Hlavní obsah

Češka žijící ve Francii: Tříměsíční stávka bude největší od roku 1995, zemi asi výrazně ochromí

„Na stávky jsem si zvykla,” říká Eva Geste. „Ale uvidíme, jak bude situace vypadat třeba už za týden.”Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

„Francouzi sice berou stávky jako součást života, ale toto nebude běžná stávka, bude rekordně dlouhá," řekla pro Seznam.cz Eva Geste, Češka, která ve Francii dlouhodobě žije.

Článek

„Zaměstnavatelé se ke stávce postavili pěkně, takže například i já bych mohla v úterý pracovat z domova, ale pojedu do práce výjimečně s kolegyní autem,” dodala Češka.

Zaměstnanci státního železničního podniku SNCF, pozemní a palubní personál aerolinek Air France, popeláři a lidé pracující v energetickém sektoru. Ti všichni nejspíše budou ve Francii stávkovat první den po velikonočních svátcích, který agentura AFP označila jako „černé úterý”. Zatímco železničáři se bouří proti plánu na reformu odvětví, zaměstnanci Air France chtějí plošné zvýšení platů, ostatní pak speciální opatření ve svých sektorech.

Úterý bude prvním ze 36denní vlny stávek železničářů, která se potáhne od dubna do 28. června. Odbory zkoušejí novinku a naplánovaly protesty na dva dny v každém týdnu. Problémy pro 4,5 milionu lidí, které SNCF každý den přepraví, ale mohou nastat už dnes večer, kdy stávka oficiálně začíná. Státní podnik na dnešek avizoval „normální” provoz, v úterý už ale bude „velmi narušený”.

Přesná čísla k rozsahu nadcházejícího výpadku v tuto chvíli nejsou k dispozici, šéf SNCF Guillaume Pepy však naznačil, že možná vyjede jen pětina nebo dokonce osmina spojů. AFP dodala, že relativně mírný bude dopad na mezinárodní vlaky a doprava přes hranici s Belgií bude „téměř normální”, naopak nevyjede „žádný vlak směrem na Španělsko, Itálii a Švýcarsko”.

Jakousi „ochutnávku” zažili Francouzi 22. března, kdy se do stávky zapojilo 35,4 procenta pracovníků SNCF. Jejich odbory svolaly vlnu protestů v reakci na plán vlády prezidenta Emmanuela Macrona začít liberalizovat železniční dopravu ve Francii a rušit speciální status železničářů. Podle odborářů se chystaná reforma „snaží zničit státní železniční dopravu čistým ideologickým dogmatismem” a „nevyřeší otázku dluhu ani špatného fungování”.

Pro Macrona a jeho předsevzetí „hluboce transformovat Francii” představuje odpor železničářů největší výzvu od zvolení v květnu 2017, napsala AFP. Stávka bude po úterku pokračovat ve středu, další dvoudenní protest začne v neděli.

Už počtvrté od poloviny února budou v úterý stávkovat zaměstnanci Air France, kteří požadují plošné navýšení mezd o šest procent. Společnost by se podle odborů měla se zaměstnanci po dobrém hospodářském výsledku z loňského roku podělit o zisky, vedení tvrdí, že zvýšení platů by ohrozilo růst firmy v rámci vysoce konkurenčního prostředí letecké dopravy. Nabídlo růst mezd pro vybrané zaměstnance o 1,4 procenta a přerozdělení 130 milionů eur (3,3 miliardy Kč) na příspěvcích na připojištění.

Při předchozích stávkách 22. února a 23. a 30. března se rušila asi čtvrtina spojů a stejný dopad odhadují aerolinky i tentokrát, přičemž avizují zajištění dvou třetin středně dlouhých letů se startem nebo cílem na pařížském letišti Charlese de Gaulla. Odborové organizace pilotů, palubního i pozemního personálu zároveň ohlásily další stávkové dny, a to na sobotu a následně 10. a 11. dubna.

Kromě dopravního sektoru zasáhne v úterý stávka i další služby. Pracovníci odvozu odpadu hodlají přerušit práci s cílem vynutit si vznik národní veřejné odpadové služby a potažmo speciálního statusu jejích členů, napsal deník Le Monde. Odbory pak vyzvaly ke stávce, která by mohla také trvat až do konce června, i techniky v energetice ve snaze dosáhnout „konec liberalizace trhu s elektřinou a plynem” a „status energetika pro všechny zaměstnance” sektoru.

Reklama

Související témata:

Doporučované