Hlavní obsah

Češi už zkouší něco, čeho se Američané bojí. Coca-Cola přichystala změnu

Ilustrační foto.

Reklama

Společnost Coca-Cola představila vylepšenou verzi nápoje Zero Sugar, gigant slibuje ikoničtější chuť. Zatímco skeptičtí spotřebitelé ze Spojených států si na novinku museli počkat, v Evropě včetně Česka se již prodává.

Článek

Již od roku 2005 si mohou příznivci Coca-Coly vychutnávat verzi bez cukru, v podobě kolového nápoje Zero Sugar. Před čtyřmi lety společnost uvedla, že produkt pozměnila, aby chutnal více jako klasická Cola. Nyní se společnost opět rozhodla pro inovace, které se dotknou jak příchutě, tak designu.

V Evropě změna zapadla

Představitelé společnosti uvedli, že jejich plánem bylo změnit nápoj takovým způsobem, že dodá „ještě ikoničtější chuť Coca-Coly“, uvádí The New York Times. Zda se to společnosti povedlo, musí posoudit američtí spotřebitelé. V Česku je novinka již v prodeji.

Společnost uvedla, že nová změna „optimalizuje stávající příchutě a stávající přísady Coca-Cola Zero Sugar“. Změnit by se tak měl poměr stávajících ingrediencí, které zahrnují sycenou vodu, karamelové zbarvení, kyselinu fosforečnou, aspartam, kofein a benzoan draselný.

Mezi americkými spotřebiteli vyvolává změna receptu poměrně vášnivé diskuze a do prodeje se dostává až tento měsíc. Naopak v Latinské Americe a v Evropě se nová verze Coly prodává přibližně měsíc a prakticky bez povšimnutí.

Nejpamátnější marketingový omyl všech dob

Američané jsou na rozdíl od evropských spotřebitelů náročnější a velmi dobře si pamatují fiasko z roku 1985. Tenkrát Coca-Cola představila verzi nesoucí název New Coke, která měla zadupat do země společnost Pepsi, jejíž popularita koncem osmdesátých let rostla. Místo úspěšného produktu se však ze sladší New Coke vyklubal naprostý debakl.

Detroitská servírka v roce 1985 pro The New York Times uvedla, že nová soda je „příliš sladká a o ničem“. Mluvčí společnosti Pepsi-Cola tenkrát prohlásil, že jde o obrovskou příležitost pro jejich společnost. New Coke se spotřebitelům nezalíbila a zákaznická linka tehdy registrovala 1500 nespokojených hovorů denně.

„Zdálo se, že lidé považují každého zaměstnance společnosti Coca-Cola, od bezpečnostních důstojníků v budově až po jejich sousedy, kteří pro nás pracovali, za přímo odpovědného za změnu,“ popisuje společnost na svých webových stránkách tehdejší debakl, pod názvem „nejpamátnější marketingový omyl všech dob“.

V červenci 1985, po pouhých třech měsících, společnost oznámila, že obnoví prodej původní Coca-Coly, pod jménem Coca-Cola Classic. „Pokud to spotřebitelé chtějí, dáme jim to,“ řekl tenkrát pro The New York Times Charles Millard, tehdejší předseda newyorské pobočky Coca-Coly.

Američtí spotřebitelé jsou skeptičtí

Když společnost začátkem tohoto týdne na svém twitterovém účtu oznámila chystané změny, strhla se v komentářích vlna nepříznivých komentářů. Zatímco někteří si fiasko z roku 1985 stále dobře pamatují a obávají se podobného propadáku, jiní nesouhlasí s designem. Část spotřebitelů společnosti dokonce „vyhrožovala“, že přejde k hlavnímu rivalovi Coly – Pepsi.

Spotřebitelské prostředí se neustále mění, což znamená, že se musíme vyvíjet i my, abychom zůstali vpředu.
Natalia Suarez, senior brand manažerka společnosti Coca-Cola

I přes počáteční obavy konzumentů změna pravděpodobně nezpůsobí stejný druh odporu jako v roce 1985, uvedl pro The New York Times Doug Bowman, profesor marketingu Emorské univerzity. „Coca-Cola si snaží udržet náskok před trhem,“ dodal.

To potvrzuje i vyjádření Natalie Suarez, senior brand manažerky ve společnosti Coca-Cola: „Musíme neustále čelit výzvám, abychom inovovali a odlišovali se stejně jako ostatní ikonické značky. Spotřebitelské prostředí se neustále mění, což znamená, že se musíme vyvíjet i my, abychom zůstali vpředu.“

Reklama

Doporučované