Hlavní obsah

Češi bleskově vybrali 12 milionů na ventilátory. Dojalo to i ajťáky

Foto: Seznam.cz

Rodinná firma MICO Group je známá dodávkami pro jaderný průmysl, nyní bude kompletovat plicní ventilátory.

Reklama

Necelých 24 hodin stačilo, aby mezi sebou Češi vybrali přes 12 milionů korun na výrobu stovky plicních ventilátorů pro české nemocnice. Aktivita dárců zaskočila i lidi ze skupiny COVID19cz, kteří v bleskovém tempu speciální ventilátor pro pacienty s koronavirem vyvinuli a připravili k výrobě.

Článek

Celkem pět stovek nově vyvinulých originálních plicních ventilátorů nazvaných CoroVent slibuje do měsíce dodat českým nemocnicím iniciativa COVID19cz – spontánně vzniklé sdružení akademiků, IT expertů a podnikatelů, kteří pomáhají Česku se vypořádat s koronavirovou epidemií (mezi zakladateli je i společnost Seznam.cz, která provozuje web Seznam Zprávy).

Teprve ve čtvrtek COVID19cz zveřejnil výzvu k občanské sbírce na rozjezd projektu. Cílem bylo nashromáždit 10 milionů korun na výrobu první stovky přístrojů.

Už v pátek byly peníze na kontě.

„V pátek ráno jsem se probudil a zjistil, že peníze na Corovent jsou už vybrané,“ říká IT expert Patrick Zandl, jeden z organizátorů. Než se lidé z COVID19cz zkontaktovali a domluvili, co dál, přistály na ventilátorovém kontě další dva miliony korun navíc.

„Tomu bych nikdy nevěřil. Maximálně děkujeme. Jo, my ajťáci máme problém dávat najevo emoce, ale fakt jsme dojatí! Sám jsem přispěl až na poslední chvíli, takovej fičák to byl,“ svěřil se na svém facebookovém profilu Zandl.

„Nemáme slov! Takovou podporu jsme nečekali. Je to neuvěřitelné a dokazuje to sílu skvělých českých lidí,“ přizvukuje Pavel Doležal, spoluzakladatel IT firmy Keboola, další z iniciátorů COVID19cz.

Zrození CoroVentu

Projekt originálního českého ventilátoru, určeného pro pacienty s komplikovanými onemocněními typu SARS, který lze rychle vyrobit a bleskově ho poslat do nemocnic, se zrodil 12. března. V ten den se zakladatelé COVID19cz setkali s premiérem a nabídli státu své kapacity.

„Dostali jsme od premiéra několik klíčových bodů, my jsme si k nim přidali právě ventilátory,“ říká Doležal.

Plicní ventilátory byly logickou volbou. Česká republika jich sice má v nemocnicích na 3,5 tisíce, z nich je ale jen tisícovka volná pro pacienty s koronavirem. Většinu totiž potřebují další, běžní pacienti.

„Přitom celá dvě procenta všech nakažených koronavirem bez umělé plicní ventilace nepřežijí,“ podotýká další ze spolupracovníků iniciativy Vojta Roček, zakladatel start-upu Stories, který před dvěma lety koupila americká společnost Workday.

Ventilátorů je ale dnes nedostatek po celém světě. Zahraniční vlády vyzývají své firmy z leteckého či automobilového průmyslu, aby se do výroby pustily.

Kolik těchto zařízení potřebuje Česko? „To dnes nikdo přesně neví, záleží na tom, jak se nákaza bude vyvíjet,“ říká Doležal. COVID19cz se každopádně rozhodl dodat do nemocnic minimálně 500 kusů.

Dvanáctého března tak začal příběh, který nemá v českém technologickém průmyslu obdoby.

500 kusů do tří týdnů

V rámci COVID19cz vznikl „ventilátorový“ tým. Skupina využila výsledky 25letého vývoje, který probíhá na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT pod vedení profesora Karla Roubíka. Ten na projektu začal okamžitě spolupracovat.

