Hlavní obsah

Budoucnost létání do kosmu: SpaceX chce s Falconem 9 startovat dvakrát denně

Musk chce k letům využívat použitý první stupeň Falconu 9.Video: AP, Reuters

 

Reklama

S opětovným využitím prvního stupně rakety Falcon 9 chce Elon Musk výrazně častěji startovat do vesmíru. Do jednoho roku chce rakety na oběžnou dráhu vysílat dvakrát denně.

Článek

Soukromá vesmírná společnost SpaceX chce připravovat k dalšímu letu použitý první stupeň své rakety Falcon 9. Do kosmu by měl znovu vyletět do 24 hodin. Po pátečním úspěšném startu nového Falconu 9 to prohlásil zakladatel firmy Elon Musk.

Musk také očekává, že díky pokročilému systému opětovného využívání raketových komponentů klesnou náklady na odbavení rakety pod pět milionů dolarů, tedy v přepočtu asi 107 milionů korun.

SpaceX už v minulosti úspěšně použila recyklovaný první stupeň, nikdy ale stejná část rakety neletěla do kosmu více než dvakrát. To se s konečnou verzí Falconu 9, která dostala název Block 5, změní. Musk prohlásil, že první raketový stupeň Blocku 5 bude prakticky bez údržby létat do vesmíru nejméně desetkrát, teprve pak podstoupí renovaci.

„Jedinou věc, kterou bude třeba udělat, je natankovat nové palivo a znovu letět,“ oznámil Musk novinářům. „Jsme přesvědčeni, že první stupně Blocku 5 jsou schopné zvládnout před vyřazením nejméně sto letů. Možná více,“ dodal.

Doposud SpaceX uváděla, že použitý stupeň by měl být připraven k dalšímu letu do 48 hodin. Musk má ale mnohem smělejší plány. „Naším cílem, abychom ukázali, co podle nás znamená znovuvyužitelnost, je nejpozději do příštího roku předvést dva starty toho samého Blocku 5 na oběžnou dráhu během 24 hodin,“ prohlásil.

První stupeň tvoří 60 % nákladů

V nadcházejícím roce také Musk předpokládá, že první stupeň Blocku 5 zaznamená deset letů v řadě. SpaceX rovněž usiluje o recyklaci aerodynamického krytu nákladového prostoru a o opětovné využívání druhého raketového stupně. Právě opětovné využívání raketových stupňů je cestou k výraznému zlevnění cest do kosmu.

„První stupeň tvoří zhruba 60 procent nákladů, druhý asi 20 procent, aerodynamický kryt asi deset procent a dalších deset procent stojí samotný start. Pokud tedy dokážeme znovu použít všechny části rakety, tak to bude vůbec první zcela opakovaně využitelný orbitální dopravní prostředek. A také budeme schopni snížit cenu startu o řád,“ řekl Musk s tím, že cena by se mohla dostat pod šest či pět milionů dolarů. To je desetkrát méně, než kolik si nyní SpaceX za start účtuje.

Musk novinářům rovněž řekl, že nový Falcon 9 splňuje všechny přísné požadavky amerického úřadu NASA pro lety s lidskou posádkou. Zdůraznil, že Block 5 byl navržen tak, aby se z něj stala nejspolehlivější raketa dosavadní historie.

Falcon 9 ve verzi Block 5 je konečným vývojovým stupně tohoto typu rakety. Ačkoliv i Musk předpokládá, že v budoucnu dozná drobných změn v souvislosti s letovými zkušenostmi, s žádnou zásadní úpravou či novou verzí se již nepočítá. SpaceX se chce místo Falconu 9 nyní zaměřit na dokončení vývoje zcela nové opětovně využitelné rakety BFR, se kterou chce nejen dopravovat náklad a posádku na oběžnou dráhu kolem Země, ale i kolonizovat Mars.

Reklama

Doporučované