Článek
„Na jižní Moravě bude cena za týden mezi 13 000 až 15 000 korunami. Jižní Morava je na úrovni Egypta a Řecka,“ říká šéf slevového portálu Slevomat Ladislav Veselý.
Hoteliéři podle něj sází na to, že čeští turisté nemají na vybranou. „Je ještě pořád složité a nepřehledné jezdit do zahraničí. Testy, karantény. Rodiny s dětmi potřebovaly koupit dovolenou už teď,“ vysvětluje.
Nehledě na ceny, prodeje pobytů v tuzemsku na Slevomatu rostou poslední měsíc o desítky procent. „Oproti roku 2019, kdy jsme o covidu nevěděli, jsme na dvojnásobných prodejích,“ tvrdí Veselý. Krkonoše se prodávají dvakrát víc než loni. Karlovarsko a celý lázeňský trojúhelník vyskočil meziročně dokonce o 80 procent, Liberecko a Jizerské hory pak o 40 procent.
Lázně jsou našlapané, Praha prázdná
„Kde chybí zahraniční turisti, typicky lázeňský trojúhelník, Karlovy Vary, Mariánské Lázně, tam už se Češi rozhodli jet loni. Telč je velice populární. A Krkonoše s Jeseníky jsou stálice sezony,“ vypočítává ředitel prodejního portálu.
Nejrychleji přibývá objednávek v Praze, kde se ceny kvůli výpadku turistů stále drží nízko. „Tam jsme loni rostli o 700 procent. I když Slevomat dokáže naplnit dva tři velké hotely, máme Hilton, Clarion, Imperial, tak masa turistů chybí,“ uvedl Veselý.
Největším překvapením v poptávce je Slovensko, kde začali rozvolňovat mnohem dříve, zároveň je dobře dostupné, poptávka zde vzrostla o třetinu. „S rozvolněním Polska poroste ekvivalentně poptávka po polské straně Krkonoš.
Odsáváme hosty cestovkám
Podle Veselého se Slevomatu daří vysávat nespokojené klienty cestovních kanceláří, kteří mají špatné zkušenosti s refundacemi zájezdů. „Přišli k nám. Dřív u nás lidé kupovali víkendové pobyty. Kde teď hlavně rosteme, to jsou pobyty týdenní, desetidenní.“
Lidé na Slevomatu také nechají víc peněz. „Utrácí u nás víc, o 20 procent meziročně, protože si zvykli přikoupit si k tomu služby, wellness, masáže, lepší večeři,“ vypočítává šéf portálu, který vznikl před 11 lety.
Za tu dobu spolupracoval s desetitisíci hotely, penziony a restauracemi. Za to, že jejich nabídku zprostředkuje klientům, si bere marži mezi 15 až 20 procenty.
Problém tisíců Čechů: Druhá dávka a dovolená
Nejčastější stížnost na Slevomatu?
Že by se Slevomatu chytaly jako posledního stébla před utonutím zejména podniky před krachem, Ladislav Veselý odmítá. „Nic, co by vybočovalo z toho, co je běžné na trhu. Na Slevomatu máme Hilton, pan Pohlreich má u nás své snídaně, Burgerking, Starbucks, Lidl. Máme partnery, kteří s námi jsou 10 let.“
Každý nákup může zákazník ohodnotit jednou až pěti hvězdičkami podle spokojenosti. „Když má hodnocení 4,3, tak už se hodně rozmýšlíme, jestli s nimi dál spolupracovat,“ říká šéf Slevomatu. A nejčastější stížnost klientů? „Kebab byl studený,“ tvrdí Veselý.
Tržby Slevomatu loni dosáhly na 1,8 miliardy korun, což je o 27 procent méně než v rekordním roce 2019. Tehdy utržil 2,5 miliardy korun. Letos, pokud bude podzimní vlna covidu mírná, plánuje tým růst o 15 až 20 procent.