Hlavní obsah

Českým aeroliniím zbude poslední airbus. Delší trasy za národního dopravce odlétají boeingy Travel Service

České aerolinie (ČSA) se dohodly s německým nízkonákladovým dopravcem Eurowings, že mu na rok až osmnáct měsíců pronajmou pět Airbusů A319 i s posádkami.Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy

 

Reklama

Flotila Českých aerolinií se skokově výrazně zmenší. Následkem nově podepsaného kontraktu bude mít národní dopravce k dispozici už jen jediné půjčené velké proudové letadlo a k tomu osm menších vrtulových.

Článek

České aerolinie (ČSA) se dohodly s německým nízkonákladovým dopravcem Eurowings, že mu na rok až osmnáct měsíců pronajmou pět Airbusů A319 i s posádkami. Ty by tak měly v rámci zápůjčky (v leteckém byznysu nazývané ACMI-out) pro Němce létat až do konce smluv, podle kterých je mají pronajaty ČSA.

O transakci rozhodli majitelé ČSA, tedy společnost Travel Service Jiřího Šimáněho a Romana Vika. Ta ovládá národního dopravce s pětadevadesátiletou tradicí od loňska a v současnosti se zároveň mění v koncern vystupující pod značkou SmartWings. Už loni v zimě podobně ČSA pronajaly čtyři airbusy.

Informaci o současné smlouvě o pronájmu Seznam Zprávám potvrdil mluvčí ČSA Daniel Šabík.

„V uplynulých týdnech se povedlo dojednat pokračování této spolupráce, na základě které od ledna 2019 budou ČSA společnosti Eurowings pronajímat 5 letounů Airbus A319 včetně pilotů i letušek. V prvních měsících bude všech 5 letounů bázováno ve Stuttgartu a nasazováno na pravidelné lety Eurowings v rámci Evropy nebo do Egypta, Maroka či Turecka. Pro ČSA a mateřský koncern SmartWings Group to znamená efektivní využívání flotily i posádek,“ popsal parametry kontraktu Šabík.

I když zástupci společnosti říkají, že jde o pokračování spolupráce, nyní má na celkovou flotilu mnohem větší dopad než loni. Jednak tím ČSA přijdou hned o pět strojů a zároveň leasing další trojice airbusů končí aeroliniím na jaře příštího roku.

Současná flotila, kterou má ČSA k dispozici, se tak velmi brzy smrskne ze 17 letadel na 9. Z nich bude pouze jedno proudové – Airbus A330 pronajatý do roku 2020 od Korean Air. I ten bude tedy národní dopravce relativně brzy vracet. Zbylých osm strojů jsou menší turbovrtulová ART určená na kratší linky.

Neznamená to, že ČSA na delší linky rezignují. Budou na ně prodávat letenky i nadále, ale v praxi je za ně odlétají posádky a letadla mateřského Travel Service (či po rebrandingu SmartWings). „V loňském roce byla kapacitu Airbusů A319 pronajatých společnosti Eurowings nahrazována na linkách ČSA boeingy Travel Service, respektive SmartWings. Na tomto modelu se nic nemění, ve stejném režimu budou linky ČSA provozovány i v příštím roce,“ potvrzuje Šabík.

V interpretaci tohoto kroku se oficiální vyjádření vedení podstatně odlišuje od názorů zaměstnanců ČSA, se kterými Seznam Zprávy mluvily. Zaměstnanci to vidí jako další krok směrem k faktické likvidaci národního dopravce, respektive jeho omezení na značku prodávající letenky a odbavující kufry. Vedení společnosti to ale prostřednictvím mluvčího Šabíka prezentuje jinak.

„Na rozdíl od loňského roku jsou ČSA součástí nového koncernu SmartWings Group, tudíž je nutné nahlížet na celkovou flotilu a kapacitu koncernu, nikoliv na flotilu jednotlivých dceřiných společností,“ uvedl Šabík s tím, že provoz na linkách vypravovaných jak pod hlavičkou SmartWings, tak i ČSA bude zajišťovat flotila celkem 70 letadel.

Reklama

Doporučované