Hlavní obsah

Budoucnost není elektrická, ale vodíková, je přesvědčena druhá největší automobilka světa

Budoucnost automobilů aneb Jak se vrátit na číslo 1? Rozhovor s viceprezidentem Toyoty.

 

Reklama

Sotva se většina automobilek pustila do vývoje elektromobilů, možná budou muset začít s novou technologií. Hned několik výrobců prezentovalo na autosalonu v Ženevě vozy s vodíkovým pohonem.

Článek

Potkat vodíkové auto na silnici je vzácnost. Po světě jich jezdí pár desítek. Hned několik automobilek ovšem věří, že je to ta pravá budoucnost automobilů.

Své koncepty vodíkových vozů na výstavě v Ženevě prezentovaly třeba značky Hyundai nebo Honda. Toyota už má dokonce jeden takový v běžné produkci.

Elektromobil se od vodíkového pohonu v principu neliší. V obou případech auto pohání elektřina. Jenže zatímco elektromobil ji pouze čerpá ze svých zásob (baterií), auto na vodík ji rovnou vyrábí.

Základem vodíkového pohonu jsou takzvané palivové články (fuel cell), ve kterých probíhá reakce vodíků s kyslíkem. Během té elektřina, která auto pohání, vzniká. Vůz pak nemá žádné emise a odpadem je jenom voda.

Jak vodíkové auto vypadá a jak si výrobci automobilů budoucnost malují:

Auta, co řídí sama i létají vzduchem. Budoucnost dle autosalonu v Ženevě.

Cesta k velkosériové produkci podobných vozů je ovšem ještě dlouhá. Chybí síť vodíkových „čerpacích stanic“ a nákladná je zatím i výroba samotného vodíku. Ten se dělá ze zemního plynu nebo elektrolýzou vody. Změnit by se to mohlo do deseti let.

Vodíkový pohon v autech není nic nového. Automobilky s myšlenkou koketují už několik let. Kvůli vysokým nákladům ale část z nich vývoj upozadila nebo opustila úplně. Teď se k myšlence zase vrací.

O tom, jaká je budoucnost aut, si přímo v Ženevě povídal reportér Seznamu Pavel Cyprich s jedním z vrcholných manažerů Toyoty. Rozhovor si prohlédněte ve videu nahoře.

Automobilky ke snižování emisí nutí politici

Automobilky k nákladnému vývoji nových technologií, které povedou ke snížení emisí, nutí tlak politiků – jak národních vlád, tak třeba Evropské unie. Postupně musí omezovat množství CO2, které flotila jejich aut kolektivně vyprodukuje. I proto se většina z výrobců pouští do vývoje elektromobilů, které jim výrazně můžou situaci ulehčit.

Jako mezikrok volí výrobu hybridů. Tedy aut, která kombinují elektrický a klasický spalovací motor. Takových se v Evropě loni prodalo skoro půl milionu. Ryze elektrických aut pak necelých 100 tisíc.

Kdy uvede Škoda svůj elektromobil? Její šéfové poodhalují své plány.

Hybridní i elektrické auto chystá také mladoboleslavská Škoda. Hybridní superb má začít prodávat za dva roky, vlastní elektromobil pak o něco později. Na autosalonu v Ženevě to Seznamu řekl předseda představenstva firmy Bernhard Maier. Rozhovor uvidíte ve videu nad tímto odstavcem.

V Evropě se prodeje aut v roce 2016 těsně přehouply přes 15 milionů. To odpovídá zhruba předkrizovému roku 2007. Nejméně aut za posledních 20 let - bylo to zhruba 12,5 milionu - se v Evropě prodalo v roce 2013.

Reklama

Doporučované