Hlavní obsah

Byznys se vzácnými mincemi roste. Obchodníci ale obviňují ČNB, že buduje monopol

Byznys se pamětními mincemi roste.Video: Václav Dolejší, Seznam Zprávy

 

Reklama

Obchod s pamětními mincemi roste. Ale konkurence se mezi sebou „mydlí“.

Článek

Stále víc lidí nachází zálibu ve starých, vzácných nebo pamětních mincích, které u různých příležitostí vydává Česká národní banka. Numismatika je zajímavý obor nejen pro sběratele, ale i pro investory.

Někteří prodejci hodnotných mincí vyrobených ze zlata nebo stříbra si ale stěžují, že centrální banka zvýhodňuje jediného prodejce. Nelíbí se jim, že jde o emisi centrální banky, kterou svěřila soukromé jablonecké společnosti Česká mincovna.

„Tím, že tyto mince ČNB zpřístupňuje velkoobchodně pouze jednomu prodejci, neexistuje konkurenceschopnost na trhu. My ostatní přicházíme o zákazníky, protože jim neumíme nabídnout mince za stejnou cenu,“ říká například Jan Macko, provozní ředitel Numismatika Ostrava.

Stížnosti obchodníků musela řešit i ČNB, ale prý je „shledala jako neopodstatněné“.

Denisa Všetíčková z odboru komunikace centrální banky vysvětluje, proč byznys se vzácnými mincemi svěřila České mincovně: „Nemáme a nechceme budovat kapacitu, aby celý tento náročný soubor činností zajišťovala vlastními silami, a proto ho přenášíme na smluvního partnera, na vítěze koncesního řízení.“

Reklama

Doporučované