Hlavní obsah

Česká letadla „vyšachována“ z operace s dovozem čínských roušek

Foto: smartwings.com

Letouny společnosti Travel Service pod značkou Smartwings i ČSA čekají v Novosibirsku na povolení letět pro roušky do Číny. (Ilustrační foto)

Reklama

Navzdory předchozímu ujišťování letouny české společnosti Smartwings zatím souhlas ke vstupu do čínského letového prostoru nedostaly. Ministr vnitra Hamáček místo toho už avizoval, že první várku respirátorů doručí čínská společnost China Eastern.

Článek

Ještě na začátku týdne vláda avizovala, že zásilku životně důležitých roušek a respirátorů, určených pro boj s pandemií COVID-19, přepraví z Číny do Prahy letadla české společnosti Smartwings Group. Tak o tom mluvil premiér Andrej Babiš a vicepremiéři Jan Hamáček i Karel Havlíček. V tuto chvíli to ale vypadá, že se domácí letecká firma dostává úplně mimo hru.

Vláda podle všeho minimálně pro první fázi spoléhá na čínské a ukrajinské stroje firem China Eastern a Antonov Airlines.

Není jasné, zda tato situace je skutečně pouze důsledkem technických problémů se získáním potřebných povolení pro Smartwings, nebo zda klíčovou roli sehrává vysoká politika.

„Prosím, nechte nás to vyřešit. Já to teď nebudu komentovat,“ reagoval na dotaz Seznam Zpráv vicepremiér Hamáček. Do celé operace jsou výrazně zapojeni lidé kolem prezidenta Miloše Zemana, kteří s Hamáčkem úzce spolupracují.

Stále čekáme na povolení

Jisté je, že první dvě česká letadla skupiny Smartwings ze sedmi avizovaných nyní stojí v ruském Novosibirsku a stále marně čekají na potřebná razítka z čínské strany. Jednání o povolení firma přitom vede už od víkendu.

„Můžeme potvrdit, že dvě letadla Smartwings a ČSA odletěla v noci do Novosibirsku, kam byly současně navezeny všechny posádky pro zajištění všech sedmi letů tak, aby letouny mohly ihned potom, co obdržíme souhlas ke vstupu do čínského letového prostoru, zdravotnický materiál přivézt co nejrychleji do České republiky. Od víkendu věnujeme spolu s českými státními orgány maximální úsilí tomu, abychom potřebná povolení získali, nicméně čínská strana do této chvíle stále tato povolení nevydala,“ uvedla na dotaz Seznam Zpráv mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková.

Vedení firmy prý stále dělá maximum, aby naplánovaná akce proběhla, nicméně v tuto chvíli nemůže dělat více než čekat.

Ministr vnitra Jan Hamáček včera na Twitteru informoval o zahájení leteckého mostu, který má do Česka přepravit první významnější várku čínských zdravotnických ochranných pomůcek. A to za situace, kdy mnohé české nemocnice, praktičtí lékaři, lékárníci i složky záchranného systému mají tohoto materiálu už tragický nedostatek. Ochranné pomůcky chybí i v dalších odvětvích, třeba v maloobchodu, lidé teď často spoléhají jen na podomácku vyrobené roušky.

Hamáček informoval, že v pátek ráno do Prahy přiletí letoun čínské společnosti China Eastern s nákladem 1,1 milionu respirátorů. V sobotu ráno by ta samá firma měla dopravit 7 milionů roušek a odpoledne má přistát ukrajinský ruslan s více než 100 tunami materiálu.

Právě ale tyto zakázky měla původně zabezpečovat skupina Smartwings. Proč je nakonec vše jinak, nikdo řádně nevysvětlil.

Politické objednávky prvořadé

Jisté je, že do organizace záchranné operace nyní výrazně promlouvají lidé kolem prezidenta Miloše Zemana, kteří se nikdy netajili snahou o posílení vztahů s Čínou. Jde o kancléře Vratislava Mynáře, poradce Martina Nejedlého a také šéfa Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce Jaroslava Tvrdíka. Míru zapojení hradní skupiny dokládá i aktuální rozhovor, který poskytl Mynář redakci Seznam Zpráv.

I z tohoto interview vyplynulo, že v celosvětovém tvrdém konkurenčním boji o čínský zdravotnický materiál sehrává významnou roli politika, nikoliv běžné komerční vztahy. „Klíčové bylo, že (Číňané) dali na vedlejší kolej soukromé objednávky pro korporace typu Google, Amazon či Siemens. Řekli, že teď budou dělat jen politické objednávky, byť samozřejmě za peníze. Díky prezidentu Zemanovi, jehož jméno je u čínských politiků velmi známé, jsme se dostali podle mých informací v rámci Evropy mezi top tři zákazníky,“ uvedl mimo jiné Mynář.

Zemanovi lidé předali své kontakty ministru vnitra Hamáčkovi, který celou věc od víkendu za vládu usilovně řeší.

Nebude třeba, bude třeba...

A v rozhovoru kancléř Mynář zmínil i problémy s logistikou, které prý byly noční můrou celé operace.

„Bylo téměř vše objednáno, téměř vše dojednáno a zaplaceno, nevěděli jsme však, jak to sem dostat. Nakonec se podařilo půjčit si od Ukrajinců jejich ruslany, zároveň má sedm strojů poskytnout společnost Travel Service (Smartwings). Souběžně s tím běžel požadavek, aby nám případně čínská strana poskytla své letouny. Nakonec to vypadá, že to nebude potřeba. I když čínská strana dle posledních informací je připravena pomoci i s dopravou,“ řekl Mynář v rozhovoru, který byl pořízen ve středu dopoledne.

O pár hodin později se ukázalo, že čínské stroje zřejmě nutné jsou. Co se během pár hodin změnilo, není jisté. Celá akce má až překotný vývoj. Vicepremiér Karel Havlíček přitom ještě dnes ráno na Twitteru informoval, že letouny Smartwings jsou již nachystány k přepravě tolik očekávaného zdravotnického materiálu.

Kdy a zda vůbec se leteckého mostu nakonec česká firma zúčastní, není jasné. „Dodávka zdravotnického materiálu prostřednictvím našich letadel se tím zpozdí. Všichni si přejeme, aby nezbytný zdravotnický materiál byl tady a pomohl chránit zdraví našich lidí,“ uvedla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

Reklama

Doporučované