyřicetiletý podnikatel ve finančnictví má těžký úkol: Udržet dosavadní dominium hnutí ANO v metropoli a znovu ovládnout budoucí pražskou vládu.

Živý on-line chat s lídrem ANO v Praze

Petr Stuchlík odpovídá na vaše otázky. Jeho odpovědi vysíláme v živém videopřenosu. Otázky posílejte už nyní e-mailem na zpravy@seznam.cz, nebo na náš redakční Facebook.

Stejně jako před čtyřmi lety Adrianu Krnáčovou si i Petra Stuchlíka vybral na poslední chvíli šéf hnutí ANO, premiér Andrej Babiš.

Sázku na Krnáčovou ale prohrál, z většiny tehdejšího ujišťování, že důležité problémy Prahy „prostě vyřeší”, zůstala z velké části pouze hesla na billboardech a rozmrzelost velké části Pražanů, které primátorka Krnáčová označila za „zpovykané“.

Já bych se vás úvodem zeptal, jestli byste mi dokázal říct zpaměti číslo na premiéra Babiše?

Nedokázal, mám to číslo uložené a zpaměti ho neznám. Pan premiér je vytížený člověk, což si asi dokážete představit. Já mu vždy pošlu SMSky a on se pak ozve. Ono je velmi výhodné, pokud pražský primátor může snadno komunikovat s premiérem, ideálně s hejtmanem, protože spousta klíčových staveb i dalších problémů Prahy je svázána s celostátní politikou, s ministerstvy, Středočeským krajem. Ten, kdo dokáže s těmito lidmi komunikovat, dokáže mnohem snadněji prosadit, co Praha potřebuje. A to je příklad posledních týdnů – kdy jsem dokázal pana Ťoka přesvědčit o Pražském okruhu, který bude dokončen o rok dříve. Na přelomu roku 2028/2029.

Kdyby byl primátorem někdo jiný, tak nechcete snad říct, že nebude dostavěn Pražský okruh?

Zatím to nikdo neudělal, udělal jsem to já. Chci vám říct, že jsem dokázal pana ministra dopravy Ťoka přesvědčit já. Bojím se jedné věci, když vidím kandidáty ostatních stran, které stojí v čele slepence. Trochu se bojím, že si chtějí odehrávat především celostátní politiku za cenu toho, že půjdou do konfliktu. A pokud jdete do konfliktu, tak toho moc nedomluvíte. A to je velké nebezpečí. Kdyby stál v čele Prahy někdo jiný, tak se nebude chtít s premiérem domluvit. K cíli vedou různé cesty, některé jsou rychlejší a kratší.

Praha se možná stane městem, kde budou moci bydlet pouze bohatí lidé.

Rád by som sa spýtal, aké máte možnosti (z pozície komunálneho politika), a aké sú Vaše reálne plány v oblasti výstavby bytov ? Sledujem cieľ zníženie ceny za meter štvorcový v Prahe a tu pomôže jedine zvýšenie výstavby bytov (a to bytov bežných, a nie tých pre mladé rodiny či štátnych zamestnancov), a preto chcem dať hlas strane, ktorá s tým dokáže niečo reálne spraviť.

Predpokladám, že ako starosta môžte inicializovať zmeny v územnom pláne tak, aby sa zväčšila plocha, kde bude možné stavať. Možnože skrz kolegov v strane ANO budete mať možnosť aj lobovať na parlamentnej úrovni, aby oni presadili zjednodušenie stavebného rozhodovania a súvisiacej legislatívy?

Mohu mluvit za hnutí ANO a za sebe. Před 18 lety jsem zakládal společnost Fincentrum, je to vlastně celý můj profesní život. Věřím, že rozumím bytové problematice. Nemůžeme slibovat všem, že podpoříme nové byty, my je musíme začít stavět. A to je jediná cesta, jak je můžeme začít stavět. Jsem rád, že panuje shoda, neboť ta situace je katastrofální, to je opravdu UFO. Není to tak, že je spousta předražených bytů, ale byty prostě nejsou. Ale Praha potřebuje všechny – všichni mají v Praze své místo a jsou to právě oni, kdo ji vytvářejí.

Kdybyste dneska byl poradcem, poradil byste člověku, který vydělává 30 tisíc korun a koupil v Praze za hypotéku byt? Nebo co byste mu řekl?

