Hlavní obsah

Co dokáže 3D tiskárna: Do vašeho příštího auta vytiskne sedačku na míru, říká šéf firmy s miliardovými tržbami

Zhruba 80 procent zákazníků si 3D tiskárnu objedná formou stavebnice a sami si ji také sestaví.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Začínal s půjčkou od rodičů a poměrně brzy se stal jednou z nejznámějších postav ve světě 3D tisku. Patří mezi 35 největších evropských technologických inovátorů pod 35 let a jeho firma je nejrychleji rostoucí technologickou firmou střední Evropy. Hostem pořadu Byznys zblízka byl Josef Průša, zakladatel Průša Research.

Článek

O 3D tisku ještě před pár lety věděli jen opravdoví nadšenci. Dnes se prosazuje stále víc a téměř ve všech oblastech. „Mně se třeba hodně líbí projekty, které se snaží pomáhat lidem a kde se na tiskárnách tisknou třeba protézy,“ říká Josef Průša. A nemusí jít pouze o lidi – nedávno na jeho tiskárně vytiskl například jihoamerický veterinář náhradní čelist pro psa. A ten díky ní žije.

3D autosedačka na míru

Na tiskárně lze dnes vytisknout opravdu téměř vše. To, že by ale díky 3D tisku zmizela masová výroba a skončily tak velké obchodní domy, si Průša nemyslí. „3D tisk nejdříve přijde v oborech, kde je potřeba customizovat, nebo kde má velkou přidanou hodnotu, že se ta věc dělá vyloženě pro vaši potřebu,“ říká Průša. „Představte, že si půjdete koupit auto, tam vás naskenují a podle toho vám třeba vytisknou sedačku, aby se vám tam sedělo dobře,“ dodává s tím, že masová výroba spíš na tiskárnách probíhat nebude.

Jeho firma však tiskárny na masovou výrobu používá. Zhruba třetina nového výrobku se totiž tiskne – na tiskárnách, které firma sama vyrobila. V pražských Holešovicích se takto vyrobí asi 6 tisíc tiskáren za měsíc. Zájemců je ale dvakrát víc a na výrobky se tak čeká i několik týdnů. Všechny totiž vznikají v Praze. „Měli jsme i období, že lidé na výrobek čekali i 3 měsíce. Někteří ji pak koupili u konkurence a naši objednávku zrušili, ale pak si ji u nás objednali znovu,“ dodává Průša.

Zahraniční giganti s českou 3D tiskárnou

Většina výrobků se prodá v zahraničí – zejména ve Spojených státech. V Česku zůstává něco málo přes 4 procenta produkce. Zhruba 80 procent zákazníků si tiskárnu objedná formou stavebnice a sami si ji také sestaví. Takto často postupují i firmy. A mezi zákazníky české společnosti patří nejenom velké české firmy, ale i zahraniční lídři. Například společnost Cisco.

Průša Research má tržby 1,2 miliardy korun. Kromě tiskáren teď firma navíc rozjela i výrobu filamentů – tedy náplní. „Jsme výrobci tiskáren a chceme mít části toho produktu pod kontrolou. Takže vyrábíme hardware, elektroniku, software, tisková nastavení a jediná věc, která v té rovnici chyběla a přitom ovlivňuje výslednou kvalitu, byl právě vstupní materiál,“ říká Průša s tím, že se chce stát největším výrobcem filamentů na světě. A nakročeno k tomu má. Teď má totiž firma Průša Research šest výrobních linek – ale už brzy tento počet zdvojnásobí, což bude ke světovému prvenství stačit. Největším výrobcem 3D tiskáren – podle počtu vyrobených kusů – už prý nejspíš je.

Reklama

Doporučované