Hlavní obsah

Češi pohlídají počasí v zemi, kam všichni jezdí k moři

Jak vypadá malý srážkový radar? Magazín Byznys natáčel testovací radar nedaleko Prahy.Video: Silvie Friedmannová

 

Reklama

Před lety je živily hlavně televizní rosničky, teď ale budují po Evropě soukromou síť meteorologických radarů. Kromě Česka jsou bílé kopule Meteopressu například v rakouské metropoli na střeše tamního meteorologického ústavu.

Článek

První nápad přišel v roce 2008, teď má Meteopress po Evropě už 29 takových zařízení. Oproti konkurenci – velkým firmám, které vyrábějí radary s cenovkou začínající na milionech eur – ale vsadili na menší kopule s anténou, jež jsou zaměřené na monitorování srážek.

Momentálně v Meteopressu pracují na tom, aby jejich síť byla ještě širší, řekl ve studiu Magazínu Byznys majitel firmy Michal Najman.

„Instalujeme radary v Chorvatsku, připravujeme instalace v Bosně, hovoříme s Černou Horou, hovoříme se Srbskem, skrze CzechTrade a českou ekonomickou diplomacii se tam snažíme najít lokace, probojovat se aparátem toho státu, aby nám povolil zařízení typu radar.“

Meteopress

Meteopress byl založen v roce 1992, cílil na mediální meteorologii. Prvním zákazníkem byla OK3, poté v roce 1996 TV Nova a následně TV Prima. Mezi významné zákazníky patřila i další média, zejména tištěná.

Portfolio rozšiřuje o zákazníky z dalších oblastí mimo média, např. z energetiky, zemědělství nebo pojišťovnictví, například ve formě individuálních varování pro klienty pojišťoven.

Firma se zaměřuje na vývoj a inovace. Vyvíjí meteorologické radary, buduje největší radarovou síť v Evropě, implementuje umělou inteligenci do předpovědi počasí.

Má čtyři pobočky: Praha, Ústí nad Labem, Bratislava (SK), Záhřeb (HR).

Majitelem i ředitelem společnosti je v současnosti Michal Najman.

Právě Balkán, zejména Chorvatsko, se jeví jako ideální trh, popsal šéf Meteopressu. Zejména proto, že na jih od Splitu pokrytí radarem úplně chybí.

„Státní radary chorvatského meteorologického ústavu dosahují někam ke Splitu a níže už ne, což v zemi, kde se dějí takové věci, jako jsou intenzivní bouřky, které vyhazují lodě z moře na břeh, nebo vane silný vítr, je problém,“ vysvětlil Michal Najman.

V některých oblastech je ale obtížné najít vhodné místo. Musí být vyvýšené nebo rovnou na kopci, ve volné krajině, tedy tam, kde výhled nezakrývají hory, a s napojením na elektrickou energii s dostupným internetem.

Radary Meteopress nepronajímá, ale chce je prodávat s tím, že data z nich zpracovávají jejich meteorologové.

A jak se prodává radar do zahraničí? „Složitě,“ říká Michal Najman. „Musíte se dostat mezi ty velké kluky, kteří mají vztahy s národními meteorologickými ústavy a musí vás začít brát vážně.“

Reklama

Doporučované