U toho člověka, který má 30 tisíc, záleží na tom, kolik mu je, co má před sebou, jaký je celkový příjem domácnosti. To je přesně role finančního poradce, která paradoxně nyní od října ještě vzrostla.

Musíme začít stavět byty, shodujete se. Kdo je to my? Jestli město má umožnit developerům, firmám lepší výstavbu, nebo má jít o sociální byty?

Já jsem pravicový liberál a myslím, že město není dobrý developer. Musíme především upravit stavební řízení, zkrátit ho, musíme přivést úředníky, kteří nedodržují lhůty, aby je dodržovali. Je to celá řada věcí, aby se zmenšil korupční potenciál. Když se na to všechno podíváte, tak musíte rozhýbat trh s nemovitostmi. Město by mělo stavět tam, kde to developerům nedává smysl.

A na Mostě – byty pro zdravotní sestřičky, policisty, učitele?

Praze chybějí vize a úkolem primátora je je přinášet. Jsem rád, že ČD přinesly projekt s developerem ohledně přemostění hlavního nádraží – a na tomto přemostění postaví pětipatrové domy. Jsem velmi rád, že jsme mohli tou naší vizí Mostu někoho inspirovat a že přispějeme k řešení bytové situace v Praze.

Ale tím, že usnadníte stavební řízení, myslíte si, že padnou ceny bytů, že se tak developeři rozjedou?

Ano, ale ne hned. Trend růst cen bytů hodně zrychlil. Pokud uspějeme, tak dosáhneme jeho zaoblení a poklesu cen bytů. Můj spolužák, který žije v Holandsku, mi říkal v roce 2002/2003 si vzal hypotéku a ceny klesly. Ceny nemovitostí mohou klesnout, je to komodita jako každá jiná. Musí se ale začít stavět, nebude to hned, to je pak levné, populistické.

Má se město pouštět do vlastních staveb?

Tam, kde není zájem developerů, to musí být role města. A hnutí ANO dokázalo, že to není planá deklarace. Projekt výstavby sociálních bytů na Černém Mostě je v běhu, to není jenom nějaký slib, který si někdo napíše na plakát. Musím zároveň říct, že tam – a je to třeba poznatek ze sousedské večeře – je více než dříve potřeba naslouchat těm, kteří tam žijí. Myslím, že kolegové nenaslouchali úplně. Byty je potřeba postavit tak, aby nezahušťovaly, což se nestane. Musíme také zajistit to, aby nebyla zatížená občanská vybavenost, dopravní infrastruktura.

V územním plánu ale je, že se bude zahušťovat. Vy byste změnili územní plán?

Máme městský plán, tisíce připomínek k němu. Pokud jde o zahušťování sídlišť, je to špatná cesta. Sídliště stárnou, chybí tam občanská vybavenost. Pojďme stavět tam, kde se nezahušťuje, podívejme se třeba na Waltrovku. A nesmíme také přicházet o ornou půdu.

Skromný dotaz bych na pana Stuchlíka měl. Neustále deklaruje, že udělá Prahu bohatší – v OR je ale informace, že jediným akcionářem je společnost Fincentrum Holdings (Lux) S.A. se sídlem v Lucemburku již několik let (a to pominu tu měsíční pauzu na Kypru v roce 2013). Nebyla by Praha bohatší, kdyby akcionáři (akcionář) zdanili příjem z vyplacených dividend právě tady?

Vyčítám Uberu či Airbnb, že nedaní své příjmy zde. Fincentrum danilo tady. To, že vznikla holdingová struktura v Lucembursku, byl požadavek nových akcionářů, protože jsme prodali s Martinem majoritu ve Fincentru. Jeden je pražský, druhý přicházel tuším z… Museli se někde potkat. Investoři mají pořád raději Lucembursko, země tradičně investorské než Česko. Já jsem vždy danil v České republice, nedělal jsem žádná optimalizační schémata, vše poctivě daním a je to tak správně. Když měl Seznam švédského minoritního akcionáře, tak jistě také docházelo k přestrukturování. Není tam kvůli vyvádění zisků, ale chcete nějak držet majetek a ne vždy to česká legislativa dovoluje.

Lze město řídit jako firmu? A jak dokážete přesvědčit vaše voliče, kteří se tak dobře jako vy nemají?

Vlastním příkladem, tím, že se s nimi bavím. Narodil jsem se na sídlišti, jsem na to hrdý. Vyrostl jsem tam a vím, jak ta sídliště vypadala. A vím, jak vypadají dnes. Je tam například vzrostlá zeleň, ale také vidím tu občanskou společnost, školy. Sportovišť moc nebylo, právě na ty vnitrobloky nikdo moc nesáhl. A právě do toho musíme investovat.

