Hlavní obsah

Chaos u alternativních taxi. Sněmovna upletla přísnější bič, Taxify ignoruje soud

Chaos u alternativních taxi. Sněmovna upletla přísnější bič, Taxify ignoruje soud.

 

Reklama

Pokuta až sto tisíc korun má nově hrozit řidičům, kteří dělají taxikáře na černo nebo jezdí pro alternativní taxislužby a nemají licenci. Existují ale společnosti, které už teď v Česku vzdorují rozhodnutím soudu.

Článek

Poslanci v pátek schválili přísnější tresty pro černé taxikáře, tedy velmi často pro řidiče alternativních služeb jako je Uber nebo třeba Taxify. Pokud nebudou mít při kontrole licenci, má jim hrozit pokuta až 100 tisíc korun. Pokud by se to opakovalo, mohou spáchat i trestný čin neoprávněného podnikání.

Tresty (v návrhu pod § 34e) by dopadly na černé taxikáře, ale i třeba na řidiče Uberu, kteří velmi často nesložili taxikářské zkoušky a taxikářskou licenci nemají.

„Stejné podmínky pro všechny"

„Chceme tím chránit zákazníky taxislužeb. Tak, aby bylo co nejmenší nebezpečí, že je poveze někdo, kdo není prověřený nebo třeba ani pojištěný,” odůvodnil posílení represe ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Mluvčí Uberu Miroslava Jozová přísnější sankce komentovat nechtěla. „Řidiče, kteří využívají aplikaci Uber, jsme vždy maximálně podporovali - a budeme tak činit i nadále,” uvedla.

Naopak jednatel společnosti Taxi Praha Patrik Altman novinku vítá. „Přináší rovné podmínky pro všechny, teď jde jen o to, aby se to kontrolovalo a vymáhalo,” říká šéf taxislužby, který se dříve angažoval v žalobách proti Uberu.

Alternativní taxislužby, jako je právě Uber nebo Taxify, se ale hájí, že vlastně žádnou taxislužbou nejsou.

„Je pro nás zklamáním, že zákon v podobě, v jaké je nyní, nezohledňuje nové digitální technologie a bere v potaz pouze tradiční služby osobní smluvní přepravy,” komentovala to mluvčí českého Uberu.

Stát vs. Taxify

Původně estonská firma Taxify, která působí i v Česku, je kromě Uberu další společností, jejíchž řidičů se novela může významně dotknout. Její aplikace pro chytré telefony slouží jako dispečink a zároveň jako taxametr.

Už v květnu zakázal pražský soud předběžným opatřením, že Taxify nesmí řidiče bez licencí využívat. Společnost ale nařízení ignoruje. Tvrdí totiž, že je jen zprostředkovatelem komunikace mezi řidiči a zákazníkem. Zodpovědnost za dodržování zákona tak prý je na samotných řidičích.

Podívejte se nahoře ve videu na argumenty manažera Taxify a na to, jak chaos v provozování taxi hodnotí právník, který bojuje u soudů proti Uberu.

Reklama

Doporučované