Hlavní obsah

Číňané okopírovali podle soudu film od Disneyho, teď musí zaplatit pokutu

Hrdina čínského filmu Autobots se příliš nápadně podobá hrdinovi amerického filmu Auta. Uznal to i soud.Video: Marie Vladyková

 

Reklama

Americká filmová společnost vyhrála u čínského soudu spor o kopii jejího filmu Auta.

Článek

Americká filmová společnost Walt Disney se rozhodla bojovat za svá autorská práva k úspěšnému animovanému snímku Auta (The Cars). Její zástupci jsou přesvědčeni, že právě tento film se stal předlohou pro čínský animovaný snímek The Autobots. A soud v Šanghaji jim dal za pravdu.

Producentská firma Blue MTV a distributor G-Point musí podle rozsudku společně zaplatit za kopírování některých prvků americké společnosti v přepočtu pět milionů korun. Soud tak rozhodl na základě podobnosti hlavních postav, názvů i propagačních materiálů konkurenčního snímku.

Vlevo plakát k původnímu snímku The Cars, vpravo kopie The Autobots. 

Zatímco film The Autobots měl premiéru 3. července 2015, první snímek ze série The Cars přineslo studio Pixar, dceřiná společnost Walt Disney Company, do kin již v roce 2006 a druhý jen o pět let později.

Přestože jsou hlavní postavy, respektive oživlá auta vizuálně velmi podobná, čínský producent nařčení z plagiátorství odmítá. Režisér Čuo Ťien-žung tvrdí, že americký snímek nikdy neviděl. Proti rozsudku se plánuje odvolat a navíc chystá i pokračování The Autobots.

Vyhrál Jordan i automobilka BMW

I když soudy o autorská práva v Číně končí obvykle neúspěchem žalující strany, v uplynulém roce daly za pravdu dvěma významným značkám.

Na začátku prosince vyhrála u soudu někdejší basketbalová hvězda Michael Jordan. Jeho spor s čínskou společností Čchiao-tan se táhl od roku 2012. Jordan žaloval firmu za neoprávněné používání čínské podoby jeho jména, za použití čísla jeho dresu a vyobrazení jeho siluety v logu společnosti. U soudů opakovaně neuspěl, avšak právě před měsícem mu dal za pravdu Nejvyšší soud. A žalovaná strana verdikt respektuje.

Se značkou Qiaodan Sports, která prohrála 4letý spor, neměl bývalý basketbalista nic společného. Čínský přepis jeho jména s jeho siluetou už společnost používat nesmí.

Koncem prosince pak ve sporu o autorství vyhrála i německá automobilka BMW. Právě na jejím logu parazitovala čínská společnost, která si zaregistrovala značku BMN s logem nápadně podobným právě německé automobilce. Logo pak používala pro oblečení, obuv a doplňky.

Reklama

Doporučované