Hlavní obsah

Bývalý šéf Českých drah Žaluda získal dotaci na dobíjecí sítě pro elektromobily. Postaví jich stovku

Firma Olife Petra Žaludy (na snímku) své produkty vyvíjí a montuje v Praze, výrobu skříní má v Ostravě.Video: Zuzana Kubátová, Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Celkem 850 milionů korun na dotacích a podporách nabízí stát na budování sítí nabíječek pro elektromobily. Zatím se do jejich stavby pouštěly jen velké energetické společnosti jako ČEZ, PRE či E.On, které si ovšem z nabízeného koláče ukously sotva polovinu. Do soutěže o dotace však vstoupil další nezávislý hráč – bývalý šéf Českých drah.

Článek

Největším dodavatelem nabíječek mimo velké distributory elektřiny se u nás stala firma Olife Energy bývalého šéfa Českých drah Petra Žaludy. Výrobce baterií a nabíjecích systémů je vůbec prvním hráčem z tohoto ranku, který si sáhne na státní dotaci.

Olife může dostat až 30 milionů korun z Operačního programu Doprava. Plánuje do tří let postavit síť 102 nabíjecích stanic po celé České republice, stát mu při tom uhradí 70 procent nákladů.

Petr Žaluda doufá, že Olife osadí síť nabíječkami vlastní značky, to ovšem zatím nemá jisté. Firma musí subdodávky pro dotovaný projekt vysoutěžit, takže se jí může stát, že někdo z konkurentů přijde s lepší nabídkou.

„Doufáme, že k tomu nedojde. Uděláme všechno pro to, abychom s našimi nabíječkami uspěli,“ říká Žaluda.

Olife je už dnes ze segmentu mimo distributory elektřiny největším provozovatelem nabíječek, má jich celkem 16 a 20 dalších staví. „Množství dalších stanic jsme pak dodávali koncovým klientům na klíč, provozují si je pak zákazníci sami převážně v rámci privátního nabíjení,“ říká Žaluda.

Olife se specializuje na tzv. „pomalé“ nabíječky, které používají řidiči v době, kdy svůj vůz mají odstavený: během parkování, práce nebo nákupů. Dodává také bateriové systémy.

Kromě vlastní sítě staví Olife také nabíječkovou síť pro Monetu Money Bank. „Tyto stanice by měly sloužit jak zaměstnancům banky, tak i veřejnosti. Kromě toho začínáme s expanzí do Německa a Polska, kde jsme zahájili spolupráci s našimi obchodními partnery, a připravujeme vybudování dalších sítí nabíjecích stanic,“ upřesnil Žaluda.

Balík dotací určených na nabíječky v příštích letech výrazně nabobtná. V současném programovacím období (končí napřesrok) má ministerstvo dopravy na nabíječky, plynové a vodíkové plnicí stanice k dispozici 1,2 miliardy korun.

Anketa

Uvažujete o tom, že vaše příští auto bude jezdit na něco jiného než benzin nebo naftu?
Ano, uvažuji o elektrickém autě
16,1 %
Ano, ale nechci elektrické auto
6,9 %
Ne, zůstanu u klasiky
77 %
Celkem hlasovalo 46070 čtenářů.

V příští etapě počínající rokem 2021 by ale nabídka dotací na infrastrukturu pro bezemisní vozy mohla dosahovat až tří či čtyř miliard. „Záleží na tom, co se podaří vyjednat s Evropskou unií,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

V České republice jezdí momentálně zhruba 2,5 tisíce elektroaut a 1 500 plug-in hybridů (auta se spalovacím motorem i elektromotorem). K dispozici mají 250 nabíječek. Podle seznamu uveřejněného na webu ministerstva průmyslu je ale jen 130 z nich veřejně dostupných.

Reklama

Doporučované