Hlavní obsah

Češi vyrobili „porcelánové“ kolo zdobené zlatem. Prodali ho za 800 tisíc

Jak vzniká ručně malované kolo zdobené zlatem.Video: Festka, Seznam Zprávy

 

Reklama

Po Bangkoku již jen na kole z Vinohrad. Cena nejnovějšího projektu české společnosti Festka, která se specializuje na zakázkovou výrobu silničních kol, se vyšplhala přes hranici 800 tisíc korun. Neznámý kupec z Thajska si objednal ručně malované kolo s porcelánovou vizáží.

Článek

Cyklistické kolo příhodně pojmenované Porcelain se v dílnách firmy Festka vyrábělo celých 13 měsíců. A není se čemu divit – zdobený rám bicyklu je ručně pokreslen motivy, jež jsou inspirovány životními zkušenostmi kupce. Každý detail byl s klientem pečlivě prodiskutován. Na kole nechybí témata jako narození dětí nebo koníčky zákazníka, mezi které patří cestování, hra na flétnu nebo – překvapivě – cyklistika.

Nynější vlastník kola je také vášnivým milovníkem porcelánu. Design rámu podle jeho gusta vymyslel umělec Michal Bačák. „Když mi klient řekl, co by si přál, hned jsem věděl, koho oslovit s nabídkou spolupráce. Miluji práci Michala Bačáka a především jeho schopnost pracovat s nejmenšími detaily,“ uvedl v tiskovém prohlášení umělecký ředitel Festky Tomáš Hnida.

První reakce tajemného vlastníka kola byla veskrze kladná: „Mám mnoho kol na míru, ale až dnes jsem uviděl pravé kolo na míru.“

Bačák vytvořil vlastní kombinaci dvou dekorativních výtvarných stylů a vznikl tzv. amalgám portugalského Azulejo a tradičního anglického Churchill Blue Willow. Na ruční malbu použil kobaltovou modř, kterou doplnil detaily z 24karátového zlata.

Výtvarník je dle svého webu fascinován netopýry, českým skladatelem Leošem Janáčkem a pivem. Poslední jmenované koneckonců nechybí ani na finální koncepci designu kola, kde lze spatřit malé půllitříky.

Nejen krásné, ale i supervýkonné

I když se Porcelain může zdát křehký, opak je pravdou. Celé kolo je založeno na sportovním modelu Spectre, takže rám není z porcelánu, nýbrž z ultralehkého karbonu. Jde o velmi výkonný závodní stroj, který je doplněn těmi nejlepšími komponenty, jež jsou na trhu k dostání.

Kupec však chtěl jít o krok dále. Všechny doplňky musely být designově změněny, aby lépe ladily s celkovou atmosférou kola. Došlo i na výkonnostní vylepšení, jak popsal Michal Moureček, spoluzakladatel firmy Festka: „Kola Lightweight mají kromě pozměněného designu vyměněná ložiska za ta nejlepší dostupná keramická.“

Kola pro celebrity

Firma Festka se dlouhodobě zabývá výrobou luxusních kol pro náročné cyklisty. Mezi jejich vlastníky patří tuzemští i zahraniční podnikatelé, celebrity a špičkoví závodníci. Namátkou herec Orlando Bloom, golfový profesionál Camilo Villegas nebo třináctinásobná mistryně světa v cyklistice Jeannie Longová. Ti všichni se řadí mezi majitele speciálního na míru dělaného kola od vinohradské firmy.

Nejvíce kol – až 60 procent z celkového prodeje – však putuje do Asie. Od roku 2010, kdy firma Festka zahájila svou činnost, prodala na 850 kol. Za loňský rok sice firma očekává ztrátu, ale po vnitřních strukturních změnách plánuje navýšit výrobu až na tisíc kol ročně, a tím zvýšit své zisky.

Reklama

Související témata:

Doporučované