Hlavní obsah

Češi vymysleli, jak stanovit chytré ceny. Věří jim J&T i Silicon Valley

Foto: Vojtěch Veškrna, Seznam Zprávy

Zakladatel Yieldigo David Klečka (vlevo) a šéf obchodu Milan Havlíček.

Reklama

Investoři ze skupiny J&T a také Alchemist Accelerator, velký hráč ze Silicon Valley, vkládají přes 50 milionů korun do českého start-upu Yieldigo. Věří, že česká firma bude chytře nastavovat ceny v obchodech po celém světě.

Článek

Společnost Yieldigo, jeden z nejnadějnějších start-upů vzniklých v Česku, který se zaměřuje na chytrou cenotvorbu v obchodech, má nové investory. Dva miliony eur, v přepočtu 54 milionů korun, do ní vkládají fond J&T Ventures ve spolupráci s obřím americkým investorem Alchemist Accelerator ze Silicon Valley a maďarskou PortfoLion ze skupiny OTP Bank.

„Máme pochopitelně radost, nový kapitál vnímáme jako závazek a zároveň odpovědnost. Investice nám pomůže především urychlit a posílit další expanzi Yieldiga na evropském retailovém trhu,“ uvedl pro SZ Byznys ke vstupu nových investorů David Klečka, spoluzakladatel start-upu. Noví investoři získají až pětinový podíl, což ohodnocuje celou firmu na přibližně 10 milionů eur, v přepočtu mírně přes čtvrt miliardy korun.

Yieldigo a zakladatelé

U vzniku firmy v roce 2016 stáli Jiří Psota, David Klečka a Radim Dudek.

Psota už byl zkušený startupista, měl za sebou firmu Mobile Internet či Bileto a práci pro IBM, Mall.cz i Seznam.cz.

Výkonným šéfem se stal David Klečka a technologickým mozkem Radim Dudek.

První investici získali od miliardáře Tomáše Krska.

Peníze jsou určené na rozvoj v příštích dvaceti měsících. Yieldigo je partnerem pro velké obchodní řetězce, ale také lékárny či drogerie, kterým umí pomoci s vytvářením správné cenotvorby podle jejich aktuálních cílů. Ty přitom nemusí být jen v ziskovosti, ale také například v dosažení většího obratu nebo získávání podílu na trhu v určitém segmentu zboží.

Původem český start-up k tomu využívá umělou inteligenci a velká data, což oboje vede k větší efektivitě a zároveň omezuje případné lidské chyby při tvorbě cen. Algoritmus bere v úvahu ceny u konkurence, oblíbenost položky, ale také třeba počasí či vývoj ekonomiky, a tudíž očekávanou kupní sílu zákazníků.

„V J&T Ventures máme k oblasti retailu velice blízko, a cítili jsme proto velké vzájemné pochopení. Navíc má Yieldigo opravdu špičkový tým a ověřený obchodní model s globálním potenciálem. Je skvělým příkladem inovativní technologické firmy, která dokáže i v době ekonomické krize růst a proměnit ji v příležitost,“ vysvětluje investici Adam Kočík, výkonný ředitel J&T Ventures.

Yieldigo už má zákazníky v Česku, na Slovensku, v Polsku, Německu a v Rusku a cílí na další trhy střední i západní Evropy. Podle jeho tvůrců je systém vyladěný a schopný být nasazen ve velkém. V Česku patří mezi zákazníky například Košík.cz, ale obecně jsou manažeři firmy při jmenování klientů opatrní.

„Před dvěma lety jsme se hodně bavili se zákazníky a vysvětlovali jim, co vlastně nabízíme. Loni jsme se věnovali řízení slevových akcí v letácích a letos jsme připraveni rychle růst,“ říká šéf obchodu Yieldiga Milan Havlíček. Byznys model má služba nastavený obvykle tak, že bere měsíční paušální platbu podle velikosti obhospodařovaného obchodního portfolia. Společnost je už dva roky zisková, loňský obrat mírně přesáhl dvacet milionů korun.

„Jsme teď o významný kus blíže naplnění našeho snu stát se po celém světě tím nejvyhledávanějším nástrojem pro realizaci efektivní a automatizované cenotvorby nové generace,“ plánuje David Klečka, jenž Yieldigo založil spolu s Radimem Dudkem a Jiřím Psotou v roce 2016.

Tehdy firma získala úvodní zhruba šestimilionovou investici od Presto Ventures miliardáře Tomáše Krska, dřívějšího šéfa Škody Transportation. Aktuálně ji tedy nepřímo podpořil jeden z nejbohatších Slováků Patrik Tkáč, spolumajitel skupiny J&T. Zakladatelé si stále drží majoritu.

Služba má zatím minimální konkurenci v celosvětovém měřítku, může se měřit s firmami Revionics z USA nebo Retail Express z Británie. I to z ní dělá ceněné zboží.

Reklama

Doporučované