Hlavní obsah

Češi jsou díky svým kartám na špici Evropy. Teď se k trendu připojí i Brno

Platit kartou v městské hromadné dopravě mohou od července i Brňané.Video: Tomáš Mitvalský, Tomáš Svoboda, Jan Kozel

 

Reklama

Platit kartou v dopravních prostředcích mohou Češi hned v několika větších městech. To je drží na čele evropského žebříčku. Od července se teď systém rozšíří také do Brna.

Článek

Platit kartou v hromadné dopravě mohou Češi hned v několika velkých městech: v Praze, Ostravě nebo Liberci. Od července budou mít tuto možnost také Brňané. Projekt, ve kterém se Česko dlouhodobě drží na evropské špičce, se postupně rozšiřuje i do dalších měst.

„Vybavili jsme všechna vozidla validátory a umožníme odbavení nejenom prostřednictvím bankovní karty, ale také kartou v mobilu nebo chytrými hodinkami,“ popsal vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl. Systém funguje jednoduše, cestující pouze při nástupu do vozu přiloží kartu k validátoru.

„Pokud člověk cestuje méně než 15 minut, může kartu při výstupu z vozidla přiložit znovu. Započítá se mu pak levnější jízdenka,“ vysvětlil Prýgl. Dopravní zúčtovací centrum na konci dne spočítá celkovou cenu jízdenek, cestující ale nezaplatí více než 90 korun. Taková je totiž cena celodenního lístku.

Na cestující čekají také bonusy. „Když si někdo koupí jízdenku na 60 minut a v 59. minutě přestoupí a přiloží kartu k validátoru, platí mu jízdenka do doby, než vystoupí,“ tvrdí Prýgl.

Systém jízdenek na platební kartu bude navíc fungovat v celém regionu. Na jeden lístek tak může člověk cestovat hromadnou dopravou, regionálním autobusem i vlakem. „Regionální autobusy jsme vybavili novými pokladnami, kde si cestující mohou jízdní doklady zakoupit. Ve vlacích je to možné u průvodčího, případně na nádražích Českých drah,“ sdělil ředitel Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje Jiří Horský. Do budoucna chystají umístění validátorů také do vlaků.

Brno už před třemi lety zavedlo systém využití bankovních karet na předplatní jízdenky. Papírových lístků se však prozatím vzdát neplánuje.

Poněkud radikálnější byli v Ostravě. Tam od letošního roku papírové jízdenky zrušili úplně. „Jejich prodej klesal natolik, že bylo nasnadě je zrušit. Systém bankovních karet u nás funguje od roku 2016 a Ostravané jsou spokojeni,“ sdělila mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Rycková. V tuto chvíli plánují v Ostravě zavést celodenní jízdenku na kartu. „Cestující si bude moci koupit lístek rovnou a nebude muset při každém nástupu přikládat kartu,“ doplnila Rycková.

Zaplatit jízdné bezkontaktně už mohou také Pražané nebo Liberečtí. „Od září 2017 máme vybavené všechny tramvaje na linkách městské hromadné dopravy. Naším záměrem je umístit zařízení pro odbavování prostřednictvím bankovních karet do všech vozidel,“ uvedl Tomáš Krebs z Dopravního podniku města Liberce a Jablonce nad Nisou. Zájem o to podle něj mají zejména turisté a náhodní cestující.

Do poloviny roku 2021 se na tento systém chystají také Pardubice. „V současné době připravujeme software a konfigurujeme jednotlivá zařízení ve vozech. Od ledna do března příštího roku pak budeme montovat a následně spustíme pilotní provoz,“ řekl místopředseda Dopravního podniku Pardubice Tomáš Pelikán.

Inspiraci podle Prýgla našlo Brno v Londýně, kde se platba kartou zaváděla krátce před olympijskými hrami. Samotné Česko teď ale může být inspirací ostatním státům. V evropském žebříčku zemí, které bezkontaktní platby v dopravě využívají, se totiž drží na špici.

Reklama

Doporučované