Hlavní obsah

České čaje přežily krizi a expandují. Pobočku mají i v Brooklynu

Petr Zelík, majitel slušovické firmy na produkci sypaných čajů Oxalis.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Minulý rok byl jak horská dráha. Ve chvíli, kdy už jsme mysleli, že bude dobře, nám bylo ouvej,“ říká pro SZ Byznys majitel jedničky sypaných čajů na trhu Oxalis. Přes počáteční „hrůzu“ krizi ustáli a nepropouštěli.

Článek

Majitele firmy Oxalis napadl před lety geniální tah. Přesunout prodej sypaných čajů z často zapadlých čajoven do obchodních center. V době tvrdého lockdownu v pandemickém roce se jim právě tento nápad mohl stát osudným. Obrat slušovické firmy, jejíž název v latině znamená šťavel a také čtyřlístek, se propadl až o 40 procent.

„Minulý rok byl jak horská dráha. Ve chvíli, kdy už jsme si mysleli, že bude dobře, tak nám bylo ouvej. Nejdřív to vypadalo, že budeme muset zavřít obchody, pak jsme zjistili, že jsme s čajem potravina, takže můžeme být otevřeni. To byla výhoda i nevýhoda, zůstali jsme otevřeni v prázdných obchodních centrech, tím pádem jsme neměli nárok na státní příspěvek na nájemné a museli si pomoct sami,“ vypráví majitel firmy Oxalis Petr Zelík.

Nakonec v systému brzda-plyn, kdy se neustále otevíralo a zase zavíralo, ustál Oxalis situaci s propadem o pětinu v maloobchodu. Celkový propad firmy nakonec překvapivě zůstal asi jen na sedmi procentech. Zachránil je, jako jiné, hlavně online prostor.

Digitalizace v České republice probíhala, řekl bych, až brutálně. To se týkalo i nás, online nám do značné míry pomohl, každá prodejna má svůj e-shop.
Petr Zelík, majitel Oxalis

„Digitalizace v České republice probíhala, řekl bych, až brutálně. To se týkalo i nás, online nám do značné míry pomohl, každá prodejna má svůj e-shop,“ doplňuje Petr Zelík. Na druhou stranu dělali vše pro to, aby zachránili maloobchod.

„Takže jsme byli mezi prvními, kteří rozběhli systém Klikni a vyzvedni, kdy se člověk může podívat na konkrétní skladovou zásobu, objednat si zboží online a jen ho vyzvednout, což zrychluje a zlepšuje prodej,“ říká muž, který firmu založil před 28 lety.

Balit? Už jen ekologicky

„Plánů je řada, chceme ekologizovat, balíme na prodejnách už jen do recyklovatelných a kompostovatelných obalů. Chceme je také rozšířit do velkoobchodní sítě a během několika týdnů hodláme mít náš e-shop zcela bez plastů,“ vypráví zakladatel Oxalis.

Výměnu řešili dlouho. Otázka zněla, jak udržet čaj, aby nevlhl, uchoval si vůni, ale zároveň byl obal ekologičtější než třívrstvé sáčky obsahující hliník. Teď je nahradily ty plně rozložitelné, které lze vyhodit do kompostu, bioodpadu nebo do běžného odpadu, obaly se během několika měsíců kompletně rozpadnou a nezatěžují tak přírodu.

V posledních týdnech navíc obnovili službu sypání čajů a kávy do vlastních nádob, s patřičnou slevou. Má to motivovat zákazníka, aby i tímto způsobem šetřil životní prostředí. Už teď má řada čajů i káv původ v ekologickém zemědělství, i tak plánují bio produkci přidat. Nově i u čajů aromatizovaných, tedy ochucených, na které vlastní několik ochranných známek a úspěšně je vyváží do čajové velmoci, do Indie tamní smetánce.

Přesný poměr ingrediencí, které do směsi patří, zná jen několik lidí kolem majitele. Recepturu ve slušovickém sídle přísně tají, podobně jako je to známo například o karlovarském likéru Becherovka Original.

V New Yorku otevřel jeden z partnerů společnosti značkovou prodejnu Oxalis v atraktivní části Brooklynu.
Petr Zelík, majitel Oxalis

Vývoz tvoří firmě skoro čtvrtinu obratu. „K mé radosti a překvapení se nám velmi dařilo v exportu. Přesto, že některé země také byly pod tvrdým lockdownem, zaznamenali jsme tam nárůst,“ říká majitel firmy, která za minulý rok otevřela další čtyři trhy. Spojené státy, Izrael, Mongolsko, Moldávii. „V New Yorku otevřel jeden z partnerů společnosti značkovou prodejnu Oxalis v atraktivní části Brooklynu,“ dodává Petr Zelík.

A má daleko vyšší ambice. „Rád bych, aby během deseti let ten podíl byl někde mezi 40, 45 procenty, aby byl Oxalis ještě víc proexportní firmou. Snažíme se vystupovat jako mezinárodní firma a prezentujeme se na různých veletrzích,“ vypráví pro Seznam Zprávy.

Oxalis

Latinsky šťavel, čtyřlístek

Vznik: 1993

Sídlo: Slušovice

Produkce za rok: čaj 350 tun, káva 120 tun

Počet zaměstnanců 130

Obrat v roce 2019: necelých 270 milionů korun

Obrat v roce 2020: necelých 250 milionů korun

Před pandemií 60 % obratu čaj, 20 % káva, zbytek čajové příslušenství.

Podíl čaje se během pandemie zvýšil na 65 %. Stoupla spotřeba čajů, které zvyšují imunitu, bylinkových čajů. To znamená nejvyšší nárůst v historii.

Zdroj: Oxalis

To však podle něj ještě zesiluje problémy s dovážením surovin a limity dopravy, především té kontejnerové z Asie. „Narážíme na radikálně se zvyšující ceny a nedostupnost kontejnerů. Tohle je problém, který nemá světlo na konci tunelu. Musím zaklepat, od začátku koronakrize jsme neznamenali nedostupnost čajových lístků nebo kávových zrn, teď se ale vyostřuje krize v Indii, kde je během druhé sklizně tvrdý lockdown,“ říká. Už dřív měli s dovozy z Indie potíže, když nefungovaly přístavy.

Suroviny ale dováží z 35 zemí světa a jinde je podle něj situace víceméně dobrá. Přes problémy s dopravou kontejnery náhradu za tu leteckou zatím vylučují. „Jednak je to velmi drahé, jednak velmi neekologické. To není náš směr. Přemýšlíme do budoucna, co se Asie týče, využití Hedvábné stezky, ale ceny tam explodovaly vysoko a uvidíme, kam až se dostanou,“ odhaluje další plány majitel firmy, která má ve znaku čtyřlístek, latinsky Oxalis.

Vyšší vstupy znamenají i tady vyšší ceny. I v čajové jedničce, co se těch sypaných týče, počítají se zdražením v jednotkách procent.

Reklama

Související témata:
Zelený čaj

Doporučované