Hlavní obsah

Chceme být známí jako Microsoft, říká šéf rekordního českého startupu

Rozhovor s šéfem a zakladatelem Productboard Hubertem Palánem.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Český startup Productboard získal rekordní injekci přes miliardu korun od fondu Sequoia a dalších investorů, kteří v minulosti finančně podpořili i Apple, WhatsApp nebo třeba Airbnb. Obří investici chce firma využít na rozšíření týmů a z Productboard udělat globálního giganta, jako je například Microsoft.

Článek

Hodnota Productboardu byla po investici odhadnuta na 350 milionů dolarů. Firma, která vyvíjí nástroj pro řízení vývoje produktů, se zároveň zařadila do portfolia známého investičního fondu Sequoia. Jak ale říká zakladatel a šéf startupu Hubert Palán, je to teprve začátek. Ambice totiž mají obří.

„Oni (fond Sequoia – red. pozn.) mají neuvěřitelnou zkušenost. A za ty peníze, tu investici, kterou jsme dostali, chceme postavit opravdu globální firmu, o níž bude každý vědět. Když se jednou řekne Productboard, aby to bylo stejné, jako když se řekne Microsoft,“ neskrývá nadšení Palán.

Uspěje jen ten nejlepší a nejrychlejší

Pro to, aby se tento sen stal skutečností, chce Productboard investici 45 milionů dolarů – více než jednu miliardu korun – využít na rozšíření marketingového, produktového a prodejního týmu. Část peněz půjde i na rozšíření samotného produktu, protože právě to si podle Palána doba žádá.

Productboard

Společnost založili v roce 2014 Hubert Palán a Daniel Hejl.

Jejich produkt používá 2500 firem.

Klíčoví klienti jsou Microsoft, Avast, Zendesk a další.

Celková investice činila 64,7 milionu dolarů (téměř 1,5 miliardy korun).

„Každý produkt, který firma uvádí na trh, má nějakého produktového manažera. A všechna rozhodování se dějí na základě zpětné vazby a analýzy trhu. Produktový tým potřebuje mít zpětnou vazbu na jednom místě. A to je to, s čím Productboard pomáhá – aby se tyto informace dostávaly k produktovým manažerům co nejrychleji,“ vysvětluje.

Jejich nástroj Productboard má pomoci stavět lepší produkty v digitální oblasti, kde vyhrává ten nejlepší a hlavně nejrychlejší. „Každé odvětví se mění díky digitálním, softwarovým produktům. A ukazuje se, že stavět nové digitální produkty je těžké, protože v digitálním světě nejsou žádné hranice. Stále můžete přidávat další a další funkce,“ popisuje Hubert Palán, jak vnímá digitalizaci.

Podle Palána navíc žijeme v době, kdy firmy nedostávají druhou šanci. „Když uděláte produkt špatně a uvedete ho na trh, konkurence se z toho poučí a okamžitě dá na trh lepší řešení. Je tedy trochu otázka přežití dělat věci jinak, než se dělaly v minulosti,“ dodává.

Tvrdá jednání

Vyjednávání se Sequoiou trvalo Productboardu přibližně tři měsíce. Konkrétní fond investorů vybírali ze zhruba 25 nejlepších fondů na světě.

Samotný proces financování startupů má ale několik fází. Firmy si s potenciálními investory budují vztahy i roky. Když společnost přichází žádat o konkrétní investici, musí předložit jasná čísla o tom, jak se jí daří. A když najde s investory společnou řeč, musí dořešit veškerá potenciální rizika, jako je třeba duševní vlastnictví.

Rozhovor s investorem Markem Moravcem z Nation 1 o startupovém prostředí v ČR. Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

Reklama

Doporučované