Hlavní obsah

Česká zbraň proti koronaviru. V nouzi dezinfekci nahradí francovka

Foto: public domain

Obchodní řetězce dezinfikují i nákupní košíky.

Reklama

Lidé i obchodní řetězce hledají alternativy k běžným dezinfekcím, které v obchodech i ve skladech často chybí. Jedním takovým produktem je i tradiční všelék – francovka od společnosti Alpa.

Článek

Medicína, která vznikla ještě před zrodem první československé republiky, nyní pomáhá s bojem proti probíhající pandemií. Obchodní řetězce stojí v první linii této pomyslné války, ale nemají dostatečné prostředky pro ochranu před nákazou. Všechny ochranné prostředky jsou beznadějně vyprodány, a to i v případě dezinfekčních roztoků.

Řetězce, stejně jako občané, se tedy poohlížejí po alternativách a jednou z možností se ukázalo být i léčivo našich babiček, Alpa.

V pondělí v prodejnách Albert hrozil nedostatek dezinfekce, která za současné situace velmi rychle mizí. „Začali jsme používat prostředky s vysokým obsahem alkoholu, které k tomu sice nejsou primárně určené, ale v nouzi mohou speciální prostředky dobře nahradit. A mohou být dokonce i účinnější,“ řekl Seznam Zprávám Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Lepší než nic

Odborníci se shodují, že jako velmi provizorní náhražka mohou roztoky s vysokým obsahem alkoholu posloužit dobře, ale samozřejmě daleko více preferují běžné dezinfekční prostředky.

„Virus jako každý živý organismus potřebuje ke svému životu vodu nebo vlhkost. Takže přípravek, který jej vysuší, v kombinaci s dalšími postupy a chemickými účinnými látkami může do jisté míry snižovat jeho přežívání. Pokud použijete Alpu na očištění ploch, madel na schodištích, v dopravě, vozíků a košíků v obchodech, kliky u dveří, určitě tím nic nepokazíte,“ vysvětluje Milena Bušová z Ústav hygieny a epidemiologie 1. LF UK.

„Při dezinfekci lidských rukou je ale potřeba říci, že líh vysušuje. Použití na ruce je možné, ale není vhodné je během dne mnohokrát opakovat. Pokud je příležitost, po dezinfekci Alpou doporučuji ruce omýt běžně teplou vodou a mýdlem,“ dodává.

Hlavní epidemiolog IKEMu Petr Smejkal zase upozorňuje, že 60% francovka je pod doporučovanou koncentrací. „Světová literatura uvádí 65–70 procent. Ale možná lepší než nic,“ uvedl pro Seznam Zprávy. Dodal, že obecně účinnější než ethylakohol – tedy zmíněná francovka – je isopropyl alkohol.

Starší než republika

Legendy o vzniku klasické francovky jdou až k napolenským válkám. Poté, co Napoleonovi muži opustili dobyté hlavní město rakouské říše, nechali za sebou několik sudů se silně aromatickým koňakem. Obyvatelům Vídně jeho ostrá chuť příliš nechutnala, ale objevili jeho příjemné chladicí účinky na tělo. Minimálně tak praví legendy popsané výrobcem české francovky.

Historie české firmy Alpa sahá do roku 1913, kdy se Josef Veselý rozhodl pro založení soukromé společnosti s názvem První česká výroba francovky „Alpa“. Výrobu zpočátku zajišťoval v malých objemech v domu číslo 17 v ulici Riegrova v Králově Poli.

Zde také vymyslel svou originální recepturu alkoholického roztoku éterických olejů, silic, vonných látek bylin a přírodního mentolu. Veselý nejspíše netušil, jak všestranně se jeho francovka bude v následujících sto letech využívat. Receptura se podle společnosti nezměnila do dnešních dní.

Sportu zdar!

Jen dnešní lahvičku Alpy by si nejspíše málokdo spojil s tou z první poloviny dvacátého století. Na etiketě totiž byla místo dnešní ikonické čtyřcípé žluté hvězdy vyobrazena vodní víla. Tvář značky daroval Alpě roku 1930 renomovaný reklamní malíř Leo Heilbrunn, který se Veselému o reklamu staral od počátku dvacátých let. Právě on nasměroval image značky ke sportovnější atmosféře a využil tehdejšího velkého zájmu o cvičení a otužování těla.

Heilbrunn posléze spojil název firmy se sportovcem Gustavem Frištenským, legendou československého zápasnictví. Reklamní kampaň vyvrcholila natáčením němého filmu s Frištenským.

Dar pro TGM

Ve třicátých letech se také společnost vypracovala na jednoho z největších výrobců francovky v Evropě a zaměstnávala na dvě stovky lidí. O věhlasnosti Alpy svědčí i oficiální dárek k 80. narozeninám tehdejšího prezidenta a zakladatele republiky T. G. Masaryka. Tři lahvičky měly pověstné A vyrobeny z ryzího zlata a byly uloženy v kazetě z antilopí kůže.

Společnost ustála jak fázi znárodnění, tak i zprivatizování a dnes sídlí ve Velkém Meziříčí, kam se výroba přestěhovala v roce 1948. I dnes je stále nejznámějším produktem firmy Alpa její francovka, ale své výrobní kapacity posunují i k dalším přípravkům, jako je kosmetika, repelenty nebo opalovací krémy.

Reklama

Doporučované