Hlavní obsah

Celkově nespolehlivý. Wikipedie zakázala nejčtenější britský deník

Wikipedie zakázala citovat z britského listu Daily Mail. (Video: Josef Mačí)

Editoři Wikipedie za hlavní důvod zákazu označili chabou kontrolu faktů, senzacechtivost a nepravdivé zprávy v Daily Mailu.

Článek

Editorský tým Wikipedie odhlasoval zákaz uvádění britského deníku Daily Mail mezi zdroji v internetové encyklopedii. Zpravodajský server byl označen za „obecně nespolehlivý”. Takový krok je pro online encyklopedii poměrně neobvyklý.

Málokdy se totiž stává, že by Wikipedie zavedla plošný zákaz odkazování na určitý zdroj. Její čtenáři i editoři zpochybňují důvěryhodnost i několika dalších. Mezi nimi třeba ruské televize RT nebo americké Fox News.

Editoři Wikipedie za hlavní důvod zákazu označili chabou kontrolu faktů, přílišnou senzacechtivost a publikování nepravdivých zpráv v Daily Mailu.

Video: Předeseda Rady české Wikipedie vysvětluje, proč encyklopedie zakázala zdrojování z deníku Daily Mail.

(Video: Josef Mačí)

Britský deník Daily Mail a jeho internetová platforma dailymail.co.uk je přitom podle čísel NRS (National Readership Survey) nejčtenějším britským médiem. S publikem o velikosti více než 29 milionů Britů každý měsíc předstihl i populární The Guardian, a to o zhruba 3 miliony místních čtenářů.

V oficiálním prohlášení Wikimedia Foundation stojí, že dobrovolní editoři anglické Wikipedie diskutovali o spolehlivosti Daily Mailu již od počátku roku 2015.

Internetová encyklopedie hodlá do budoucna zavést také editorský filtr, který předem upozorní na zákaz citování tohoto zdroje. Redakce rovněž požádala dobrovolníky o zkontrolování asi dvanácti tisíc stránek odkazujících na Daily Mail a jejich nahrazení důvěryhodným zdrojem.

Melania Trumpová žaluje Daily Mail. Požaduje 150 milionů dolarů. 

Podle serveru Alexa, sesterského projektu serveru amazon.com, který získává statistiky návštěvnosti stránek, se koncem loňského roku začala popularita webových stránek dailymail.co.uk propadat.

To může být také způsobeno kauzou okolo první dámy Melanie Trumpové, která britský deník zažalovala za zprávy o její práci ve sféře erotických služeb. Trumpová požaduje odškodnění ve výši 150 milionů dolarů.

Koncem loňského roku se Daily Mail znelíbil také dánské firmě Lego. Přední světový výrobce hraček se rozhodl, že v deníku už nebude inzerovat. Firma tak odpověděla na výzvy kampaně, která několik médií včetně Daily Mailu obviňovala, že živí nenávistné postoje vůči migrantům. Lego pouze uvedlo, že naslouchá názorům rodičů.

Doporučujeme