Hlavní obsah

Chceme talentované studenty vyrvat z náručí korporací, říká internetový investor Fryc

Výzva s Ondřejem Frycem: O milionových investicích, zlu korporací a generaci líné podnikat.Video: Robert Čásenský, Seznam Zprávy

 

Reklama

Sám vybudoval a následně prodal obří internetový obchod Mall.cz. Díky tomu se stal miliardářem. Ondřej Fryc své peníze investuje do rozjezdu firem dalších podnikatelů – podporuje start-upy, které mají měnit svět.

Článek

„Připadá mi šílené, když slyším, že snem dvaadvacetiletých studentů je získat dobré místo v ČEZ nebo jiné korporaci,“ říká ve Výzvě Ondřej Fryc.

V roce 2000 rozjel firmu bilezbozi.cz, která se zanedlouho změnila v Mall.cz. Svou úlohu jako investora vidí v tom, aby pomáhal mladým zakladatelům firem, jejichž úspěšné příběhy budou inspirovat další.

„Na prošedivělé lidi mého věku už nebudou zvědaví. Když ale uspěje někdo, kdo ve třiceti úspěšně prodá firmu, bude na titulních stránkách časopisů, může ostatní přimět k tomu, aby si řekli – doprčic, já nechci nastoupit jako kolečko do velké firmy, já chci něco dokázat.“

Co musí splňovat začínající start-up, aby zaujal investora Fryce a mohl žádat o jeho peníze? „Klíčová je osoba zakladatele. O firmu se v podstatě nezajímáme do doby, než se potkáme se zakladatelem a zjistíme, že je to ten pravý. Musí sršet nadšením, mít v očích jiskry a úplně žít tím svým nápadem. Musí umět lidi strhnout, pak je to ten správný generál,“ líčí Fryc.

O autorovi – Robert Čásenský

Zakladatel a šéfredaktor měsíčníku Reportér. Ze 44 let života strávil podstatnou část v novinových redakcích, od eléva v Českém deníku (1993) až po šéfredaktora MF DNES (2006–2013). Pro pořad Výzva Televize Seznam připravuje každý měsíc rozhovor se zajímavými osobnostmi českého byznysu.

I on ale přiznává, že už se v „sršícím“ zakladateli spletl. „Pokud bych mohl uzavření partnerského vztahu v byznysu přirovnat k manželství, tak rozdíl je v tom, že my s tím partnerem spolu před tím rok nebo dva nechodíme. Takže se občas ukáže, že ta vzájemná chemie po čase nefunguje,“ vysvětluje. Naštěstí to však prý nikdy nestálo velké peníze.

V rozhovoru pro Seznam také mluví o tom, jak podle něj státní a evropské peníze ničí start-upovou scénu.

„To nejsou žádné investice, ale vlastně skrytá dotace,“ říká o fondech, které různé státy i mezinárodní instituce vyčleňují na podporu start-upů a technologicky inovativních firem.

Jaký rozdíl vidí mezi generací dnešních pětačtyřicátníků a lidmi o dvacet let mladšími? A proč by nešel do partnerství s Petrem Kellnerem či Danielem Křetínským?

Pusťte si celý rozhovor v úvodním videu.

Reklama

Související témata:

Doporučované