Hlavní obsah

Čínská nákaza se světovým byznysem šíří rychleji než skutečný koronavirus

Koronavirus útočí na světový byznys.Video: Jan Marek, Zdeněk John, Seznam Zprávy

 

Reklama

Zpoždění nebo rovnou zrušení dodávek. Růst cen za dodání zboží. A hlavně nejistota, co bude dál. To je koktejl, kterému kvůli koronaviru nyní čelí všechny firmy obchodující s Čínou. Kvůli propojenosti globální ekonomiky ovlivní epidemie obchod po celém světě.

Článek

Na šíření nového typu koronaviru reagují další firmy, své pobočky v Číně dnes zavírá německý výrobce sportovního zboží Adidas, plánovanou odstávku čínského montážního závoduprodlužuje evropský výrobce letecké techniky Airbus. Neplacené volno svým zaměstnancům nařídily hongkongské aerolinky Cathay Pacific Aiways, informuje list South China Morning Post.

Koronavirus se světovým byznysem šíří rychleji než skutečná nákaza z Číny do světa.

Centrum ve Wu-chanu

„Nejvíce zasažená je provincie města Wu-chan, kde se rozhodli k návratu do práce až 15. února. To vyvolá zpoždění logistického řetězce až o několik týdnů, možná měsíců, než se situace vrátí do normálu,“ upozorňuje David Knobloch z logistické firmy Geis CZ Air+Sea. Podle jeho informací se wuchanský říční přístav, ležící na řece Jang-c'-ťiang, otevře až 17. února. A to samé se týká také přístavu ve Wen-čou na pobřeží.

Ostatní přístavy a letiště ve velkých městech jako Ning-po, Šanghaj a další již začaly pracovat nebo se v nich kontejnery začnou otáčet od 10. února. Většina leteckých přepravců omezila spojení s pevninskou Čínou a podle Knoblocha v současnosti létají jen „cargo“ letadla. Jenže u nich se logicky začal projevovat nedostatek kapacity, a tudíž cena přepravného vystartovala nahoru.

Foto: Jan Marek

Kdo musel kvůli koronaviru omezit výrobu.

Čína je prakticky gigant ve všem – ať už jde o počet obyvatel, konzumaci surovin, paliva a potravin, nebo objem výroby zpracovatelského zboží. Její ekonomiku postihla téměř vražedná kombinace prodloužených „lunárních“ svátků, rychle se šířící koronavirus a omezení pohybu milionů lidí napříč celou Čínou.

Výrazněji se zatím propad projevil zejména u menších položek, jako jsou potraviny a dřevařské produkty. U nich totiž automatizace nakládky a vykládky nedosáhla takového stupně jako například u objemných položek typu železná ruda, uhlí a pohonné hmoty. U těchto komodit není už lidská asistence prakticky nutná, do skladů nebo nádrží je dopraví stroje.

Jedna z prvních vlaštovek, která ohlásila pozastavení výroby ve větším odvětví, je ale korejská automobilka Hyundai, které kvůli čínským potížím došly dovozové díly. „Výroba byla pozastavena na všechny produkty, které se v Číně vyrábí, takže dosah škod bude celoplošný,“ komentuje situaci Knobloch.

Že se dopady projeví v blízkém zahraničí, asi úplně nepřekvapí, ale škody už začali sčítat třeba na Novém Zélandu, který od Číny dělí vzdálenost téměř 9 500 kilometrů. Z novozélandského přístavu Gisborne míří do říše středu kulatina z místních lesů, jenže nyní se vývoz zadrhl. Čína je přitom pro novozélandské dřevaře hlavním odbytištěm, stojí za zhruba polovinou jejich byznysu.

Na druhé straně Pacifiku se pak obávají například američtí vývozci zemědělského zboží. Varují, že se některé kontejnerové dodávky mohou zpozdit, což může stát hodně peněz. Velkou nervozitu vyvolalo rozhodnutí o odkladu pokut za zpoždění vykládky. Běžně mohou poplatky za zdržení u chlazených kontejnerů, které se používají pro přepravu ryb, masa a ovoce, činit až 350 dolarů (8 000 Kč) za kontejner a den. Zpoždění vykládky tak může dodavatelům zboží podléhajícího rychlé zkáze, které má nízkou ziskovou marži, způsobit výrazné ztráty.

