Hlavní obsah

Češi chtějí napravit americkou firmu, která vymyslela „slevomaty“

Foto: Shutterstock.com

Americká společnost Groupon přišla jako první s konceptem hromadných slev.

Reklama

Investoři Jan Barta a Dušan Šenkypl z Pale Fire Capital nakoupili téměř šest procent akcií amerického slevového portálu Groupon. Teď pracují na přeměně firmy.

Článek

Další příklad překračování českých byznysových hranic ukázali investoři z Pale Fire Capital, jimž patří například on-line tržiště Aukro, srovnávač nábytku Favi nebo cyklistický startup Rouvy.

Jan Barta a Dušan Šenkypl nakoupili 5,58 procenta akcií americké společnosti Groupon. Ta přišla jako první s obchodním modelem hromadných slev, který v tuzemsku proslavil Slevomat. Jejich podíl má aktuálně hodnotu přes miliardu korun (45,6 milionu dolarů). Vyplývá to z regulatorní zprávy americké Komise pro cenné papíry (SEC).

Akcie společnosti Groupon jsou v posledních letech na sestupu. Aktuálně se obchodují na úrovni 27,6 dolaru za akcii, zatímco v dobách své největší slávy po uvedení na burzu Nasdaq v listopadu 2011 se obchodovaly za více než 500 dolarů.

Umíme hledat hodnotu tam, kde ji jiní nevidí. Přirovnal bych Groupon trochu k Aukru, protože je to značka, která je velmi známá, ale byznys je na trvalém sestupu.
Jan Barta, Pale Fire Capital

„Naše investice do Aukra ukázala, že umíme hledat hodnotu tam, kde ji jiní nevidí. Přirovnal bych Groupon trochu k Aukru: Je to značka, která je velmi známá, ale byznys je na trvalém sestupu (jako donedávna Aukro), ale zároveň jsou tam pozitivní výhonky, které by mohly naznačovat obrat,“ uvedl pro SZ Byznys Jan Barta, který je hlavním architektem investice.

Čeští byznysmeni ovšem investovali s finanční pákou (tedy také za vypůjčené peníze), takže vlastní prostředky vložené do Grouponu jsou řádově nižší, než je současná hodnota jejich podílu.

Čekání na obrat

Podle Barty udělal současný management pár správných kroků, které vedou k ozdravení společnosti, která byla drasticky zasažena pandemií.

Mimo jiné výrazně snížil náklady, kdy firma měla obrovské množství obchodních zástupců, ale nyní postupně začíná své obchodní partnery (hotely, malé restaurace…) obsluhovat on-line, tedy levněji. „Když se tržby vrátí alespoň na 80 procent předcovidových, tak byznys Grouponu bude vlivem těch změn výrazně ziskovější než před covidem,“ věří Barta.

Čeští investoři se na rozvoji firmy chtějí aktivně podílet. Tento týden mají naplánovaný konferenční hovor s managementem Grouponu včetně generálního ředitele Aarona Coopera, kde představí vlastní pohled na to, jak by se firma měla dál vyvíjet.

Groupon zatím příliš neprofitoval z poptávky spotřebitelů, která se zvedla po odeznění nejhoršího období pandemie covidu-19. Firma není ve ztrátě a svůj zisk EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) plánuje zvýšit z letošních 130 milionů dolarů na 170 milionů v roce 2022.

Barta je tak přesvědčen, že akcie se v současnosti obchodují velmi levně. „Reálně je hodnota podniku (Enterprise Value) 750 milionů dolarů, takže je to 4,5násobek EBITDA,“ říká Barta.

Čeští investoři jsou také přesvědčeni, že poté, co firma dokončí změnu svého obchodního modelu, bude zajímavá jako akviziční cíl. Mezi potenciální kupce mohou patřit například společnost Booking Holdings, Expedia či Yelp.

Pale Fire Capital je investiční fond založený v roce 2015 Janem Bartou a Dušanem Šenkyplem. Do jeho portfolia patří například tržiště Aukro, srovnávač Favi, SCUK, DayTrip, AG Data, Mobilní rozhlas, Semantic Visions nebo cyklistický trenažér Rouvy.

Groupon sídlí v Chicagu, kde byl spuštěn v listopadu 2008 a brzy poté zahájil činnost v Bostonu, New Yorku a Torontu. Do října 2010 byl Groupon dostupný ve 150 městech v Severní Americe a 100 městech v Evropě, Asii a Jižní Americe a měl 35 milionů registrovaných uživatelů.

V dubnu 2010 byla společnost oceněna na 1,35 miliardy dolarů, při vstupu na burzu v roce 2011 to byly násobky, ale poté se začaly objevovat problémy a dnešní tržní hodnota se pohybuje kolem 817 milionů dolarů (18 miliard korun).

Reklama

Doporučované