Hlavní obsah

Co chybí české dopravě? Rychlá železnice, dálnice mezi kraji a hotový pražský okruh

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Česká infrastruktura není špatná, ale nevyvážená, říká novinář Jan Sůra ze serveru Zdopravy.cz.

Reklama

Článek

Peněz teče do české dopravy spoustu. Jde jen o to, jak je strategicky použít a zalepit rozdíly mezi regiony, říká dopravní novinář Jan Sůra v podcastu Stopáž.

Jsme na tom v Česku s infrastrukturou a dopravou opravdu tak špatně, jak se člověk v létě na sociálních sítích a v diskusích dočítá?

„Neřekl bych, že jsme na tom špatně, spíš nevyváženě. Máme místa, kde je infrastruktura skvělá, pak máme úseky, které jsou naprosto dopravně katastrofální. To je asi ten zásadní problém české dopravy,“ říká novinář Jan Sůra, autor serveru Zdopravy.cz, v podcastu Stopáž.

Problém vidí zejména v tom, že na železnici ani na silnici často neexistuje rychlé spojení mezi krajskými městy, stále se jezdí „přes Prahu“.

Peněz v české dopravě je podle Sůry naopak dostatek. „Investovat do dopravy přes 100 miliard ročně je podle mě vzhledem ke kapacitě českých stavitelů až dost. Spíš je potřeba dívat se, kam peníze putují a do čeho se investují. V Česku reálně neexistuje strategie, která by se dodržovala, máme spíše seznam zbožných přání a staví se, na co je zrovna povolení,“ vysvětluje novinář.

Dalším problémem investic do infrastruktury je to, jak stálý tok peněz je. „Měli jsme tu extrémy, kdy se jeden rok investovalo do dopravy 20 miliard, jindy 120 miliard, jindy 50 miliard. Pro stavební firmy je pak těžké plánovat si kapacitu. Například na železnici je výsledkem inflace cen stavebních prací až o 50 %,“ říká Sůra.

Co jsou tedy podle novináře zásadní mezery v české infrastruktuře? „Kdybych si splnil utopický sen, bude to páteřní rychlostní železnice, jež umožní spojení většiny krajských měst a nabídne spoj do Prahy, který nebude trvat 3 nebo 4 hodiny. Pak je to základní dálniční síť nebo alespoň síť silnic první třídy mezi všemi krajskými městy a samozřejmě dokončená dálniční síť. Chybí D35, obchvat Přerova a pak hlavně kompletní pražský okruh. Jeho neexistence dopravu extrémně komplikuje,“ dodává.

Proč se nesrovnávat s ostatními zeměmi v kilometrech postavených dálnic? Co je podle Sůry nejabsurdnější český projekt? A budou v Krkonoších jezdit tramvaje?

Poslouchejte celý podcast s rozhovorem i souhrnem nejdůležitějších zpráv v přehrávači v úvodu článku nebo na Podcasty.cz.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Reklama

Doporučované