Koronavirus v byznysu

Koronavirus se šíří z Číny do světa zatím jen v jednotlivých případech, ale světový byznys už kosí ve velkém.

Potravináři a IT firmy

První přímé dopady pociťují potravinářské a IT firmy. Své pobočky v Číně zavřel kavárenský řetězec Starbucks a jeho fastfoodový kolega McDonald's. Facebook v Číně zavedl povinný home office a mimořádné volno mají lidé z čínských dcer Samsungu. Služební cesty do Číny ruší evropské banky nebo automobilky, mezi nimi i Škoda z koncernu VW.

Aerolinky

Koronavirus zatím nejviditelněji ochromil leteckou dopravu. Další a další aerolinky oznamují zastavení letů na pevninskou Čínu. Spojení už přerušily například British Airways, United Airlines nebo Air Asia. V nejbližších dnech totéž učiní Lufthansa, Swiss a Austrian Airlines.

Automobilky

První automobilka musela kvůli koronaviru zastavit výrobu mimo čínské území. Jihokorejský Hyundai na několik dní přestane v Jižní Koreji vyrábět auta, protože nemá dostatek dílů od čínských dodavatelů. V Číně už nevyrábějí Tesla a Ford Motor, francouzská PSA Group a japonští výrobci Nissan Motor a Honda Motor.

To se týká asi 20 velkých přístavů a nejméně dvou přepravních společností, které v Číně snížily či zrušily poplatky za zdržení vykládky či nakládky až do 9. února. „Dopravci prodloužili dobu odkladu poplatků do 9. února, ale přepravci pak mohou čelit vysokým pokutám,“ varoval výkonný ředitel amerického sdružení pro přepravu zemědělských produktů Peter Friedmann.

Obecně přístavy v Číně aktuálně zažívají těžké časy – jsou doslova přehlceny zbožím. Některá města, ve kterých se epidemie razantně projevila, zůstala odříznuta od světa, proto se lidé nemohou dostat do práce. Chybějí zaměstnanci, kteří by mohli zastávat práci v přístavech, a neobsazené zůstaly také přepážky na celních úřadech. Kromě nedostatku lidí pro vykládku a nakládku zboží se však projevila i slabá poptávka – a proto sklady praskají ve švech.

Česko, připrav se

Podle Davida Knoblocha se následky čínských potíží projeví také v Evropě, včetně Česka. Upozorňuje zejména na výrazné zpoždění dodávek a zvýšení cen přepravného. „V importním směru se cena v současnosti zdvojnásobila, u některých přepravců dokonce ztrojnásobila. V opačném směru, tedy exportu, jde dokonce o tisíce procent,“ dodává.

Koruna nejsilnější od roku 2012

Koruna ve středu posílila na svoji nejsilnější úroveň vůči euru od roku 2012. „Za jejím zhodnocením stojí ústup strachu z koronaviru,“ říká ekonom Lukáš Kovanda. Koruna zhodnotila na úroveň kursu 25,047 (Kč/Euro). Za posilováním koruny bezprostředně stojí optimistické naladění světových trhů, které živí naděje na průlom v boji s nákazou čínského koronaviru.

Na rychle se šířící nákazu zareagovali také spotřebitelé v České republice. Podle informací lékárenských řetězců rostly prodeje roušek – řečí odborníků ústenek – během posledních několika dnů raketovým tempem. Podobnou zásobu si však dělají i další státy.

„V současnosti pozorujeme enormní zájem o přepravu ochranných roušek, respirátorů a celkově ochranných pomůcek. Dostáváme žádosti o kontakty na možné výrobce těchto produktů a poptávka je natolik silná, že výrobci nestačí vyrábět a zavádějí pořadníky na základě plateb dopředu. Někteří výrobci dokonce odmítají už nové objednávky,“ informoval Knobloch.

Jak se daří Číně?

Celkové pozastavení výroby a nejistota kolem šíření koronaviru poměrně zásadně ovlivní tempo čínské ekonomiky. Podle odborníků by v tomto čtvrtletí mohl její růst meziročně prudce zvolnit. Některé odhady dokonce mluví pouze o dvouprocentním růstu. Znamenalo by to citelné zpomalení proti předchozímu čtvrtletí, kdy čínská ekonomika vykázala meziroční růst o šest procent.

Ve hře je však také varianta, že proti předchozímu čtvrtletí ekonomika dokonce poklesne, což by však bylo politicky extrémně citlivé.

+5

Reklama

Doporučované