Jak dokážete zvednout vaše voliče na sídlištích, aby přišli k volbám? Účast na sídlištích je tradičně nižší. Asi chápu, že zadání ze stranické centrály…

Používáte komunistické výrazy jako zadání ze stranické centrály. Já žádné zadání ze stranické centrály nemám. Já se s těmi lidmi bavím, přesvědčuji je. Nízká volební účast je věc, která mě trápí. Často slyším názor, že vlastně na tom tolik nezáleží jako na velké politice. Vy můžete u voleb ovlivnit to, jak bude vypadat Praha, městská část, město, kde bydlíte. Přijďte k volbám, je důležité, abyste přišli. Pokud nepřijdete, nemáte právo si stěžovat.

Jak to jde s únavou? A s kým byste šel do koalice?

Pokud jde o únavu, je neskutečně mnoho debat. Ale právě proto, že chci vědět, co lidi opravdu trápí, a nejenom se spoléhat na nějaké výzkumy. Začínáme brzy a končíme pozdě. Jedeme takhle pět týdnů.

Pan Čižinský i Piráti své extremistické postoje nyní tlumí, protože by rádi byli u moci. Piráti jsou typický příklad nadšenců bez zkušeností z reálného života.

Chtěl byste s nimi vládnout?

Zaujal mě včera rozhovor pana Bartoše, kdy zmínil něco v tom smyslu, že nevylučují nikoho, ani nás. Neměl jsem čas se zeptat, co tím myslel. To abyste se zeptal Pirátů. Jak se blíží volby, tak najednou nám podávají ruce lidé z Prahy 7, Piráti. Je to zajímavé. Primárně nechceme ale vládnout s aktivisty. Nic není černobílé, i ti mladí lidé s naivními představami možná rozumí IT a mohli by v tom něco podniknout.

Hodně lidí se ptá na dopravu. Cestou sem jste uvázl v zácpě, nebylo lepší jet MHD?

Přijel jsem autem z jednoho důvodu, protože se potřebuji převléct. Vozím si věci, do kterých se převleču. Dneska ráno jsem na I. P. jel tramvají. Nemám s tím problém, mám Lítačku.

Musíme podporovat obojí. To, co tady někdy slyším, je sociální inženýrství. Vy Pražané nebudete jezdit autem, ale po cyklotrase. Když vidím, co se vytvořilo na Hlávkově mostě, to je šílené. Chtěl bych vidět, kolik po té cyklostezce bude jezdit nadšenců. Přijde mě perverzní dělat cyklostezku z dálnice, což magistrála je. A my musíme dělat i silnice. Jak chcete maminky s dětmi či starší lidi donutit, aby jezdili na kole. Nechci lidem říkat, jak mají jezdit. Nemůžeme přece mít direktivní způsob uvažování.

Pane Stuchlíku, na jednu stranu naříkáte, že centrum se vylidňuje, ale na druhou stranu za to, že zde bydlím, musím platit za parkování 1 200 Kč ( začínalo se na 500 Kč ) jen za to, že město nalajnuje modré pruhy, ale kolikrát musím parkovat až o tři ulice dál. Za co vlastně platíme. Děkuji za odpověď. Zdeněk

Panu Zdeňkovi řeknu, že s ním souhlasím. Vidím to každý den. Ten problém je jednoduchý – modré zóny vznikly v roce 1996, postupně, jak přibývalo aut po Praze, začaly se rozšiřovat parkovací zóny do dalších městských částí. Je nejvyšší čas v tom udělat pořádek. Požádali jsme odborníky. Podle nového plánu je jedno, jestli jste rezident na 5 nebo na 8, všichni jsme Pražané. Historické centrum bude mnohem užší, nekopíruje hranice jedničky, Nového Města, spíš je dané historickým vývojem Prahy. Tam to parkování bude dražší.

Pokud pan Hron zvolí hnutí ANO, budu velmi rád, pak na Praze 1 v té centrální městské části bude ideálně on jako rezident 0, ideálně bude platit v ostatních městských částech 0, návštěvník bude platit mnohem víc. Musíme se podívat na několik věcí, jak to vymáhat. Místo k zaparkování musí najít ten, kdo tady bydlí.

Reklama

Související témata:

Doporučované