Hlavní obsah

Českou poštu čeká operace Kulový blesk. Chce přemístit 400 poboček

Ilustrační foto.

Reklama

Česká pošta chce do roku 2025 zvýšit počet partnerských poboček až na 1500. Zároveň s tím plánuje přesun čtyř stovek úřadoven do obchodních center.

Článek

Česká pošta, podnik se zhruba 3200 pobočkami, se chystá na velké stěhování. Podle plánů vedení státního podniku by se zhruba 400 poboček mělo přemístit do nákupních center. A k zásadnímu zemětřesení by mělo dojít také v samotné pobočkové síti.

Do roku 2025 by si totiž pošta chtěla ve vlastní správě ponechat „jen“ 1700 a dalších 1500 míst by si měly rozebrat soukromé subjekty v rámci programu Pošta Partner. Jde o velký skok, protože dnes v tomto systému funguje 640 poštovních úřadů.

Stejně tak se změní dosavadní podoba provozoven. Nové architektonické řešení by mělo být podle předběžných vizualizací v bílé barvě s černými doplňky. Poštovní prostory mají umožnit bezproblémový vjezd invalidním vozíkům i kočárkům, na klienty budou kromě zaměstnanců čekat také samoobslužná místa. Navíc se má přidat plná digitalizace, kterou už například klienti mnoha e-shopů znají – zadají číslo zakázky a skladníci vědí, že si zákazník přišel pro své zboží.

Pošta chce také vyřešit problém s vysokou fluktuací zaměstnanců, s trochou nadsázky řečeno totiž v jejích řadách vydrží jen ti nejoddanější – a zrovna těch se třeba výhody pro nové zaměstnance netýkají. To se má změnit a všechny zaměstnance chce management zahrnout motivačními příspěvky, fondem odměn a programy pro kariérní růst.

V červených číslech

V roce 2019 hospodařila pošta se ztrátou několika set milionů, což je méně než v roce 2018. „Zatím nemáme auditovaná čísla za loňský rok. Nicméně můžeme říci, že proti plánu jsme ztrátu snížili o víc než půl miliardy Kč,“ podotkl generální ředitel Roman Knap.

Letos by pošta podle Knapa chtěla ušetřit dalších až 450 milionů korun. Mají k tomu pomoci změny ve struktuře podniku a zavedení dvourychlostního doručování. To v praxi znamená zdražení dopisů, u kterých odesílatelé chtějí záruku doručení do druhého dne. Vedení firmy také počítá až s 1,5 miliardy korun za kompenzaci čistých nákladů spojených s univerzální službou.

Česká pošta se podle Petra Cinkla, ředitele divize logistiky, potýká s poklesem počtu listovních zásilek, což se projevilo i na jejích výnosech – poštu to stálo skoro půl miliardy korun. Celkový objem listovních zásilek každoročně klesá zhruba o deset procent.

Reklama

Doporučované