Hlavní obsah

Cash Only: Nebuďte líní a vyjednávejte. I banky jsou jen orientální tržiště

Ilustrační fotografie.

Reklama

Martin Jašminský komentuje dění v českém byznysu a vybírá zprávy, které byste neměli minout. Přinášíme vám webovou podobu newsletteru Cash Only – přihlaste se k odběru a pošleme vám ho každý týden do e-mailu.

Článek

Každý, kdo někdy navštívil orientální tržiště a našel zalíbení ve smlouvání s místními trhovci, získal velmi užitečné zkušenosti, které lze dobře uplatnit i v našich zeměpisných šířkách. A to i na místech, která orientální tržiště rozhodně nepřipomínají, ale nenechte se zmást. Často se to liší jen fasádou a jinak trénovaným obchodníkem.

Období lockdownu jsem se rozhodl využít k revizi svých pojistných a úvěrových vztahů, což jsem v minulosti mírně řečeno trochu zanedbával. I když mi bylo jasné, že auto ztrácí na hodnotě a platím za havarijní pojistku více, než je třeba. Vím o poklesu úroků u úvěrů, ale z účtu mi stále odcházela platba domluvená před pár roky. Sám sebe jsem obelhával, že bych stejně ušetřil pár stovek, a to mi za nějaké papírování a čas strávený někde v bance či pojišťovně nestojí. Prostě jsem byl líný to řešit.

No a pak jsem se k tomu konečně dokopal. Jeden telefonát s pojišťovnou, rychlý přepočet zůstatkové hodnoty auta a roční platba za havarijní pojistku šla o několik tisíc dolů. Ti zkušenější teď hned pochopili, že jsem to zanedbával „trochu“ déle.

Zajímavější to ale bylo rozhodně při vyjednávání s bankou. Tady jsem už více zúročil zkušenosti z tržišť z Maroka či Íránu, kde jsem s prodejci koberců strávil hodiny a hodiny, vypil hektolitry čajů a často jim s hraným nezájmem demonstrativně předhazoval nižší ceny jiných obchodníků, odcházel a zase se vracel. Někdy ta hra trvala i pár dní.

Když jsem se rozhodl vylepšit podmínky úvěru, zašel jsem do banky, která nabízela opravdu atraktivní úrok, u spotřebitelského úvěru několikanásobně nižší, než bylo běžné ještě před pár lety. Nebyla to moje banka, u které jsem 30 let, ale byl jsem připraven nabídku na refinancování přijmout, pokud bych atraktivní úrok opravdu dostal.

Tušil jsem, že jde jen o tahák, jak mě dostat k jednání, a jako novému klientovi mi bankovní poradce stejně nasadí vyšší sazbu. Ale i přiblížení k inzerované sazbě by znamenalo, že bych svůj pět let starý, v době podpisu opravdu výhodný úvěr na menší rekonstrukci chalupy nahradil běžným spotřebním úvěrem a při nižší měsíční splátce ho doplatil proti původnímu plánu téměř o dva roky dříve.

Pro jistotu jsem pod záminkou řešení jiných záležitostí zašel za poradcem do své banky a mezi řečí se zmínil o tom, že mi konkurence nabízí opravdu výhodný úvěr. Že jsem sice se svou bankou spokojený a přecházel bych s úvěrem jinam nerad, ale tohle že se prostě ignorovat nedá.

Pak už se vše odehrálo zhruba tak, jak jsem očekával. Nová banka nabídla sazbu vyšší než inzerovanou, má banka zareagovala nižší nabídkou, konkurenční banka stačila ještě kontrovat, ale nakonec vyhrála má banka a 30letá historie. Pár dní, pár telefonátů a výrazná úspora je doma. Pokud máte chuť, tady se dozvíte víc.

Příznivé pro klienty je, že úrokové sazby bude centrální banka držet nízko zřejmě po většinu letošního roku a o zdražování hypoték se zatím spíše jen mluvilo, ale opak je realitou.

Aktuální období nízkých úrokových sazeb a opravdu fungující konkurenční boj mezi bankami nahrává tomu, abyste si výrazně zlepšili svůj rodinný rozpočet, pokud nějaké starší spotřební úvěry či hypotéky máte. Jakkoliv se to některým hráčům na trhu nelíbí, zejména těm, kteří si snaží chránit svá portfolia klientů před nájezdy agresivnějších konkurentů a kteří chtějí svůj podíl na trhu zvyšovat. Úvěrová turistika je trend, kterému banky nemohou čelit jinak, než že klient nebude mít potřebu ani chuť odcházet.

Ne každá banka to takto chápe a některé jsou stále připravené klientovi za předčasný odchod účtovat například u hypoték i statisícové sankce, přestože jiná banka za stejný úvěr účtuje klientovi při odchodu ke konkurenci řádově stokoruny. Naštěstí jich je menšina a myslím, že budoucnost ukáže, čí strategie je správná.

