Hlavní obsah

Covid drtí české pivo. I nejznámější hospoda musela propustit personál

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Těžce situaci nesou nejmenší, řemeslné pivovary v Praze a turistických regionech. Propouštějí, dočasně zavírají a nové štamgasty hledají přes okénko nebo Instagram.

Článek

Kultovní restaurace v centru Prahy U Fleků, kam chodil na pivo autor Osudů dobrého vojáka Švejka Jaroslav Hašek i spisovatel Jan Neruda, se místo oslav loňských stých narozenin pivovaru musela poprat s úbytkem zahraničních turistů. Podnik se bez nich neobejde, obstarávají jeho živobytí ze 70 procent.

Situaci ustál jen za cenu nepříjemných škrtů. „Snížili jsme počet zaměstnanců o polovinu na 40, ale tržby z prodeje piva a jídla nám stejně nestačí ani na pokrytí nákladů,“ popsal redakci SZ Byznys spolumajitel podniku Ivo Brtník.

Během loňska tak podnik s kapacitou 1200 míst, který dlouhodobě žije z turistů, svateb, firemních večírků a jiných akcí, vyčerpal všechny finanční rezervy určené na modernizaci provozu.

Pivovar U Fleků začal loni poprvé v historii vařit světlé pivo, ležák. Oslavy plánované na září však musel zrušit a novinku částečně vyléval. Naštěstí většinu rozprodal díky sociálním sítím včetně Instagramu a většímu zájmu Čechů. Ti však nemají šanci nahradit zahraniční klientelu.

Závislost na zahraničních turistech je proměnnou, která o osudech podnikatelů v době pandemie výrazně rozhoduje. Platí to i v pivovarnictví a zejména u minipivovarů, které jsou v nevýhodě. Většina z nich provozuje vlastní, nyní zavřenou restauraci a nedodává do obchodních řetězců, ale maximálně do nasmlouvaných hospod v okolí.

Data Celní správy o výběru spotřební daně ukazují, že finanční kondici pivovarů ovlivňuje jejich velikost. Průmyslové pivovary s roční produkcí nad 200 tisíc hektolitrů zaznamenaly za devět měsíců minulého roku propad ve výběru spotřební daně 3,4 procenta, zatímco u minipivovarů s produkcí do 10 tisíc hektolitrů výběr poklesl o 4,8 procenta.

Ve statistikách se však neprojevila podzimní druhá a aktuální třetí vlna, která rozdíly mezi malými a velkými ještě prohloubí. Pivovarníci nepochybují, že situace bude horší než v měsíci dubnu, kdy výběr spotřební daně u velkých klesl o 13 procent, ale u minipivovarů o 29 procent.

„Dopadne to na nás hůř. Minipivovary často mají vlastní hospodu a někteří v poslední době raději provoz dočasně zavřeli,“ řekl prezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Šuráň.

Po Vánocích se rozhodl zavřít třeba pivovar a restaurace U Tří růží v pražské Husově ulici nedaleko Staroměstského náměstí, kde obvykle není moc slyšet češtinu a mezi našince se počítají dva z deseti návštěvníků. Majitel šetří náklady a udržuje v chodu jen svůj druhý podnik Vojanův dvůr.

„Ještě před Vánocemi jsme prodávali přes okénko lahve a snacky, teď už se to vůbec nevyplatí. Máme propad o 80 procent a nevyděláme ani na energie,“ shrnul provozní Martin Procházka.

Regiony své pivovary podržely

Mnohem lépe na tom jsou drobní pivovarníci zejména v regionech. Někde dokonce mají vyšší tržby než předloni, protože se jim podařilo vytěžit z vyšší návštěvnosti oblasti domácími turisty v letních měsících.

„Pomohlo nám léto a potom Vánoce, kdy se nakupovaly firemní dárky a lidé se předzásobili na svátky. Celkem máme pokles ve výrobě asi o 15 procent a z hlediska výnosů jsme na úrovni předchozího roku, protože lahve jsou dražší. Nemůžu fňukat, tragické to nebylo,“ říká pivovarník Ondřej Slačálek z Pivovaru Malešov u Kutné hory. Dodává přitom nárazově do desítek hospod v okolí, kde se odbyt výrazně zpomalil.

Data z Celní správy, která zahrnují pivovary všech velikostí, ukazují na celkový propad trhu o sedm procent. Nejhorší byla situace od března do května.

Nenaplnily se naštěstí černé scénáře z loňska, kdy někteří prorokovali krach až pětiny tuzemských hospod. Velké pivovarnické skupiny teď mluví řádově jen o procentech padlých. Každopádně připouštějí, že tempo krachů je vyšší než v minulých letech.

„Po prvním a druhém uzavření se rozhodla svou činnost definitivně ukončit asi jen tři procenta našich zákazníků,“ uvedla Denisa Mylbachrová, mluvčí dvojky trhu Pivovarů Staropramen, které mají tisíce restaurací a hospod. Přesný počet zákazníků zveřejnit nechce. „Číslo je asi dvojnásobkem průměrného množství hospod, které obvykle každoročně přirozeně zaniknou. Náš odhad ale je, že nakonec může zaniknout až 15 procent provozoven,“ dodala.

Národní pivovar Budějovický Budvar přišel o jednotky, maximálně desítky zákazníků. „Občas někdo zavolá, že kvůli covidu končí, ale není jich moc. Možná se to promítne později,“ podotkl šéf Budvaru Petr Dvořák. Pivovar nicméně vidí, že velká část klientů teď dva, nebo dokonce tři měsíce žádné pivo neodebírá, a není jasné, kolik z nich už při rozvolnění zůstane zavřených. „Teď máme podle dat odběrů o osmdesát procent méně zákazníků,“ řekl.

Reklama

Doporučované