Hlavní obsah

Cestovky využívají chaosu v poukazech. Ne každý se dá směnit za peníze

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Cestovní kanceláře hledají skulinky, jak během nouzového stavu a zavřených hranic nepřijít o hotovost. Některé tak například nechtějí klientům vracet peníze, ani když si za rok a půl nevyberou náhradní zájezd.

Článek

Lidé, kteří si zaplatili na termín mezi letošním 20. únorem a 31. srpnem dovolenou, si mohou vzít poukaz a do konce srpna příštího roku si na něj vybrat jiný zájezd. Pokud z jakýchkoli důvodů odmítnou, cestovní kancelář jim musí nejpozději do poloviny září 2021 vrátit peníze. Tolik litera zákona lex voucher, který nabyl účinnosti koncem dubna.

Poukaz vystavený podle tohoto zákona musí splňovat řadu náležitostí. Právě včetně povinnosti vrátit uhrazené peníze po uplynutí ochranné doby, která končí 31. 8. 2021, pokud si klient cestovní kanceláře nevybral náhradní zájezd.

Tak dlouho nemusejí na peníze čekat jen nezaměstnaní, těhotné a další lidé v napjaté finanční situaci.

Kdo může odmítnout poukaz podle lex voucher

Zvláště zranitelné osoby mohou poukaz na zájezd odmítnout. Jde o zákazníka, který je držitelem průkazu osoby se zdravotním postižením, je veden v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, jde o těhotnou ženu, osobu čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, o osobu starší 65 let nebo o osobu, která je ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nejméně 30 dnů na tzv. překážkách práce podle § 208 a 209 zákoníku práce. Výjimka platí také pro školy a školská zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení.

Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Některé cestovní kanceláře však dělají všechno pro to, aby peníze vracet nemusely. Nejednají sice v rozporu se zákonem, zákazníci se ale mnohdy v jejich nabídkách nevyznají a přistoupí na něco, co pro ně není tak výhodné.

„V posledních týdnech se na nás obrátila řada klientů cestovních kanceláří, nejčastěji pak cestovní kanceláře Blue Style. S podobnými praktikami jsme se setkali také například u společnosti Pantour,“ říká Jana Sedláková z advokátní kanceláře Sedlakova Legal.

Cestovky nejčastěji ještě před účinností zákona nabízely své vlastní speciální poukazy. Jejich údajná výhodnost spočívala třeba v navýšení hodnoty dovolené, kterou lze za poukaz vyměnit, nebo v prodloužení ochranné doby do konce října příštího roku. Tyto poukazy ale nejsou sestavené podle lex voucher a nezavazují cestovní kanceláře k vrácení zaplacené částky a při nevyužití propadají.

Vyšší hodnota a delší platnost

„Mnozí klienti cestovních kanceláří tento poukaz i tak přijali, a to jednak z důvodu ‚výhodnosti poukazu‘ (motivačního bonusu 10 % a delší doby platnosti) a jednak proto, že je k tomu svými sděleními cestovní kanceláře tlačily (sdělení o tom, že je v daném případě možné pouze přijmout poukaz),“ tvrdí advokátka.

„Řada z klientů navíc nebyla dostatečně seznámena s podmínkami poukazu. Cílem cestovních kanceláří tak bylo vyhnout se poukazům dle ‚lex voucher‘ s vidinou vydání vlastních, výhodnějších poukazů, a to na úkor práv klientů, spotřebitelů,“ doplnila.

„V současné době mají naši klienti možnost buď odstoupit od smlouvy, využít náš voucher, případně vyčkat dalšího vývoje, kdy může dojít k aplikaci lex voucher a tam vymezeného voucheru,“ uvedl za cestovní kancelář Pantour Paris Vlachopoulos.

Cestovní kancelář Blue Style nabízela klientům tři varianty: vzít si výhodný speciální poukaz (který cestovka označila za optimální variantu), možnost zrušit dovolenou (při zaplacení storno poplatků, které se ve většině případů rovnaly zaplacené částce za zájezd) a možnost ponechat rezervaci beze změny. „Poslední možnost se jevila jako nejméně vhodná, přitom mohla vést k poukazu dle lex voucher,“ podotkla Sedláková.

Foto: AK Sedlakova Legal

Poukaz, který klientům nabízela cestovní kancelář Blue Style.

„Po přijetí zákona jsme rozšířili naše řešení a umožnili nerozhodnutým klientům volbu mezi poukazem TravelSafe+ a poukazem lex voucher, který prozatím nabízíme pro zájezdy s odlety do 15. 6. 2020 s ohledem na přetrvávající omezení cestování. Pokud budou omezení v cestování trvat i nadále, jsme připraveni tento koncept aplikovat pro všechny naše klienty s odlety po 15. 6. 2020,“ uvedla mluvčí Blue Style Jana Ondrejechová.

To, že mají nyní klienti možnost výběru, je pozitivní. Podle právničky Jany Sedlákové nicméně stále platí, že pokud si klienti zvolí „rozšířený voucher“, hrozí, že pokud na dovolenou neodjedou, ať již z vlastní vůle nebo protože budou zavřené hranice, voucher jim propadne.

Což se tak úplně v materiálech Blue Style nepíše. Jen zdůrazňují delší dobu trvání a plus 10 procent hodnoty. Na vrácení peněz mají podle rozšířeného voucheru nárok jen tři kategorie: lidé starší 65 let, těhotné a OZP, a to jen za zájezdy od půlky června do konce října 2020.

Lex voucher naopak nutí kanceláře v případě, kdy se lidé nakonec rozhodnou na dovolenou neodjet, i kdyby to bylo jen proto, že nechtějí, po konci platnosti poukazu vrátit veškeré prostředky.

„Ještě minulý týden nabízela Blue Style jen svůj rozšířený voucher, nebo aby klienti odstoupili a zaplatili všechny stornopoplatky. Nebrali v potaz ochranu nezaměstnaných, ZTP, samoživitelek. Z jejich TravelSafe+ poukazu tvrdili, že se lex voucher řídit nemusí, a tím pádem peníze prostě nevrátí. Což spotřebitele opravdu výrazně poškozovalo,“ tvrdí Sedláková.

To cestovka ústy své mluvčí odmítla. „Je to přesně naopak,“ uvedla Ondrejechová s tím, že nabídka dvou druhů voucherů poskytuje klientům jistotu ochrany všech vynaložených prostředků.

Reklama

Doporučované