Hráč týdne - Martin Bernátek

Rozhovor s Martinem Bernátkem.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Martin Bernátek začínal objížděním trhů s rodinným stánkem s ovčími výrobky. Ponožky nebo dřeváky nejsou zrovna typickým artiklem pro dravé obchodníky, ale díky mimořádně úspěšnému e-shopu letos jeho firma Ovečkárna cílí na tržby 200 milionů korun, do pěti let očekává miliardu a Deloitte ji řadí mezi nejrychleji rostoucí firmy Evropy.

Best of byznys

Továrna na kyanid. Známe nové detaily o plánované expanzi kolínské Draslovky. Holding patřící do skupiny bpd partners Vasila Bobely, Petra Pudila, Jana Dobrovského a rodiny Brůžkových vybuduje společně s nizozemskou chemickou společností AnQore nový výrobní závod v Nizozemsku. Má jít o společnou továrnu, kam česká Draslovka dodá svou unikátní technologii produkce kyanovodíku.

Pražská bytová reforma. Metropole plánuje skončit s rozprodejem pozemků developerům, zato chce stavět vlastní byty a rozšiřovat komunální bytový fond. Chce také výhodně poskytnout pozemky družstvům. Zástupci realitního sektoru zároveň debatují o možnosti snížení DPH u nových bytů, v jejímž rámci by developeři ušetřené peníze formou místního poplatku převáděli přímo městům a obcím.

Obchod roku se blíží. ČNB dala souhlas společnosti Tanemo ze skupiny PPF, aby mohla navýšit podíl v Moneta Money Bank až do 30 procent. Teď už PPF potřebuje „jen“ přesvědčit další akcionáře Monety k tomu, aby souhlasili s jejich plánem na spojení Monety a finančních společností ze skupiny PPF. O další posun v kauze Monety se postaral londýnský fond Petrus Advisers, který navrhuje vyměnit v dozorčí radě Monety Miroslava Singera za exbankéřku Barclays Bank Nicolu Northwayovou. Petrus Advisers patří po skupině PPF k největším akcionářům tuzemské banky.

Podnikání za časů pandemie

Těžké začátky. Doba podnikání nepřeje, ale podle specialisty na uzdravování firem Jiřího Jemelky neexistuje nic jako správný čas pro založení firmy. Přečtěte si jeho 7 rad a tipů pro podnikání v pandemii.

Skoro jako před pandemií. Letecká společnost American Airlines oznámila, že rozšíří svůj letový řád na nadcházející letní období. Během sezony plánuje naplnit 90 procent vnitrostátního a 80 procent mezinárodního letového řádu z letních měsíců roku 2019, a zavede proto 150 nových spojů.

Česká líheň e-shopů. Covid je urychlovačem digitálního byznysu. Výrazně z toho těží největší tvůrce e-shopů v tuzemsku Shoptet. Počet klientů, kteří si u něj loni naklikali svůj internetový obchod, vzrostl o sto procent na 6,5 tisíce. Teď firma vyměnila šéfa, plánuje zvětšení týmu a expanzi do Maďarska.

Rozhovor týdne - Igor Vida

Rozhovor s Igorem Vidou.Video: Jiří Zatloukal

Bankovním fenoménem posledního roku je tzv. hypoteční turistika. O možnost přechodu s hypotékou k jiné bance se totiž v době, kdy klesají úrokové sazby, zajímá stále více lidí. „Určitě je to problém. A ještě větší problém to bude do budoucna,“ říká generální ředitel tuzemské Raiffeisenbank Igor Vida. Přečtěte si i jeho další odhady vývoje situace.

Big Tech

Setkání dvou světů. Na americkou burzu NASDAQ sebevědomě vstoupila společnost Coinbase, která je největší světovou směnárnou bitcoinu a dalších kryptoměn. Vstup provází rekordní cena bitcoinu, ale také varování skeptiků o nadsazené ceně akcií.

Cookies revoluce. Drobná úprava v zákoně o elektronických komunikacích má výrazně změnit pravidla pro takzvaná cookies. Data o uživatelích webů, třeba o aktivitě na e-shopech, bude možné sbírat až po jejich souhlasu.

Mall na burze do dvou měsíců. Podle informací SZ Byznys rychle pokračují přípravy uvedení části akcií skupiny Mall na burzu. Ve hře je Amsterdam a Praha. Primární úpis akcií (IPO) největšího internetového prodejce ve střední a východní Evropě by mohl přijít zhruba do dvou měsíců.

A máme před sebou první víkend s možností opustit svůj okres. Já vyrážím s dětmi do lesa a vy si také užijte čerstvého vzduchu i sněhu. A kdo má radši teplo, užijte si pohodlí domova se Seznam Zprávami.

Martin Jašminský.

Reklama

Doporučované