Hlavní obsah

Češi mění miliony slevových kartiček, mohou na tom vydělat

Proč po vás chce řetězec nový souhlas nebo výměnu věrnostní kartičky?Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

V obchodních řetězcích se tvoří nové fronty - na výměnu či doplnění podpisu k věrnostní kartičce. Souvisí to s evropským nařízením GDPR, které dává lidem větší kontrolu nad nakládáním s osobními údaji.

Článek

V českých peněženkách se nachází miliony věrnostních kartiček obchodních řetězců. Velké části z nich se nyní týká buď přímo výměna, nebo aspoň doplnění souhlasu, aby mohl řetězec nakládat s osobními daty nakupujících.

Přímo v prodejnách to zákazníci (i na základě instrukcí zaměstnanců řetězců) často vnímají jako „buzeraci z Bruselu”. Maximálně několikaminutový úkon jim přitom dává poměrně zajímavou možnost, jak si ošetřit, co všechno o nich bude obchodní řetězec zjišťovat.

Obecné nařízení o ochraně údajů (známé pod zkratkou GDPR) vstupuje v platnost na konci tohoto pracovního týdne 25. května.  Obchodníkům (v tomto případě „správcům dat”) mimo jiné nařizuje konkrétně zveřejnit, jaké všechny údaje o svých zákaznících uchovávají a zpracovávají.

I když to nikdy nebylo vyloženě tajemství, nyní se díky nařízení lze v dokumentech řetězců (zde např. Tesco, Billa, DM a Globus) konkrétně dočíst, že kromě jména, věku a adresy řetězce shromažďují informace hlavně o tom, jak se v obchodě chováte.

Toto například sleduje Billa: „Místo nákupu (prodejna), produkt a kategorie produktu, využívání nabídek a akcí při koupi zboží/produktů, klasifikace do kategorií s kritérii (doba účasti/frekvence) a zjištění podobnosti s jinými našimi zákazníky s kritérii (obrat/frekvence/profit).”

Právě tyto podrobné informace zaznamenává plastová věrnostní kartička. Aby to mohly řetězce dělat i nadále, potřebují výslovný souhlas zákazníka. I pokud se rozhodnete ho řetězci nedat, vaše kartička by měla ve většině případů nadále fungovat na základní sbírání bodů a slev.

„Nově je jasně stanoveno, že musí být náš souhlas oddělený od jiných podmínek a musíme mít možnost si vybrat, jestli ho udělíme nebo ne. Souhlasy se typicky týkají právě nadstandardních zpracování, která více zasahují do našeho soukromí a nejsou pro danou službu nezbytná,” vysvětluje právník a odborník na GDPR z kanceláře Rowan Legal Jan Tomíšek.

V praxi to potom vypadá tak, že například drogerie DM spustila úplně nový program active beauty. Kdo tedy chce pokračovat ve sbírání bodů a slev, musí si kartičku vyměnit.

„Přeregistrací nebo novou registrací zákazníci souhlasí s podmínkami účasti v programu active beauty a s informacemi o ochraně osobních údajů,” říká manažer komunikace DM Jiří Peroutka.

V samotném on-line formuláři je ale potom možnost (nikoli povinnost) zaškrtnout políčko nadepsané Souhlas pro účely reklamy a průzkumu trhu. To je právě souhlas s tím, že drogerie bude sledovat prostřednictvím kartičky co, kdy, kde a za kolik si kupujete. A na základě toho vám potom může posílat maily s nabídkou šitou na míru. Kdo si nepřeje takovýto zásah do soukromí, může jednoduše políčko nezaškrtnout. Sbírat body a slevy bude moci i bez toho. Jasně je to řečeno poslední větou tohoto dokumentu: „Vaše registrace do Programu je platná i bez tohoto Souhlasu.”

Jinak na to jdou v Bille. Tam kartičky nevyměňují, ale na prodejnách či on-line sbírají souhlasy s tím, aby mohli i nadále nákupní chování zákazníků sledovat. Pokud ho ale nepodepíšete, na základní funkce vám bude kartička i nadále fungovat.

„Zákazník přijde o možnost získání narozeninové slevy a jeho kontakt nebude využíván pro přímou komunikaci s ním. I nadále bude moci získávat další slevy na vybrané zboží v rámci speciální 14denní nabídky, sbírat body za nákup a ty následně využívat pro získání slevy na nákup zboží v rámci kampaní,” říká mluvčí řetězce Billa Dana Bratánková.

Ještě jinak řeší povinnosti spojené s GDPR Tesco.

Dodatečná povolení u svých 2,7 milionu vydaných Clubcards nesbírá. Podle mluvčího Václava Koukolíčka je souhlas dostatečně ošetřen i v původním souhlasu. Zákazníci Tesca ale také mají možnost se sbíráním informací o svých nákupech nesouhlasit. „Z toho všeho se mohou zákazníci jednoduše odhlásit. Mohou zaškrtnout, co nechtějí, nebo že si přejí, aby byly jejich osobní údaje vymazány,” dodává Koukolíček.

Variantám výše zmíněné praxe se potom vymyká Globus. Ten podmiňuje získání všech souhlasů (včetně toho který umožňuje sledovat nákupní chování) k tomu, aby samotná kartička fungovala. „S ohledem na zvláštní povahu věrnostního programu Globus nezaregistruje zájemce do programu Globus Bonus, nebude-li souhlas udělen,” píše se v poznámce k registračnímu formuláři.

„U zákazníků, kteří nám své povolení opětovně nedají, budeme muset jejich osobní údaje smazat. V systému nám nicméně zůstane číslo karty s historií pro statistické účely,” dovysvětluje mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Reklama

Doporučované