Nápad se okamžitě propojil s výrobní sférou. „Hledali jsme, jak v současné situaci pomoct. Přes kontakty jednoho z našich kolegů, který se věnuje medicínské strojařině, jsme se dostali na profesora Roubíka a přes něj k projektu,“ říká například Jiří Denner, majitel strojírenské firmy MICO Group, která bude ventilátory kompletovat.

„Dnes v noci naši kluci sestaví první kus, standardní výrobu chceme rozjet co nejdřív,“ řekl v neděli odpoledne Denner. Na projekt vyčlenila jeho firma dvacetičlenný tým.

Na výrobě i logistice se kromě lidí z COVID19cz podílejí dvě desítky firem. A také řada dobrovolníků, kteří například převážejí mezi výrobci jednotlivé komponenty a zajišťují komplikovanou logistiku.

Část dílů, které by jinak v Česku byly nedostupné, se tiskne na 3D tiskárnách firmy Prusa Research Josefa Průši, dalšího ze spoluzakladatelů COVID19cz.

Někteří z účastníků projektu do něj dávají vlastní prostředky. „Například dodavatel záložních baterií jich první stovku věnuje zdarma,“ říká Doležal.

Rychle i levně

Právě díky tomu, že CoroVent využívá česká řešení, se podařilo projekt rozjet v rekordním čase a za relativně malé peníze. Výrobní náklady CoroVentu se podle Doležala podařilo snížit zhruba na pětinu ceny klasického komerčního řešení. Jeden ventilátor tak vyjde na 100 tisíc korun.

CoroVent je vyvíjen jako open source řešení a jeho tvůrci uvolnili veškerou dokumentaci a kódy k přístroji. Tým vývojářů nabízí plnou součinnost dalším firmám, které by CoroVent chtěly vyrábět.

Z peněz, které se vybraly ve veřejné sbírce, chce iniciativa vyrobit první stovku ventilátorů a poslat je do nemocnic. Pak má výroba pokračovat, zřejmě už s přispěním státu. Projekt zaujal Ministerstvo průmyslu a obchodu, které mu slibuje další podporu.

„Pokud se výrobu povede rozjet ve velkém a Česko nebude další ventilátory potřebovat, mohli bychom je nabídnout i do zahraničí,“ říká Jiří Denner.

Spolupracovat i mimo krizi

Ventilátory jsou v pořadí už čtvrtým projektem platformy COVID19cz. Ta nejprve spustila systém krizové komunikace pod telefonní linkou 1212.

Nyní připravuje technické řešení pro tzv. „chytrou karanténu“, tedy systém trasování rizikových kontaktů pomocí mobilních technologií.

Kromě toho se iniciativa zaměřuje na pomůcky pro nemocnice. Stojí například za projektem ochranné masky pro zdravotníky, která vznikla na bázi běžné potápěčské masky a tiskne se zčásti na 3D tiskárně. Podobně 3D tiskem vznikají také zdravotnické ochranné štíty.

Skupinu COVID19cz vytvořilo počátkem března několik technologů, akademiků z ČVUT, „geeků“ a odborníků na analýzu dat. Postupně se k nim přidávají další specialisté i manažeři výrobních firem.

Podle Doležala by bylo dobré spolupráci udržet i v pokrizovém období. Mohla by totiž přispět k nastartování české ekonomiky, což bude země nutně potřebovat.

„My Češi máme jako národ jeden problém,“ říká Doležal. „Jsme schopni skvěle spolupracovat v době krizí, hůř už nám to jde v dobách mírových. Teď máme jedinečnou šanci posunout celý český průmysl směrem k digitalizaci. To by nás mohlo vynést v mezinárodním měřítku znovu na ekonomické výsluní, na jakém byli Češi počátkem minulého století,“ uzavírá Doležal.

Reklama

Související témata:

Doporučované